Skip to main content
Beantwoord

Afstandsbediening koppelen aan Samsung OLED 55S95B lukt niet

• April 10, 2025
  • 10 reacties
  • 184 keer bekeken

Ik probeer de KPN afstandsbedieningĀ  (wit met zwarte achterkant) te koppelen aan mijn televisie, een Samsung OLED 55S95B uit 2022. De tv reageert op de meeste knoppen, maar helaas niet op geluid harder/zachter en mute.

Ook blijft de tv helaas aan bij het uitschakelen van de TV+ box. Dat is niet helemaal zoals ik het me had voorgesteld… to put it mildly. Nu zit ik nog met 2 AB’s te klungelen.

Ik heb alle voorgeschreven protocollen al doorlopen… met snelkeuze, met de 5 specifieke Samsung codes die in het KPN boekje staan, met automatisch laten koppelen. Wie weet de geheime code voor deze Samsung?
Ā 

Beste antwoord door Kryten

Oplossing gevonden ! (en was uiteindelijk zeer simpel)

Het koppelen van de KPN AB met de Samsung TV lukte maar deels… na HDMI-CEC aan te hebben gezet, kon ik wel de TV samen met het TV+ boxje aanzetten, maar de volumeknoppen op de KPN AB deden helemaal niets, wat ik ook probeerde.

Na een lang telefonisch gesprek met een KPN ā€œexpert op afstandā€ ging er bij mij een lichtje branden.

1. De meeste AB-commando’s gaan via BT naar het TV+ kastje en worden (als het een commando is voor de TV) doorgeleid naar de TV.
  2. De expert vertelde me dat het volume niet zo werkte, maar via InfraRood rechtstreeks naar de TV.
  3. Ik ben in het bezit van een Samsung Soundbar, welke strak voor de TV staat (voel je ā€˜m al aankomen??)
  4. ā€œHet zal toch niet...ā€Ā  en met die gedachte schoof ik de soundbar een klein stukje naar voren en jawel… de KPN AB regelde nu ook het volume!

Dus de soundbar blokkeerde de IR-signalen… met een klein beetje opschuiven werkte alles perfect.

Ach, hoe simpel kan het leven soms zijn. Voor diegenen met een identieke opstelling… nu weet je wat je doen moet.

Ā 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

Dennis Overbeek
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

Beste ​@Kryten,

Wat vervelend dat het niet lukt om de afstandsbediening te koppelen aan jou Samsung TV.

Volg deze instructies eens op:Ā 

Ik weet dat voor de Samsung code 250 is.

Eventueel kun je hier ook eens op kijken:

Afstandsbediening afstemmen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 10, 2025

Ik gebruik voor SamsungĀ altijd 270 ( ​@Dennis OverbeekĀ ). Werkt tot nu toe op alle gebruikte bouwjaren en modellen.

Dennis Overbeek
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

Ik gebruik voor SamsungĀ altijd 270 ( ​@Dennis OverbeekĀ ). Werkt tot nu toe op alle gebruikte bouwjaren en modellen.

Ja dat kan ook, schijnbaar werken er meer codes. Maar de eerste wat ik zag was 250, ach het werk bij ons. Hopelijk straks bijĀ @KrytenĀ ook.Ā 

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 11, 2025

Ik bedien KPN met de afstandsbediening van de Samsung TV (QE65QN93CATXXN)

Ik heb deze afstandsbediening (zie de foto) online besteld voor nog geen € 20,-
Tekst gaat verder onder de foto.

Klik op source op de afstandsbediening, dan zie je dit (foto 2)
Tekst gaat verder onder de foto.

Dan je pijltje naar rechts klikken, dan opĀ univ.afstandsbediening.

Dan zie je een nieuw scherm openen op je tv, waar je KPN kan selecteren.

Hoop dat je hier wat aan heb, alleen kan je niet het tv kastje hiermee aanzetten (of ben er nog niet achter hoe)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 11, 2025

Heren, dank voor de hulp en suggesties; helaas werkten de alternatieve codes ook niet.
Ik denk dat ik de laatste tip van Paul ga navolgen, in de gedachte ā€œals niet linksom, dan rechtsomā€

Goed weekend allen, Martin

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 14, 2025

Hoi ​@Paul.KĀ , ​@KrytenĀ . Dat is de beschrijving om de Samsung in te stellen voor bedienen van deĀ ArrisĀ ontvangers VIP2952 en VIP5202. Een van deĀ on-screenĀ bedieningsfuncties is aan/uit zetten ontvanger.

Dit werkt NIET in combinatie met de Sagemcom DIW7022 TV+ ontvanger. Dié kan weer volledig bediend worden met de Samsung afstandsbediening via HDMI CEC. Daar hoeft niets voor ingesteld. Behalve dat zowel op de Samsung als op de Sagemcom CEC aan moeten staan.

Andersom moet de Samsung tv ook makkelijk te bedienen zijn met de KPN afstandsbediening. Maar alleen geluid, aan/uit en bron.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 14, 2025

Oh ja, Samsung ondersteunt niet het gebruik van de eigen zaptoetsen op externe apparaten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • April 29, 2025

Oplossing gevonden ! (en was uiteindelijk zeer simpel)

Het koppelen van de KPN AB met de Samsung TV lukte maar deels… na HDMI-CEC aan te hebben gezet, kon ik wel de TV samen met het TV+ boxje aanzetten, maar de volumeknoppen op de KPN AB deden helemaal niets, wat ik ook probeerde.

Na een lang telefonisch gesprek met een KPN ā€œexpert op afstandā€ ging er bij mij een lichtje branden.

1. De meeste AB-commando’s gaan via BT naar het TV+ kastje en worden (als het een commando is voor de TV) doorgeleid naar de TV.
  2. De expert vertelde me dat het volume niet zo werkte, maar via InfraRood rechtstreeks naar de TV.
  3. Ik ben in het bezit van een Samsung Soundbar, welke strak voor de TV staat (voel je ā€˜m al aankomen??)
  4. ā€œHet zal toch niet...ā€Ā  en met die gedachte schoof ik de soundbar een klein stukje naar voren en jawel… de KPN AB regelde nu ook het volume!

Dus de soundbar blokkeerde de IR-signalen… met een klein beetje opschuiven werkte alles perfect.

Ach, hoe simpel kan het leven soms zijn. Voor diegenen met een identieke opstelling… nu weet je wat je doen moet.

Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 29, 2025

Het zit soms in kleinigheden.Ā šŸ‘

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • April 30, 2025

Hi ​@Kryten, welkom bij ons.Ā 

Ik heb dit ook even gevolgd omdat ik benieuwd was waar het aan kon liggen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier ook niet aan heb gedacht.Ā 

Dankjewel voor het delen van de uiteindelijke oplossing, fijn dat het nu werkt!Ā