Skip to main content
Beantwoord

Arris vip 5202 geluidsprobleem via Teufel concept 8 active subwoofer met 5.1 passive speakers

• May 22, 2025
  • 2 reacties
  • 55 keer bekeken

Goedenavond 

Zou graag wat hulp willen ik heb een nieuwe Active subwoofer met een 5.1 speakerset gekocht.

Na het aansluiten is het geluid eventjes goed op alle luidsprekers daarna vallen de achterste luidsprekers uit.(Ruis)

Dat doet hij op tv en ook Netflix.(Arris Vip5202

Via bluetooth muziek via gsm blijft het geluid wel goed.

Heb een Teufel concept 8 Active subwoofer icm Teufel Passive speakers als set gekocht.

Tv is een LG49UN71006LB

Heb de Arris vip 5202 met hdmi naar de Active subwoofer hdmi in en er gaat van de subwoofer tv hdmi een kabel naar Arc tv

Beste antwoord door PeterG

Aha. de pre- en eindamplifier van elke kanaal zit dus in de subwoofer kast. In plaats van in een losse kast (versterker) of bij een soundbar in de soundbar.

Wat apart maar wel slim gedaan.

De achterspeakers gaan dus met kabels (door de kamer). Wel raar dat dát gaat ruisen. Ik dacht eerst dat het draadloze achterspeakers waren, maar dat is dus niet zo.

Verder: er komt natuurlijk alleen geluid uit de achterkanalen als die vanaf de bron ook bedient worden. Veel zenders zijn stereo. En zullen dus alleen geluid uit links en rechts geven ondersteund door de subwoofer voor het laag.

Zet het geluid van de VIP5202 in de instellingen op Dolby. Dat is voor deze 5.1 set de beste instelling.

Alle radio zenders zijn stereo en geven derhalve geen geluid uit die achterste speakers. Muziek is over het algemeen stereo.

Stereo: links, rechts en de subwoofer. Achter horen ze dan stil te zijn, maar een beetje ruis kan ook. Een beetje.

Dolby 5.1 geluid: links (geluidseffecten), center (spraak en andere geluiden ‘in beeld’), rechts (geluidseffecten), achter ook geluidseffecten om het ruimtelijk te maken. Een vliegtuig vliegt letterlijk over je heen. Een film waarvan ik het geluid thuis op m'n 5.1 heel indrukwekkend vond was Saving Private Ryan.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • May 22, 2025

Aha. de pre- en eindamplifier van elke kanaal zit dus in de subwoofer kast. In plaats van in een losse kast (versterker) of bij een soundbar in de soundbar.

Wat apart maar wel slim gedaan.

De achterspeakers gaan dus met kabels (door de kamer). Wel raar dat dát gaat ruisen. Ik dacht eerst dat het draadloze achterspeakers waren, maar dat is dus niet zo.

Verder: er komt natuurlijk alleen geluid uit de achterkanalen als die vanaf de bron ook bedient worden. Veel zenders zijn stereo. En zullen dus alleen geluid uit links en rechts geven ondersteund door de subwoofer voor het laag.

Zet het geluid van de VIP5202 in de instellingen op Dolby. Dat is voor deze 5.1 set de beste instelling.

Alle radio zenders zijn stereo en geven derhalve geen geluid uit die achterste speakers. Muziek is over het algemeen stereo.

Stereo: links, rechts en de subwoofer. Achter horen ze dan stil te zijn, maar een beetje ruis kan ook. Een beetje.

Dolby 5.1 geluid: links (geluidseffecten), center (spraak en andere geluiden ‘in beeld’), rechts (geluidseffecten), achter ook geluidseffecten om het ruimtelijk te maken. Een vliegtuig vliegt letterlijk over je heen. Een film waarvan ik het geluid thuis op m'n 5.1 heel indrukwekkend vond was Saving Private Ryan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 25, 2025

Bedankt voor u antwoord.

Dit maakt veel duidelijk.

De ruis op de achterste speaker is ook niet te horen je moet er echt met je oor tegenaan.

Ik ben er wel eventjes mee bezig geweest om het allemaal werkend te krijgen.

Kreeg eerst ook geen geluid op de tv zelf aangezien ik daar de apps op wil gebruiken.

Nu heb ik de arris via Optical naar de subwoofer  en de hdmi Arris naar de tv. Tv geluid Hdmi eArc naar tv in van sub.

Nu nog even een moment om de speakers afzonderlijk goed in te stellen.

Gr MJ