Skip to main content
Beantwoord

Arris VIP5202 blijft hangen op 85%

• June 7, 2025
  • 11 reacties
  • 399 keer bekeken

de tv box blijft hangen op “opstarten …. 85%” sinds gisteravond geen tv meer. internet werkt en de glasvezel is ook up. de vips is met ethernet verbonden aan de router en ik zie de vips ook verschijnen op het netwerk.

ik heb software verwijderd en opnieuw opgestart, maar zonder resultaat. Moet dit ding vervangen?

Beste antwoord door martijn38

Arthur, 

uiteindelijk heeft de KPN helpdesk de oplossing gevonden. In mijn netwerk zat er nog een switch tussen tv en KPN modem. Of het de oorzaak was, weet ik niet, maar uiteindelijk was de oplossing dat ik de tv rechtstreeks op de KPN modem moest aansluiten met een kabel. 

Ik ben een leek, misschien dat iemand anders hier wat aan heeft: de DHCP aanroep ging goed en ik zag dat de tv herkend werd op de modem (de foutmelding suggereerde van niet). Maar daarna werd er geen IGMP multicast stream doorgezet door de switch. toen de tv rechtstreeks op de modem was aangesloten, begon alles weer te werken.

succes

11 reacties

• Deelnemer
  • June 9, 2025

Zelfde probleem sinds gisteravond laat

Heb al alle kabels eruit gehad en 30 sec zonder power; niets helpt

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • June 9, 2025

Arthur, 

uiteindelijk heeft de KPN helpdesk de oplossing gevonden. In mijn netwerk zat er nog een switch tussen tv en KPN modem. Of het de oorzaak was, weet ik niet, maar uiteindelijk was de oplossing dat ik de tv rechtstreeks op de KPN modem moest aansluiten met een kabel. 

Ik ben een leek, misschien dat iemand anders hier wat aan heeft: de DHCP aanroep ging goed en ik zag dat de tv herkend werd op de modem (de foutmelding suggereerde van niet). Maar daarna werd er geen IGMP multicast stream doorgezet door de switch. toen de tv rechtstreeks op de modem was aangesloten, begon alles weer te werken.

succes

• Deelnemer
  • June 9, 2025

Heb hier geen switch.

Net een diagnose gedraaid en dan zie ik dit:

Heb wel gewoon wifi en internet ook via de vaste kabels.

• Auteur
  • Topper
  • June 9, 2025

ik zie geen storing op allestoringen.nl “platformverbindingstest” is onduidelijk -- dat kan nog steeds verschillende dingen zijn. kun je je tv pingen van een andere computer op je netwerk? heb je op je modem gekeken of de tv is aangemeld?

• Deelnemer
  • June 9, 2025

Had een oranje Services lampje op de modem (zo lang geen problemen meer mee gehad dat ik niet direct in de gaten had dat oranje een probleem betekent :-)

Modem 30 sec uit hielp niet. Dus maar even met Helpdesk gebeld.

Bleek dat ook glasvezel kastje nog uit moest. Heb zowel modem als glasvezel kastje 2 minuten lang van de stroom af moeten halen. Daarna weer opgestart en nog een keer een modem reset gehad vanuit de Helpdesk.

Daarna werkte de TV weer (y)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Wat goed dat jullie beide een oplossing gevonden hebben! Fijn, en dank voor het delen, misschien zijn anderen die het tegen komen ook weer geholpen met jullie tips :)

• Deelnemer
  • August 4, 2025

Ik heb hetzelfde probleem als Arthur gehad. Plotseling ontstaan. Kon geen oorzaak vinden. Eerst ontdekt hoe de Arris ontvanger is te rebooten. Geen verbetering. De diagnose gaf hetzelfde beeld als bij Arthur: Provider niet bereikbaar. Rebooten van modem geen verbetering. Uiteindelijk door dit bericht gezien dat ook het KPN glasvezel kastje gereboot moest worden. Nu weer OK.   NB: ik kon geen helpdesk telefoonnr. vinden en ook inloggen op deze community via mijn KPN ID lukte niet. Via Facebook login wel. Vreemd, maar zo heb ik wel dit bericht gevonden.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goed om te lezen dat je er hier uit gekomen bent ​@Jules5235, dankjewel voor het delen!

Mocht je nog eens met iets zitten en liever telefonisch contact hebben, dan kan je een belafspraak maken. Of stel gerust je vraag hier in onze community.

• Nieuwkomer
  • September 25, 2025

Bij deze nog een bijdrage omdat dit topic ook voor mij de oplossing heeft opgeleverd.

Stappen waarna het weer werkte (uiteraard na de laatste stap waardoor je niet weet of de eerste stap iets heeft bijgedragen - persoonlijk schat ik in dat stap 2 voldoende was geweest):

1. Harde reset van het modem (met een pinnetje in het gaatje aan de achterkant van het modem 30 seconden de reset knop indrukken). Na terugkeer van het internet bleef de VIP5202 nog steeds niet verder te komen dan 85%.

2. Spanningsloos maken van het modem EN het glasvezelkastje. 
    Vervolgens na 2 minuten eerst het glasvezelkastje weer van spanning voorzien, 5 seconden gewacht en vervolgens het modem weer van spanning voorzien.

Daarna ging de VIP5202 vanzelf door met het opstarten vanaf de 85% en keerde het beeld terug.

NB: 
- We hebben twee VIP5202 boxen. 1 van deze boxen heb ik ook nog terug gezet naar fabrieksinstellingen en de software verwijderd. Dit heb ik hierboven niet vermeld omdat dit niets heeft bijgedragen. Ook de box die ik niet naar fabrieksinstellingen terug heb werkte namelijk na stap 2. Overigens gaf de diagnose van de box in het Netwerk/ verbinding testen menu net als ook al eerder in dit topic vermeld aan: Platformverbinding test - Provider is niet bereikbaar.

NB2:
- De boxen staan achter een gateway en meerdere switches met een VLAN voor TV. Weliswaar had ik 1 box bij stap 1 en 2 direct op het modem gekoppeld maar de niet aangeraakte andere box (achter gateway & switches) functioneerde na stap 2 ook weer. Direct koppelen op het modem .. heeft dus waarschijnlijk niets toegevoegd. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Super om te lezen ​@BramLovesTech, dankjewel voor het delen! 😁

Vandaag heb ik opnieuw het ‘glasvezelkastje’ (het eigenlijke modem) moeten herstarten omdat de TV ontvangers op storing stonden en na herstart opnieuw tot slechts 85% kwamen. Dit is al de tweede keer na voorgaande melding. Ruim 2 jaren is het goed gegaan zonder problemen.
@KPN waardoor ontstaan dit soort problemen en wat kan ik doen om het te voorkomen? Het lijkt een IP probleem? Kan het een hardware probleem zijn?