Skip to main content
Vraag

Afstemmen van KPN TV+ afstandsbediening met Sony Bravia tv lukt niet volledig

• July 13, 2026
  • 6 reacties
  • 65 keer bekeken

Overzicht van de uitgevoerde controles

Televisie: Sony Bravia 55XR8M2
Provider: KPN TV+

Ik heb de volgende controles en handelingen uitgevoerd:

• De KPN-afstandsbediening gekoppeld aan de Sony-tv volgens de instructies van KPN.
  • De tv en de KPN TV+ ontvanger meerdere keren volledig uitgeschakeld en opnieuw opgestart.
  • Gecontroleerd of ik met de KPN-afstandsbediening kan zappen. Dit werkt.
  • Gecontroleerd of de volumeknoppen werken. Dit werkt.
  • Op de tv-knop van de Sony-afstandsbediening verschijnt de gewone KPN-zender, dus de tv ontvangt het signaal goed.
  • De installatiestappen voor de KPN-afstandsbediening meerdere keren opnieuw uitgevoerd.
  • Gecontroleerd of de afstandsbediening een microfoonknop heeft. Die is niet aanwezig.
  • De achterkant van de afstandsbediening gecontroleerd; er zit geen sticker met een modelnummer op.
  • Foto’s van de afstandsbediening bekeken en besproken.

Probleem dat nog steeds bestaat

• De televisie kan niet volledig met alleen de KPN-afstandsbediening worden bediend.
  • Om televisie te kijken moet ik de Sony-afstandsbediening gebruiken om de tv in te schakelen of op de juiste ingang te zetten.
  • Daarna kan ik met de KPN-afstandsbediening wel zappen en het volume bedienen.
  • Mijn wens is om uitsluitend de KPN-afstandsbediening te gebruiken voor het in- en uitschakelen van de televisie én voor alle normale tv-functies.

Vragen aan KPN

1. Is mijn KPN-afstandsbediening volledig geschikt voor een Sony Bravia 55XR8M2?
  2. Is de afstandsbediening correct gekoppeld of moet een andere koppelprocedure worden uitgevoerd?
  3. Moet HDMI-CEC (Bravia Sync) op de tv of op de KPN TV+ ontvanger anders worden ingesteld?
  4. Is mijn afstandsbediening mogelijk defect of verouderd?
  5. Kan KPN mij kosteloos een nieuw of recenter model afstandsbediening toesturen als dat het probleem oplost?
  6. Zijn er instellingen op de KPN TV+ ontvanger die voorkomen dat de tv automatisch wordt ingeschakeld?

6 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Bosch 1941, welkom op de KPN Community. Dit is wel de juiste plek voor dit soort vragen. Er is hier namelijk een user die we toch expert op het gebied van dit onderwerp kunnen noemen.  ​@PeterG weet veel van dit onderwerp en kan vast nog wel een mogelijk gouden tip geven. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Abonnement KPN tv+

Provider is KPN

Je hebt KPN tv+ box of te wel de Sagemcom DIW7022

Als ik het goed lees, wil je met de KPN ab de Sony tv volledig bedienen.

Dat is zover ik weet nog nooit mogelijk geweest.

Ik heb KPN tv sinds 2011

De KPN ab kan alleen op de Sony tv het volgende:

Volume

Mute

Aan en Uitzetten tv

Source

Als je op de Sony tv CEC aanzet en ook op de DIW7022 CEC aanzet, dan hoef je op de KPN ab van de DIW7022 alleen op de kpn toets rechtboven te klikken om hem aan of uit te zetten.

De TV gaat dan ook naar het juiste HDMI kanaal.

P.S.

De functies, zappen, zender nummer via cijfers, gids, opname, etc. zijn functies die rechtstreeks op de DIW7022 worden uitgevoerd.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 15, 2026

Dat aan en uitzetten tv via de KPN ab alleen lukt niet, ook niet met de gegevens die ik gekregen heb

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 15, 2026

Voor de T4H afstandsbedieningen is de beste code voor Sony 340.

OK + bronkeuze samen indrukken totdat rode ledje brandt. Code intoetsen. Ledje knippert 2 ×. Klaar.

Je kunt dan met de kpn afstandsbediening de bron op de Sony kiezen. Maar hij zou op de juiste hdmi ingang moeten blijven.

De kpn afstandsbediening kan voor de Sony alleen aan/uit, volume/mute en bronkeuze. Andere functies van de Sony tv met de Sony afstandsbediening. 

Nota bene. 

Via HDMI CEC is de kpn tv+ box volledig met de Sony afstandsbediening te bedienen. Op de box dan de eerste 3 schuifjes op aan onder hdmi cec. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Dat aan en uitzetten tv via de KPN ab alleen lukt niet, ook niet met de gegevens die ik gekregen heb

Dan staat op de tv CEC uit of op de DIW7022

Beide moeten aan staan.

KPN ab koppelen aan de Sony tv kan via de aangegeven manier van ​@PeterG 

Maar het kan ook via de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) Zie ook hier.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Voor de T4H afstandsbedieningen is de beste code voor Sony 340.

OK + bronkeuze samen indrukken totdat rode ledje brandt. Code intoetsen. Ledje knippert 2 ×. Klaar.

Je kunt dan met de kpn afstandsbediening de bron op de Sony kiezen. Maar hij zou op de juiste hdmi ingang moeten blijven.

De kpn afstandsbediening kan voor de Sony alleen aan/uit, volume/mute en bronkeuze. Andere functies van de Sony tv met de Sony afstandsbediening. 

Nota bene. 

Via HDMI CEC is de kpn tv+ box volledig met de Sony afstandsbediening te bedienen. Op de box dan de eerste 3 schuifjes op aan onder hdmi cec. 

Met bovenstaande instructie moet je een heel eind kunnen komen ​@Bosch 1941. Mocht het dan nog altijd moeizaam blijven met de functies, overweeg dan eens het laatste deel uit de post van ​@PeterG  Op die manier heb je ook slechts 1 afstandsbediening nodig.