Skip to main content

Ik zou graag van KPN willen weten wanneer de firmware aangepast gaat worden om bijv. mijn hagelnieuwe Samsung afstandbediening (de eenvoud zelve) via bluetooth te laten werken. Voor mij , en mogelijke ook vele anderen met mij die de KPN+ TV hebben én een relatief nieuwe Samsung TV met super eenvoudige doch zeer doelmatige afstandsbediening , is dit een belangrijk punt.

Graag de reactie van KPN.

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

om bijv. mijn hagelnieuwe Samsung afstandbediening (de eenvoud zelve) via bluetooth te laten werken.

Dat is de Samsung One remote, denk ik? Omdat je explicitiet “via bluetooth” schrijft: verwacht je dan dat je die kunt koppelen aan de TV+ Box, en dan dus niet meer kunt gebruiken voor je televisie?

(Of wil je dat de TV+ Box en de Samsung televisie goed met elkaar communiceren, waarbij de One Remote misschien gewoon nog aan de televisie gekoppeld is, niet aan de TV+ Box. Als dat überhaupt kan zonder dat Samsung dingen verandert, omdat dat dan via HDMI CEC zou moeten gaan.)


De Samsung One Remote is via BT gekoppeld met de televisie. Helaas is de CEC bediening naar de KPN tv box minimaal. Ook met mijn Nokia 8000 Android-TV box werkt het exact zo matig. Het is dus geen specifiek kpn probleem maar een Android-TV in combinatie met Samsung Tizen probleem.

Het werkt tot nu toe alleen goed met televisies die zelf ook Android-TV zijn….

Overigens, die One Remote is alleen maar véél bewerkelijker. Je moet veel meer handelingen doen. Op de kpn remote even cijfertjes intoetsen en hoppa … je gewenste zender verschijnt.

Eenvoud is niet altijd eenvoudiger.

Overigens wel de Samsung One Remote gebruiken? Gebruik dan zoveel mogelijk de KPN iTV app in de televisie zelf. Vaak al voor ge-installeerd. Maar ook uit de Samsung app store te halen. Gratis Samsung account benodigd.


Het gaat inderdaad om de Samsung One Remote.

Wat ik niet snapte dat het bij mijn vorige kpn 4K ontvanger ( dus de gewone kpn TV) wel prima werkte.

In de nieuwe KPN TV+ ontvanger is het in dat opzicht minder geworden ( bij gelijkblijvende Samsung TV )

 

Gewone kanaalwissel in de KPN TV+ ontvanger werkt dus niet met de Samsung One remote.


Wat ik niet snapte dat het bij mijn vorige kpn 4K ontvanger ( dus de gewone kpn TV) wel prima werkte.

De vorige ontvanger werkte qua afstandsbediening op Infra Rood. Dat wordt bij Samsung via de hub onderaan het scherm uitgezonden. De Samsung ab geeft daarbij z'n signaal gewoon alleen naar de tv.

De nieuwe ontvanger werkt met een bluetooth afstandsbediening en heeft geen IR ontvanger. Een BT afstandsbediening van Samsung kan uitsluitend daaraan gekoppeld worden. En de Infra Rood instelling werkt niet op de nieuwe kpn box. En Samsung en HDMI CEC apparaat bediening gaat ook niet lekker met de nieuwe box. En ook niet met mijn eigen Nokia 8000 Android-TV box overigens.


Wat is er softwarematig nodig om dit wel te laten werken? 

Zit het aan de ontvangerkant, of aan de tv kant? of is het CEC protocol niet goed genoeg?

Dan kunnen we daarna kijken of een oplossing mogelijk is.

Connectivity tussen slimme apparaten gaat steeds belangrijker worden in de maatschappij.

 


Wat is er softwarematig nodig om dit wel te laten werken? 

Zit het aan de ontvangerkant, of aan de tv kant? of is het CEC protocol niet goed genoeg?

Dat weet ik niet. Ben geen IT’er. En ook geen programmeur. Alle fabrikanten mogen HDMI CEC zelf interpreteren; het is helaas een vrije norm. In mijn optiek moet Samsung hier een aanpassing doen. Want  via o.a. Philips en Sony tv's (met veel fijnere ab's vind ik) werkt de CEC bediening van de TV+ box (en mijn Nokia 8000) wél.

Je niet druk maken; als je de ontvanger gebruikt heb je eigenlijk alleen maar die (in mijn ogen) veel handiger kpn ab nodig. Ik kies zenders altijd met de cijfertoetsen namelijk. Alleen bijv. van 1 naar 2 vv gebruik ik de P toetsen.

Gebruik je apps in je tv dan heb je die ab nodig.

Wat je ook doet: je hebt altijd maar één afstandsbediening tegelijk nodig.

Voor TV kijken is voor mij eentje met cijfertoetsen het prettigst. Zelf als ik op de Samsung de smart-tv app van KPN gebruik, die dus wel met de One Remote kan, dan nóg pak ik de alternatieve ab die ik speciaal voor gebruik met de KPN TV app voor de Samsung heb gekocht.

Wil je wel alles met één afstandsbediening dan is momenteel de enige optie om je Samsung tv weg te doen en een tv-merk te kopen wat wel goed met CEC omgaat.


Wauw, samengevat: KPN levert een Tv-box waarvan de (Samsung) afstandsbediening niet compatibel is met de box. Wie verzint zoiets? Bedenk wel dat het bij de installatie van de nieuwe box uren kost (frustratie!!!!) om het spul aan de gang te krijgen (zeker als je een Samsung One Box en BÖSE geluidsapparatuur hebt), en dat je vervolgens daarna twee keer een uur (!!!) met een speciale KPN-afdeling bezig ben. Terwijl het probleem bij KPN bekend is, zegt de medewerker doodleuk dat ‘ik zelf de afstandsbediening moet instellen… dat doet KPN niet’, … terwijl het niet werkt?!?!?? 

Voor de goede orde: ik werk nu met twee afstandsbedieningen (de witte koelkast van KPN en de handzame en praktische Samsung AB) en die moet je echt niet tegelijk gebruiken, want dan loopt de KPN-box vast. Maar de apps (Netflix, YouTube enz.) moet je ook zeker niet bedienen met de KPN afstandsbediening, want ook dat werkt niet goed. Daar heb je dan weer de Samsung AB voor nodig…

Vanmorgen opnieuw met KPN gesproken om voor te leggen hoe slecht vanuit KPN de communicatie is. Ook ik ben een klant die graag zou willen weten wanneer de software aanpassing voor dit probleem wordt uitgevoerd. Het probleem wordt ruimhartig toegegeven en opnieuw aan het management voorgelegd, die natuurlijk moet beslissen om een (ongetwijfeld) dure software aanpassing te doen. 

Ik ben klant bij KPN en voorgangers (mobiel, TV, internet) vanaf 1976… en voor het eerst overweeg ik om maar over te stappen naar ZIGGO… daar werkt het wel…


Wij zitten hier met exact hetzelfde probleem!

De grote witte afstandsbediening van KPN konden we eerst mooi opbergen. Nu helaas gekozen voor TV+ en hier hebben we nu spijt van omdat dit niet te bedienen is met de veel kleinere, mooiere én (naar onze mening) handigere afstandsbediening. Deze kan je met je ogen dicht bedienen! Niet dat je dat overigens doet als je tv kijkt…

Wanneer ik KPN bel, kan mij niet verteld worden óf en wanneer er hier een update voor komt… ik twijfel nu of ik het oude Arris kastje wel terug wil sturen aangezien deze nieuwe DIW7022 echt een stap terug is. @Kpn Kan hier aub iets aan gedaan worden?!


Hoi @Joeyvanwinden ,

Een afstandsbediening zonder cijfers en met tuimeltoetsen voor volume en zappen, waardoor ie niet gewoon op de bank of tafeltje kan blijven liggen bij bediening kan ik niet handiger noemen. Bij mij ligt derhalve juist die Samsung One Remote in de kast. En ben blij met de kpn ab.

Maar goed, dat gezegt hebbende. Het is bekend. En het is geen kpn specifiek probleem, want ook mijn Nokia 8000 Android-TV box laat zich niet via HDMI CEC in combinatie met de Samsung bedienen.

De oude bediening van de kpn box via Samsung ging niet via HDMI CEC maar via infrarood signalen via de hub (IR oog) onderaan het scherm. Die kwamen ook niet uit de Samsung ab.


Hoi @PeterG ,

Dan verschillen onze meningen over de Samsung afstandsbediening, dat kan. Ik vond het bekijken van de tv-gids met de Samsung afstandsbediening en daarmee een zender selecteren perfect. Ik onthou namelijk niet welke zender op welk kanaal is, omdat dit nooit nodig was. (Ik maak mijn keuze in de tvgids op basis van de programma titel)

 

Wat ik mij dus afvraag is of er uberhaupt een update mogelijk is voor het nieuwe kastje waarbij de bediening met de Samsung afstandbediening mogelijk wordt gemaakt? Als ik dit weet, kan ik een keuze maken welk kastje is wil houden (als ik deze keuze nog mag maken).
Als het technisch nooit mogelijk zal zijn om het nieuwe kastje met de Samsung afstandsbediening te bedienen, is dit voor mij een stap terug. De “smart” functies van KPN TV+ hoef ik niet aangezien mijn Samsung al smart is én sneller en fijner werkt.

 

Gr. Joey


De “smart” functies van KPN TV+ hoef ik niet aangezien mijn Samsung al smart is én sneller en fijner werkt.

Dan had je toch gewoon je oude abonnement kunnen houden. Nog jaaaren.

“Samsung is al smart”… en dan begrijp ik de keuze van TV+ al helemáál niet.

Met de kpn ab kun je op dezelfde manier een programma kiezen. Dat is voor nu voor jou tenminste iets.

Nota Bene. Met de KPN ITV app op de Samsung kun het alsnog grotendeels af met de Samsung afstandsbediening. Zie http://kpn.com/smarttv .


@PeterG bedankt voor wederom een antwoord waar ik niet veel aan heb.

Mij was dit natuurlijk niet bekend met het nemen van dit abonnement. Anders had ik uiteraard nog jaaaren dat abonnement gehouden…
 

Via de KPN ITV app is dit inderdaad mogelijk maar met een slechtere kwaliteit van beeld. Ook niet echt een verbetering t.o.v. Wat ik voorheen had?


Bespaar je a.u.b. de moeite, ik richt mijn vraag hieronder niet tot jou.

 

Mijn vraag luidde en luidt nog steeds; @Kpn komt er mogelijk in de toekomst ooit een update voor de nieuwe DIW 7022 waarbij het mogelijk wordt dat ik mijn Samsung afstandsbediening kan gebruiken voor de bediening van alles?

 

 


Hi Joey, 

Of dit er ooit komt kan ik niet zeggen, dit staat voor nu in ieder geval (nog) niet op de planning. 


Hi @Alex_P,

 

Bedankt voor de reactie.

Kan dit niet op de planning gezet worden? 😇
Het zou voor mij heel eerlijk gezegd wel een motief zijn om voor een andere abonnement te gaan kijken waarbij dit wel gewoon weer mogelijk is.

 

Gr. Joey


Hi @Alex_P,

 

Bedankt voor de reactie.

Kan dit niet op de planning gezet worden? 😇
Het zou voor mij heel eerlijk gezegd wel een motief zijn om voor een andere abonnement te gaan kijken waarbij dit wel gewoon weer mogelijk is.

 

Gr. Joey

Ik heb dit in ieder geval doorgezet, maar ik zou je aan het lijntje houden als ik zou zeggen dat dit binnenkort gaat gebeuren. Ik snap wel dat je groenere paden gaat bewandelen, hoe jammer ik dat ook vind.