Skip to main content
Beantwoord

Arris VIP5202 blijft bij opstarten hangen op 85%

• August 14, 2025
  • 8 reacties
  • 184 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Na jaren prima functioneren trakteerde onze arris 5205 na de vakantie ons op de "opstarten...85%” freeze. Mijn setup is: Genexis glasvezel modem → ER-X → UniFi Switch Lite 8 → Arris.

Dus wat ik al gedaan heb:

1. Genexis, ER-X en Switch gereboot
  2. Arris gereset, dus factory reset en software wissen (opstarten met knop ingedrukt, rood knipperende lampje etc). Download en update van software gaat prima
  3. Andere kabel direct van ER-X direct naar Arris
  4. Helpdesk gebeld (sorry, alleen support met Experia)

Dus nog steeds de 85% freeze.

Heeft iemand nog suggesties (behalve die experia box van zolder halen)?

Beste antwoord door strab

Na enig overpeinzen bedacht ik dat het wjb script nog op de ER-X moest staan. En na deze opnieuw te draaien werkte alles weer als een zonnetje.

Ik heb nog wat screenshots voor en na gemaakt maar ik kan zo gauw niet ontdekken waar het verschil zat.

Voor de liefhebber EdgeRouter-X-KPN-dd211221.zip

8 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 14, 2025

Vervangt de "ER X" (?) de experia box?

En is het unity of unify?

Dit ligt altijd bij de tussen liggende apparatuur. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 14, 2025

Vervangt de "ER X" (?) de experia box?

En is het unity of unify?

Dit ligt altijd bij de tussen liggende apparatuur. 

UniFi switch (excuses, autocorrect) en idd een ER-X ipv de Experia Box. Dat werkt(e) al 4 jaar naar volle tevredenheid.

Voor de vakantie alles uitgezet. Na de vakantie deed alles het weer, behalve dus tv.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 14, 2025

Hierbij is er sprake van geen (goede) verbinding via vlan 4. Daar zit het tv gebeuren. Dit moet je inderdaad zoeken in je eigen modem. 

IGMP Proxy instellingen. 

Uitzetten is nooit handig. Er waren afgelopen 4 weken 2 updates voor de tv ontvanger. Die laat ik gewoon op stand-by als ik weg ga. En met de Arris dan ook zeker geen eco aan. Ook het modem laat ik aan, ook al zit daar verder geen alarm of camera's op ofzo. Dan moet het zeker aan blijven. 

Dan is alles lekker up to date als ik thuis kom.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 15, 2025

En logisch dat KPN alleen kan helpen met hun eigen apparatuur.

Je kan van een helpdesk niet verwachten dat ze de specificatie etc. van honderden routers weten.

Probeer het eens met de Experiabox van KPN?

En heeft de router VLAN4 ingeschakeld en hebben beide IGMP Snooping aan actief (aan) staan?

@PeterG 

Ook ik laat met vakantie de Experiabox, Netgear Switch en KPN tv ontvangers allemaal op stand-by staan.

Helemaal met je eens.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 16, 2025
  1. Apparatuur die niet tegen uitzetten kan? Dat lijkt me redelijk bizar
  2. Ik schreef nog “Heeft iemand nog suggesties (behalve die experia box van zolder halen)?”

Maar ok, ik heb de wjb (RIP) script toentertijd gebruikt. Helaas kan ik die niet meer vinden en zijn ze ook niet meer te downloaden van zijn site.

De truc is idd VLAN4+IGMP staan goed zo ver ik kan zien (idem eth0.4 maar dan upstream)

Allicht heb ik ergens toch iets niet 100% staan. Dus heeft er iemand misschien de config voor een ER-X met IPTV op VLAN4 zonder telefonie?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • August 17, 2025

Na enig overpeinzen bedacht ik dat het wjb script nog op de ER-X moest staan. En na deze opnieuw te draaien werkte alles weer als een zonnetje.

Ik heb nog wat screenshots voor en na gemaakt maar ik kan zo gauw niet ontdekken waar het verschil zat.

Voor de liefhebber EdgeRouter-X-KPN-dd211221.zip

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 17, 2025

Natuurlijk kan je elk apparaat uitzetten.

Maar het is niet altijd verstandig om te doen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 17, 2025

Natuurlijk kan je elk apparaat uitzetten.

Maar het is niet altijd verstandig om te doen.

Het lijkt erop dat je het laatste woord wil hebben maar dit is gewoon flauwekul. Switches, routers, modems, tv boxen kun je prima aan/uit zetten en rebooten. Als er na een powercycle iets niet werkt, dan is er iets mis en moet je dat oplossen. Waar ik dus ook hulp voor vroeg en uiteindelijk heb opgelost.

Dit soort quasi wijsheid voegt niets toe.