Skip to main content
Beantwoord

Alleen NPO 1, 2 en 3 na update

• 30 januari 2025
  • 39 reacties
  • 2000 keer bekeken

Vannacht een update gehad nu heb ik alleen maar ned 1,2,3 rest van de zenders is weg ik wil de vorige versie terug want die werkte temisten

Beste antwoord door Erik van KPN

jojootje schreef:
Erik van KPN schreef:

Voor de zekerheid, ​@jojootje, wat bedoel je met reset van je modem, en wanneer heb je die gedaan?

Reset van het modem is een reboot. 1x zelf gisterochtend en 1x gisteravond door jullie "probleemoplosser software".

Reset en reboot zijn wel echt twee verschillende dingen. Een reset is echt terug naar de fabrieksinstellingen. En dit zorgt er ook voor dan alle verbindingen opnieuw worden opgebouwd. 

Wat wij nu zien is dat een reset van het modem helpt om dit probleem op te lossen. 

Neem een puntig voorwerp, zoals een satéprikker, en steek deze in het resetgaatje dat achterop je modem zit. Met die satéprikker druk je dan op het resetknopje dat in dat gaatje verstopt zit. Je mag best wel stevig drukken. Houd dit 30 seconden ingedrukt en laat dan los. Wacht de resetprocedure af, dit duurt meestal 10-15 minuten in totaal. Daarna zou je tv ontvanger weer moeten werken. Als dat op dat moment nog niet zo is, herstart dan ook nog even een keer je tv ontvanger door de stroomstekker even kort te ontpluggen.

​@Bob van thuis, ​@H.Hoeksema, ​@Jan O, ik tag jullie even. Als het probleem bij jullie nog speelt, voer deze reset uit.

Bekijk origineel

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 30 januari 2025

Ah, ben ik niet de enige. Ben bezig met "frisse start", software opnieuw installeren. Modem reset deed in ieder geval niets.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 30 januari 2025
jojootje schreef:

Ah, ben ik niet de enige. Ben bezig met "frisse start", software opnieuw installeren. Modem reset deed in ieder geval niets.

Dat werkt dus ook niet. VIP 2952.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 30 januari 2025

Probleemoplosser doorlopen werkt ook niet. Ik denk dat er iets fout zit. Gelukkig heb ik nog de app voor tv+, die werkt wel.

Hier hetzelfde sinds vandaag, alleen Ned 1, 2 en 3. (kanaal 661, 662 en 663).

Vanaf RTL4 geen beeld en geluid, wel de loopt de tijdsbalk mee, wordt alles (gids) netjes ingevuld. Kies ik een van de andere kanaal die geen beeld geven gaat er wel netjes een UDP datastream lopen van ca 14Mbps en zie je de IP-adressen wissel bij het kiezen van een andere kanalen.  (217.166.225.134 RTL4 K664, 217.166.135 RTL5 K665, 217.166.225.133 SBS6 K666)

VIP9252 V2

Voeding 10 min uit gehad, fabrieksinstelling (incl firmware download).

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Hi ​@H.Hoeksema, ​@jojootje en ​@Bob van thuis! Fijn dat jullie dit melden. Hebben jullie ook een eigen modem in gebruik (ander modem dan de Experia Box/Box12) of hebben jullie een andere DNS server ingesteld op het KPN modem toevallig? 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 30 januari 2025
Sanne van KPN schreef:

Hi ​@H.Hoeksema, ​@jojootje en ​@Bob van thuis! Fijn dat jullie dit melden. Hebben jullie ook een eigen modem in gebruik (ander modem dan de Experia Box/Box12) of hebben jullie een andere DNS server ingesteld op het KPN modem toevallig? 

In mijn box 10 met v10.C.24.03 firmware staan 2 DNS adressen met 195.121.1.34 en .66. Ipv6 is uit.

Bekabeld rechtstreeks aangesloten op poort 4 sinds mei 2024. Wifi staat compleet uit. Probleem is 30-31 jan tussen 22:30 en 06:00 ontstaan. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Bedankt ​@jojootje

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 30 januari 2025

Update: de 4 regionale zenders Friesland, L1, Brabant en Gelderland doen het ook. En ik heb beeld bij bestelzenders van de streamingdiensten, de 18+ zenders zonder abbo, maar niet op die wat in het standaardpakket zitten. 

Opnames afspelen werkt ook niet, zowel oude als die van vanavond. Geen foutmelding, na 5 sec. alles zwart en bij de terug-knop krijg je menu met vraag video stoppen ja/nee. Dat werkt gewoon.

Het is bij mij dus de VIP 2952, de officiële en de 2 beta-TV+ apps doen het gewoon op hun devices, ook de toegestane opnames afspelen.

• Topper
  • 30 januari 2025

Op beide kpn tv ontvangers alleen 1, 2, en 3 en 661, 662 en 663. Modem box 12 opnieuw gestart, stroom er eerst af, niet gereset, ontvanger van fabriekssoftware gerestart, ook eerst stroom eraf. Helpt allemaal niets. Mijn telefoon zei dat de gemiddelde wachttijd tussen de 8 en 15 minuten  zou zijn en dat is nu bijna een uur geleden. Hang nog steeds aan de lijn.

En nu? Modem maar weer resetten en al mijn instellingen voor de zoveelste keer opnieuw  uitvoeren?

Erik van KPN
Moderator

Dank voor deze aanvulling, ​@jojootje.

En jij bedankt voor het melden, ​@Jan O. Op dit moment weten wij ook niet wat hier de oplossing voor is. We hebben de meldingen doorgezet om te laten onderzoeken. Je kunt een reset van je modem proberen als dat het enige is wat je nog niet gedaan hebt. In het beste geval helpt het, en anders geeft het ons in ieder geval een stukje extra informatie dat we kunnen gebruiken in het onderzoek.

Kun je ook aangeven of je aanvullende netwerkapparatuur gebruikt, zoals een eigen/extra router of een firewall?

wjb
Superuser
  • 31 januari 2025
Jan O schreef:

En nu? Modem maar weer resetten en al mijn instellingen voor de zoveelste keer opnieuw  uitvoeren?

Dat heeft geen nut, daar zit het probleem niet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 31 januari 2025

Kan men niet via tv.kpn.com alle apparaten uitloggen en bij de ontvanger weer opnieuw inloggen?

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 31 januari 2025

Modem reset, software opnieuw installeren helpt niet.

Kan het een regionaal probleem zijn dat ergens in een centrale iets kaduuk is? Ik heb al een 10 jaar glasvezel, maar tot nu toe alleen een probleem met grotere landelijke storingen in jullie tv infrastructuur.

Tot nu toe op het forum weinig klachten.

Heb vanmiddag via de probleemoplosser een belafspraak staan met jullie. Eens kijken wat ze gaan adviseren.

wjb
Superuser
  • 31 januari 2025
TDN schreef:

Kan men niet via tv.kpn.com alle apparaten uitloggen en bij de ontvanger weer opnieuw inloggen?

Daar staan de TV ontvangers niet tussen, daar staan allen de apparaten waar de TV+ app op actief is. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 31 januari 2025
jojootje schreef:

Tot nu toe op het forum weinig klachten.

​@jojootje 

Er staan juist heel veel klachten hierover op het forum. Het probleem is al door de moderators doorgegeven verder de organisatie in. 

Erik van KPN
Moderator
jojootje schreef:

Kan het een regionaal probleem zijn dat ergens in een centrale iets kaduuk is? Ik heb al een 10 jaar glasvezel, maar tot nu toe alleen een probleem met grotere landelijke storingen in jullie tv infrastructuur.

Voor de zekerheid, ​@jojootje, wat bedoel je met reset van je modem, en wanneer heb je die gedaan? Ik zie hier dat je modem een uptime heeft van ruim 15 uur. Zou je anders nog eens willen resetten? We zien dat een reset op een modem met KPN Software via het resetgaatje langer kan duren voor dit pakt. Als je het dan ook op die manier doet, houd hem voor de zekerheid 30 seconden ingedrukt.

Heb jij, naast je tv-ontvanger, nog andere apparaten aangesloten op je V10? Zo ja, zou je eens willen testen of de ontvanger het wel doet als deze het enige aangesloten apparaat is? Dat je dus echt andere apparaten ontplugt uit de V10.

Ik stuur je ook nog even een privébericht met een aanvullende testvraag.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 31 januari 2025
Erik van KPN schreef:
jojootje schreef:

Voor de zekerheid, ​@jojootje, wat bedoel je met reset van je modem, en wanneer heb je die gedaan? Ik zie hier dat je modem een uptime heeft van ruim 15 uur. Zou je anders nog eens willen resetten? We zien dat een reset op een modem met KPN Software via het resetgaatje langer kan duren voor dit pakt. Als je het dan ook op die manier doet, houd hem voor de zekerheid 30 seconden ingedrukt.

Heb jij, naast je tv-ontvanger, nog andere apparaten aangesloten op je V10? Zo ja, zou je eens willen testen of de ontvanger het wel doet als deze het enige aangesloten apparaat is? Dat je dus echt andere apparaten ontplugt uit de V10.

Ik stuur je ook nog even een privébericht met een aanvullende testvraag.

Reset van het modem is een reboot. 1x zelf gisterochtend en 1x gisteravond door jullie "probleemoplosser software". Die kon trouwens de 2952 niet rebooten. Er hangt verder alleen 1 van de 3 Deco M4's aan. En daar alleen wat gsm's en een tablet. Zal dat later vanmiddag eens proberen.

Erik van KPN
Moderator
jojootje schreef:
Erik van KPN schreef:

Voor de zekerheid, ​@jojootje, wat bedoel je met reset van je modem, en wanneer heb je die gedaan?

Reset van het modem is een reboot. 1x zelf gisterochtend en 1x gisteravond door jullie "probleemoplosser software".

Reset en reboot zijn wel echt twee verschillende dingen. Een reset is echt terug naar de fabrieksinstellingen. En dit zorgt er ook voor dan alle verbindingen opnieuw worden opgebouwd. 

Wat wij nu zien is dat een reset van het modem helpt om dit probleem op te lossen. 

Neem een puntig voorwerp, zoals een satéprikker, en steek deze in het resetgaatje dat achterop je modem zit. Met die satéprikker druk je dan op het resetknopje dat in dat gaatje verstopt zit. Je mag best wel stevig drukken. Houd dit 30 seconden ingedrukt en laat dan los. Wacht de resetprocedure af, dit duurt meestal 10-15 minuten in totaal. Daarna zou je tv ontvanger weer moeten werken. Als dat op dat moment nog niet zo is, herstart dan ook nog even een keer je tv ontvanger door de stroomstekker even kort te ontpluggen.

​@Bob van thuis, ​@H.Hoeksema, ​@Jan O, ik tag jullie even. Als het probleem bij jullie nog speelt, voer deze reset uit.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 31 januari 2025
Erik van KPN schreef:
jojootje schreef:
Erik van KPN schreef:

Voor alle duidelijkheid.

Zojuist deze procedure uitgevoerd (paperclip in het reset-gaatje, na geheel opstarten de tv-ontvanger herstarten) en ik heb weer beeld. Dank Erik van KPN voor je hulp.

Erik van KPN
Moderator

Super, goed om te lezen. En jij heel erg bedankt voor je bereidwilligheid in testen, Jojootje!

wjb
Superuser
  • 31 januari 2025

En mijn gedachte is dan ... Wat voor een rare dingen doet de Experia/KPN Box dan met de TV streams want het multicasten van zenders is toch echt een hele simpele recht toe recht aan operatie binnen een router.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er veel de configuratie van IP adresreeksen die richting vlan 4 gerouteerd moeten worden veel te strikt of corrupt was.

Erik van KPN
Moderator

Het is niet echt een modemprobleem. De ontvangers van de klanten die hier last van hebben verbinden niet met het DRM systeem dat moet bevestigen dat zij recht hebben op die zenders. Dat zagen we terugkomen in de test die Jojootje, en ook BigEasy uit een ander topic, hebben gedaan. Het resetten van het modem heeft ervoor gezorgd dat die verbinding weer is hersteld. Natuurlijk zal het team gaan kijken wat er überhaupt voor gezorgd heeft dat die verbinding bij een klein deel van de klanten verbroken is geraakt om dat in de toekomst te voorkomen.

• Nieuwkomer
  • 31 januari 2025

Opgelost dankzij erik

Sanne van KPN schreef:

Het KPN modem gebruik ik niet.

Ik heb de DNS-settings voor het IPTV subnet aangepast naar 195.121.1.34 en 195.121.1.66 (de setupbox gebruikt deze nu ook).

Nog steeds alleen beeld voor 1,2,3, op kanaal 1,2 en 3 als 661,662 en 633.

Vanaf RTL4 geen beeld en geluid, wel de loopt de tijdsbalk mee, wordt alles (gids) netjes ingevuld. Kies ik een van de andere kanalen die geen beeld geven gaat er wel netjes een UDP data-stream lopen van ca 14Mbps en zie ik dat de IP-adressen wisselen bij het kiezen van een andere kanalen. 

NED3 K663; 217.166.225.126
RTL4 K664; 217.166.225.134
RTL5 K665; 217.166.225.135
SBS6 K666; 217.166.225.133

Voor de niet HD-glas kanalen ook geen beeld vanaf kanaal 4 en ook hier gaat netjes een UDP data-stream lopen, maar dan van ca 7Mbps en zie ik de IP-adressen wisselen bij het kiezen van een andere kanalen. 

NED3 K003; 217.166.226.128
RTL4 K004; 217.166.226.136
RTL5 K005; 217.166.226.137

Wat zou er nog meer niet correct kunnen werken, dit is sinds donderdag 30 januari.
Op de KPN-chromecast (Android-box), aka KPN TV+ Box, kan ik de kanalen wel bekijken.

VIP2952 V2

HTML-versie: 6.205.202
NMC-verise: 9.0.208_1
DBL-versie: 2.0.9
RBL-versie: 1.2.2

GEEN DHCP-domeinnaam
End-point: https://stb.api-avs67.tv.prod.itvavs.prod.aws.kpn.com

Erik van KPN
Moderator

​@Bob van thuis, met een eigen modem, kijk dan even naar IGMP settings, en vooral wat je ingevuld hebt bij het subnet. Als daar specifieke IP-adressen ingevuld zijn, verwijder deze en vervang het door 0.0.0.0/0. Daar hebben we eerder ook meldingen over gezien waarbij dit de oplossing was. 

Als dat niet afdoende is, dan raad ik je, ook voor een eigen modem, een reset aan. Zoals ik aangaf, de kern van het probleem is dat de verbinding met het DRM systeem niet gemaakt wordt. Als je het modem reset wordt in z'n geheel de verbinding van jouw netwerk met ons netwerk opnieuw opgebouwd.

Reageer