Skip to main content
Vraag

Algehele beeldkwaliteit is achteruit gegaan van opnames

• December 8, 2025
  • 27 reacties
  • 205 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Is hier wat in veranderd? Is de bitrate omlaag gegaan ten opzichten van live TV op de KPN+ boxen? De beeldbewegingen ogen wat stroperig ook net of de framerate omlaag is gegaan bij opgenomen programma’s. En ook de kleuren laten te wensen over, beetje flets. Wat is er veranderd?

27 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Iemand enig idee wat er is veranderd de laatste tijd?

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Goedemiddag ​@freak969 

Dat is opvallend. Ik heb nog wel enkele vragen;

Welke TV box heb je? Hoe is het gesteld met de internet connectie van je TV box? Hoe ziet die verbinding er uit? Ervaar je ook overige problemen, denk aan slecht internet of slechte wifi? Gaat live TV kijken wel goed? 

Als je op de link hier onder klikt kun je alle product updates van KPN zien. Misschien staat daar het antwoord tussen wat je zoekt? Hier hebben we nergens last van. 

Product Updates | KPN Community

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

De kleine KPN+ box. Up 200 MBPS, down 200 mbps. Verbonden met UTP kabel direct naar de router. Live TV kijken gaat goed en geeft een beter beeld.

FamvDijk
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • December 9, 2025

Live tv kijken is altijd betere kwaliteit.

Dat komt omdat Live tv in Multicast wordt uitgezonden en de opnames in Unicast.
Maar dit is altijd al zo geweest (zo ver ik weet)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Vreemd want ik merkte nauwelijks verschil voorheen, maar nu zijn de beelden van opgenomen programma’s gewoon wat stroperig net of de FPS lager zijn dan voorheen.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

De “meestbekeken” zenders hebben LIVE (multicast + automatisch beste kwaliteit) ongeveer 2x zo hoge bitrate dan terugkijken en opnames op diezelfde zenders, dus iets mindere kwalitiet. Dat is bij mijn weten altijd al zo geweest op de TV+ box.

Wat betreft fletse kleuren, heb jij (of een huisgenoot) onlangs iets gewijzigd in de beeld instelingen van de TV+ box? Staat HDR nu altijd aan ipv. op automatisch bijvoorbeeld? Het kan óók aan beeldinstelingen op je tv zelf liggen.

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Ik zie net het volgende topic voorbij komen ​@freak969 

Opnames en terugkijken heeft kleine glitches en veel frame drops | KPN Community

Dit lijkt een soort gelijk probleem te zijn, misschien wordt daar het antwoord op je vraag wel genoemd! 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Vreemd want ik merkte nauwelijks verschil voorheen, maar nu zijn de beelden van opgenomen programma’s gewoon wat stroperig net of de FPS lager zijn dan voorheen.

Blijft het stroperig na herstart van de tv ontvanger?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 9, 2025

Eens in de paar (3?) weken merk ik licht schokkerige weergave. Vooral met m'n opnames van BBC NL. Zowat de enige zender die ik opneem overigens. 

Een herstart lost het gewoon op.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Blijft het stroperig na herstart van de tv ontvanger?

Ja heb ik al eens geprobeerd, maakt niets uit.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Ik zie net het volgende topic voorbij komen ​@freak969 

Opnames en terugkijken heeft kleine glitches en veel frame drops | KPN Community

Dit lijkt een soort gelijk probleem te zijn, misschien wordt daar het antwoord op je vraag wel genoemd! 

Ik heb alleen de TV ontvanger aan en uit gezet via het menu en niet via 1 van de opties om opnieuw op te starten zoals in deze thread wordt beschreven. Ik ga het eens proberen. Het lijkt inderdaad op mijn probleem deze case.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 9, 2025

Opnames gemaakt van 21 tot 28 november kunnen oneffenheden bevatten. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Stekker eruit, 30 seconden wachten en stekker erin, dat je zeker dat ie helemaal herstart.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Zal het straks proberen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Geprobeerd maar helaas, stroperige beeld blijft en ook bleef het beeld even hangen een seconde.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Misschien zit er iets niet helemaal lekker in je internetverbinding. Je zou nog kunnen proberen ook de rest van je netwerk te herstarten, te beginnen vanaf het aansluitpunt: glasvezelkastje (2 min stekker eruit), dan modem, als laatste tv ontvanger(s).

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Allemaal eerder geprobeerd, is het niet. Internet verbinding is gewoon goed en het is bekabeld dus sowieso goed. UTP van router naar KPN+ box. Er lijkt gewoon een kwaliteitsvermindering te zijn tussen de live beelden en de opgenomen beelden en het is duidelijk een framerate issue waar je als klant niets aan kunt doen dus is het iets bij KPN wat aangepast dient te worden. Of het heeft te maken met een softwareupdate bug.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Wat is je HDR instelling op de TV+ box?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Videomodus: multicast, Automatisch beste kwaliteit: Actief HDR instelling op automatisch, HDR formaat Dolby Vision

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Dat lijkt er allemaal goed uit te zien. Je zou nog kunnen proberen om de Schermresolutie vast te zetten op een 50hz weergavemodus als je dat al niet geprobeerd hebt - hoewel ik eerlijk gezegd niet verwacht dat dat veel uitmaakt, omdat het multicast beeld bij jou al wel vloeiend is.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Ik weet niet of dat wat uit gaat maken, lijkt echt op een KPN probleem dit.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • December 10, 2025

Ik weet niet of dat wat uit gaat maken, lijkt echt op een KPN probleem dit.

Hi ​@freak969, ik snap dat je dit denkt! Maar als het echt in de opnames zou zitten, zouden we er meer klachten over moeten hebben.

Iemand van het TV team vertelde mij dat het mogelijk zou kunnen liggen aan beeldverbeteraars van de TV zelf. Daarom mijn advies om dit eens te controleren.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 10, 2025

Ja natuurlijk, lekker naar de klant afschuiven terwijl er duidelijk een verschil zit tussen live en opgenomen programma’s! En mijn beeldverbeteraars heb ik juist op UIT staan alleen wat kleur settings. Welke beeldverbeteraars zouden dit moeten zijn dan?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 10, 2025

Nou, of het helemaal aan kpn ligt.

Ik zie hier eigenlijk geen verschil tussen de opnames en live unicast. Tussen live multicast en de (meeste) opnames is wel een klein verschilletje. Live multicast is voor m.n. de eerste 10 zenders 14,2 Mb/s en de opnames zijn 7,2 Mb/s. Dat is er dus alleen voor de multicast HD+ zenders. Maar dan nog moet je een vergrootglas gebruiken om het verschil te zien. Hier althans. TV+, 43” tv. Op 2,3 meter kijkafstand.

Opnames van BBC NL zie ik verder bijvoorbeeld geen enkel verschil tussen de live multicast (7,2) uitzending en de opname (7,2 Mb/s).

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 10, 2025

Nou, of het helemaal aan kpn ligt.

Ik zie hier eigenlijk geen verschil tussen de opnames en live unicast. Tussen live multicast en de (meeste) opnames is wel een klein verschilletje. Live multicast is voor m.n. de eerste 10 zenders 14,2 Mb/s en de opnames zijn 7,2 Mb/s. Dat is er dus alleen voor de multicast HD+ zenders. Maar dan nog moet je een vergrootglas gebruiken om het verschil te zien. Hier althans. TV+, 43” tv. Op 2,3 meter kijkafstand.

Opnames van BBC NL zie ik verder bijvoorbeeld geen enkel verschil tussen de live multicast (7,2) uitzending en de opname (7,2 Mb/s).

Ik heb een 4K TV van Philips en daar zie ik echt duidelijk verschil tussen FPS 14,2 EN FPS 7,2 bij opnames. Bij live TV is het minder stroperig en komen de kleuren beter over en niet flets en bij 7,2 bij opnames zie je duidelijk date het stroperig is en de kleuren niet mooi zijn. Het gaat overigens om de zenders waar ik het meest van opneem en dat is alle RTL zenders en die van Talpa SBS etc.