Skip to main content
Beantwoord

Arris VIP5202 houd Audio instelling Optisch niet vast

  • 16 August 2024
  • 11 reacties
  • 88 keer bekeken

Sinds eind 2022 gebruik ik als Audio Stereo versterker een Bluesound Powernode N330.

Deze is is voorzien van een HDMI-ARC aansluiting plus 2x optisch (SPDIF).

Tot nu toe gebruikte ik voor het weergeven van het TV geluid een HDMI kabel welke tussen de TV HDMI-ARC en de BlueSound HDMI is aangesloten.

Omdat de Samsung TV of de Bluesound af en toe de verbinding verloor waardoor het TV geluid alleen via de TV luidsprekers was te horen wilde ik eens proberen om het TV geluid vanuit de TV box via een Toslink kabel naar de Bluesound te sturen.

Dus een Toslink kabel tussen de TV Box en de Bluesound aangesloten.

Uiteraard wilde ik dat ook in de VIP5202 instellen dus via Instellingen - Geluid de optie HDMI gewijzigd in Optisch, dit werd geaccepteerd en daarna op Bewaar en Sluit geklikt, dus zou dit moeten worden opgeslagen.

Zodra ik echter weer naar Instellingen - Geluid klik staat de instelling weer op HDMI.

Wellicht doe ik iets fout maar ik kan niet zo 1-2-3 vinden wat….

Iemand een idee?

 

Dit is een probleem dat ik al een hele tijd geleden eens gemeld heb, maar dat kennelijk nooit is opgepakt/opgelost.

Toch is het zo dat als je voor ‘Optisch’ hebt gekozen dat ie die instelling toch vasthoudt. Ook al zie je daarna ‘HDMI'. Het is vreemd, noem het een bug of in elk geval een tekortkoming. 


Ok, dan ga ik morgen toch eens proberen of het TV geluid dan ook daadwerkelijk via de optische uitgang te regelen is.

 


Er zijn gewoon 2 tabbladen. 

Een om hdmi in te stellen en een voor optisch. Die twee kan ja apart instellen maar beide uitgangen werken onder hun eigen instellingen. 

Je ziet gewoon eerst het tabblad hdmi, net als de A in een kaartenbak.

Optisch werkt gewoon. Onder de instelling onder tabblad optical. 


@PeterG Volgens mij heeft TS het over een ander probleem. Namelijk dat de interface niet duidelijk genoeg is. Zoek maar eens op dit forum en dan vind je dat meer mensen tegen dit probleem aanlopen.


Ja. Klopt. Maar is gewoon interpretatie probleem. 

Als het scherm audio instellingen altijd op tabblad optical opent zal men weer zeggen dat ie niet op de hdmi (ahum) blijft. Terwijl er gewoon beeld en geluid naar de tv blijft gaan, dus..…

Nu krijg je steeds het hdmi tabblad. Men zegt hij houdt de instelling optisch niet. En men luistert wel vrolijk via de audio naar radio met tv uit. Via de optische uitgang. 

Een beetje: "zucht".


Helder, ik ga morgen de HDMI kabel tussen de TV en de Bluesound versterker verwijderen en dan controleren of het geluid vanuit de TV box via de Toslink kabel naar de luidsprekers van de Bluesound gestuurd wordt én of dit geluid dan ook via de afstandsbediening van de KPN TV box geregeld kan worden.

 


Jullie hebben hebben helemaal gelijk, de optische poort van de Arris VIP5202 functioneert gewoon vwb geluidsoverdracht dus mijn beschrijving in het onderwerp is incorrect.

Echter heb ik er niet veel aan tov het gebruik via HDMI omdat…..

De Bluesound PowerNode N330 heeft 2 optische poorten welke AutoSense zijn, m.a.w., als er een signaal op één van de optische poorten binnenkomt hoort de Bluesound in te schakelen, net zoals die dat via HDMI doet maar helaas gebeurt dat niet en moet ik de Bluesound handmatig inschakelen welk uiteindelijk niet de bedoeling is.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Arris TV box de Bluesound N330 niet ondersteund.

Een 2e nadeel is dat ik dan het geluidsniveau niet met de afstandsbediening van de KPN TV kan regelen en dat met de AB van de Bluesound moet regelen.

Bij elkaar 2 handelingen extra die ik bij gebruik van HDMI-ARC niet hoef te doen dus ik laat het maar zo.

Als de verbinding met de TV wegvalt dan moet ik maar de Bluesound opnieuw opstarten, geen groot probleem.

Bedankt allen voor de bijdragen…👍


De Bluesound PowerNode N330 heeft 2 optische poorten welke AutoSense zijn, m.a.w., als er een signaal op één van de optische poorten binnenkomt hoort de Bluesound in te schakelen, net zoals die dat via HDMI doet maar helaas gebeurt dat niet en moet ik de Bluesound handmatig inschakelen welk uiteindelijk niet de bedoeling is.

Uiteraard is het de bedoeling dat je die poorten zelf schakelt. Want als er meerdere apparaten tegelijk aanstaan weet de audio apparatuur natuurlijk niet via welke jij wilt luisteren.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Arris TV box de Bluesound N330 niet ondersteund.

Hij ondersteunt niets. Een Arris VIP5202 kan, bij mijn weten, alleen de tv aan/uit zetten als ie zelf aan of uit wordt gezet. Verder niks. Er komt verder gewoon HDMI (beeld+geluid) en optisch (alleen geluid) uit.

Een 2e nadeel is dat ik dan het geluidsniveau niet met de afstandsbediening van de KPN TV kan regelen en dat met de AB van de Bluesound moet regelen.

Het audiomerk Bluesound wordt inderdaad niet ondersteund op de kpn afstandsbediening.
( http://kpn.com/hc )
Zelf heb ik de afstandsbediening van m'n audio naast me liggen. Hoef 'm niet eens op te pakken om V+ of V- in te drukken.

Bij elkaar 2 handelingen extra die ik bij gebruik van HDMI-ARC niet hoef te doen dus ik laat het maar zo.

Helaas heeft nou net een Samsung tv niet de mogelijkheid “beeld uitzetten” als je alleen geluid (radio) wilt. Met radio staat de tv, à ca. 130 watt, dan voor niks extra aan t.o.v. optisch van 5202 naar versterker.

 

 


De Bluesound PowerNode N330 heeft 2 optische poorten welke AutoSense zijn, m.a.w., als er een signaal op één van de optische poorten binnenkomt hoort de Bluesound in te schakelen, net zoals die dat via HDMI doet maar helaas gebeurt dat niet en moet ik de Bluesound handmatig inschakelen welk uiteindelijk niet de bedoeling is.

Uiteraard is het de bedoeling dat je die poorten zelf schakelt. Want als er meerdere apparaten tegelijk aanstaan weet de audio apparatuur natuurlijk niet via welke jij wilt luisteren.

 

Dat klopt, staat ook in de handleiding van de Bluesound, er mag maar één apparaat op AutoSense staan.

In mijn geval zou dat geen probleem moeten zijn want er staat maar één apparaat, de TV box, op AutoSense ingeschakeld en alle andere poorten staan op UIT, dus zou het moeten werken.

Maar ja, zoals ik al schreef, ik blijf gewoon de HDMI-ARC voorziening gebruiken, dat functioneert zoals ik wil, dus als ik de AB van de KPN TV box gebruik dan kan ik daarmee de TV en de Bluesound inschakelen én ook het geluidsniveau van de TV regelen.

Radio luisteren gaat via de TuneIn app van de Bluesound dus daar komt geen poort aan te pas.

Het was puur een probeersel, niet geschoten is altijd mis, toch?

 


Hartstikke mooi dat het nu werkt zoals jij dit wilt. Dat is altijd prettig. 👍🙂


Nu ook maar hopen dat maandag aanstaande de  nieuwe KPN aansluiting van de TV+ TV box en de Denon DRA900H bij mijn zoon ook probleemloos verloopt.

Dat is toch net weer iets anders.

 


Reageer