Skip to main content

Toen mijn ouders (80+) laatst verhuisd zijn, heb ik ze laten wisselen van Ziggo naar KPN Glasvezel. Die lag er namelijk al dus het was een kwestie van de KPN router instellen en de TV+ kastjes (WK+SK) met wifi koppelen. Dat was allemaal zo gebeurd. Even los van de ellende van TV+ (voor compleet a-technische bejaarden), hebben ze vreemd probleem: alle zenders werken prima, behalve Nederland 1, die hapert gruwelijk, en dat is juist de zender die zij voor 50% van de tijd willen bekijken. Ik heb al de wifi doorgemeten, zelfs met een UTP-kabel het zwikje aangesloten en ik haal altijd ruim de beloofde 100 Mb/s en een ping van ongeveer 6 ms. De beide kastjes zijn uiteraard al meermaals gereset (en geupdate), evenals de router.

Wat ik niet snap is dat alle zenders prima streamen, behalve Nederland 1. Ik kan helaas met niemand anders in hun appartementencomplex vergeliken, omdat die bejaarden allemaal Ziggo hebben en mijn ouders de enigen zijn met KPN glas.

Heeft iemand een idee, of kan ik hier het beste een ticket voor aanmaken bij KPN?

De afgelopen 2 dagen had ik hetzelfde. Enkel op NPO1 liep de uitzending vast. Op de overige zenders niet. Overigens welke router hebben je ouders. 


Dat zwarte ding van KPN, wat tegenwoordig iedereen krijgt. De Box 12, lijkt me.


@KIkViAgEmNlRWAuT klinkt inderdaad als de 12. Ik heb hier op het forum nog niet meer gelezen dat er meer mensen zijn met soortgelijke problemen. Het vastlopen van NPO1. Voorlopig kan je kijken of je NPOStart als app op de TV+ box kan installeren. Dan kunnen je ouders via de app NPO1 kijken zonder vastlopers (beeldkwaliteit is we minder). Het is overigens wel een uitdaging voor oudere mensen om op zo’n manier televisie te kijken. Hopelijk wordt het probleem snel opgepakt/opgelost door KPN. 


@KIkViAgEmNlRWAuTVoorlopig kan je kijken of je NPOStart als app op de TV+ box kan installeren. Dan kunnen je ouders via de app NPO1 kijken zonder vastlopers (beeldkwaliteit is we minder). Het is overigens wel een uitdaging voor oudere mensen om op zo’n manier televisie te kijken.

Leuke suggestie, maar dat is geen werkende oplossing. Ze zijn nog net in staat om de TV en het kastje aan te zetten, en van het Home-screen naar een zender te gaan. Menu-bediening met het “kruis” en OK-knop krijg ik ze niet aan het verstand gebracht. Ze zien/snappen simpelweg de subtiele aanwijzingen op het scherm niet, zoals een witte omlijsting of een groene streep ergens onder. TV+ is voor hen sowieso een ramp. Ik had veel liever gewoon een setje VIP5202’s gehad, maar die krijg je niet meer. Een enorme fout van KPN om deze grote groep mensen compleet te vergeten.

 


@KIkViAgEmNlRWAuT dan kan ik nog enkel adviseren probeer de klantenservice te bellen op 0800-0402 (gratis) om te kijken of het contract kan worden beëindigd en dan overstappen naar Ziggo. Ik ben het overigens eens dat het voor de oudere mensen niet meer te begrijpen is. 


@KIkViAgEmNlRWAuT wat je ook nog kan proberen is om de TV+box op Unicast te zetten ipv Multicast. 
Instellingen - Informatie - Videomode - Gebruik Unicast. 


@Hoopvol  dank je voor de tip, dat ga ik deze week bij hen proberen.


@KIkViAgEmNlRWAuT ik ben hier op het forum toch tegen gekomen dat er meer mensen een probleem hebben met kijken naar NPO1. 
 

Zie dit topic


Zeker, dat is een probleem wat vaker voorkomt, en vooral op de drukkere momenten!

Het vervelende is dat als je naar de KPN Servicedesk belt, vragen ze je om allerhande dingen te doen met je verbinding in de meterkast e.d. Slaat natuurlijk nergens op, want ik had al doorgegeven dat de verbinding zowel via UTP als wifi prima is, en alleen die ene zender problemen heeft. Sec aan de (W)LAN-verbinding ligt het dan niet meer. Maar toch drongen ze er op aan om een en ander te resetten. Ik word echt behoorlijk gefrustreerd van deze standaard gescripte helpdeskantwoorden.


@KIkViAgEmNlRWAuT wat je ook nog kan proberen is om de TV+box op Unicast te zetten ipv Multicast. 
Instellingen - Informatie - Videomode - Gebruik Unicast. 

@Hoopvol dank je voor de tip, dit heeft het probleem met NED1 opgelost! Wel eigenlijk treurig dat de servicedesk dit niet opgelost krijgt en blijft aandringen met het resetten van router en andere zinloze dingen.


Ik heb nu ..10 aug 2023.. nog steeds hetzelfde probleem.  Ok. Nu op unicast gezet en dan is het opgelost.. maar dus niet echt opgelost door Kpn.  


Ook ik heb multicast omgezet naar unicast, en kan eindelijk weer ongestoord live naar NPO1 kijken. Dank voor het advies


Goh,dank je wel ,werkt idd prima omzetten naar Unicast


Ik heb hetzelfde probleem, NPO1 hangt vast en ik mis de optie "Videomodus" in het instellingen menu??


@Vusj 

kies ⚙️ en dan 'beeld’.


Reageer