Skip to main content
Vraag

Arris VIP5202 start uit zichzelf op

• May 12, 2026
  • 15 reacties
  • 150 keer bekeken

Mijn Arris VIP5202 start uit zichzelf op, zonder dat er iemand thuis is of de afstandsbediening heeft bediend. Wie heeft er een oplossing voor dit euvel?

15 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 12, 2026

De stekker eruit trekken, ​@Trijntje38. Hij hoeft helemaal niet op stand-by te staan. Het opstarten duurt misschien iets langer, maar dat stelt niks voor. En je bespaart nog (een beetje) stroom ook.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 12, 2026

---

Hij hoeft helemaal niet op stand-by te staan.

---

Ik zou adviseren om 'm wel op standby te laten staan. Want volgens mij kan alleen zo de ontvanger updates ontvangen.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 12, 2026

Die haalt-ie binnen zodra je hem weer aanzet. Mocht dat niet zo zijn kun je het altijd nog handmatig doen, ​@Katana321.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 12, 2026

Heb je de Stand-by eco-stand aan of uit staan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 12, 2026

Die staat (al heel lang zonder problemen) op de eco-stand.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 12, 2026

okee, vaag. Ik zou met eco-stand aan dit juist niet verwachten.

Zou het iets met HDMI-CEC instellingen te maken kunnen hebben? Bijv. dat de tv geüpdatet wordt en daarbij een aan-signaal over HDMI naar de tv ontvanger stuurt? (Ik gok maar wat)

Gaat de tv ontvanger nu automatisch aan als je de tv aan zet (met de tv knop op de kpn ontvanger, dus niet de i-tv knop)? En weer uit als je de tv uit zet?

Update: zou misschien een gevolg kunnen zijn van een kortstondige stroomstoring, waardoor de ontvanger opnieuw opstart bij herstel van de stroomvoorziening. Maar dat lijkt me incidenteel.

Hoe vaak gebeurt het? Elke nacht?

Update 2: er is van eind april / begin mei een update geweest die ook de tv ontvangers herstartte. Als het éénmalig was zou het als gevolg daarvan geweest kunnen zijn.

Aanvullende update naar NMC 9.0.236_1

In de laatste twee weken van april 2026 doen we een mini-update naar NMC 9.0.236_1. Deze bevat enkele onder water updates aan onze kant. En herstart ook alle aangesloten tv ontvangers. Dit is iets dat we periodiek doen om (potentiële) geheugenproblemen te voorkomen bij ontvangers die heel lang achter elkaar aanstaan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 12, 2026

Enige CEC wat de 5202 ondersteunt is

"bij inschakelen ontvanger de tv inschakelen op de juiste ingang"

In eco stand-by is het onmogelijk dat ie spontaan aan gaat. Enige wat aan blijft is Bluetooth (voor verbinding BT afstandsbediening) en het infrarood oog (voor oude IR afstandsbediening).

Bedenk me nu ik bovenstaande schrijf dat een 'storing' in de BT afstandsbediening dit zou kunnen veroorzaken. Haal daar dus een keer 's nachts de batterijen uit.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Trijntje38, welkom op onze community! Ik zie dat er a goed meegedacht wordt. Wat een merkwaardig verschijnsel!

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 15, 2026

Hoi ​@Trijntje38, welkom op onze community! Ik zie dat er a goed meegedacht wordt. Wat een merkwaardig verschijnsel!

Hoi ​@Thomas van KPN dank!

Ja, maar de gouden tip/oplossing zit er nog niet tussen. Hij is vandaag al meerdere keren uit zichzelf opgestart. Zonde van de stroomkosten zou je zeggen… Heb jij een oplossing?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 15, 2026

Startte ie ook spontaan met de batterijen uit de afstandsbediening?

Tenzij je eco stand-by gebruikt bespaart stand-by niet zo veel. En anders ook niet overigens. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 15, 2026

Startte ie ook spontaan met de batterijen uit de afstandsbediening?

Tenzij je eco stand-by gebruikt bespaart stand-by niet zo veel. En anders ook niet overigens. 

Ja, ook met de batterijen uit de afstandsbediening startte hij spontaan op. Ook alle andere ab's gecheckt, geen resultaat.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 15, 2026

Misschien dat een omruil dan een optie is (Thomas).

Voorlopige 'oplossing': stroomloos maken als je niet kijkt of radio luistert. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Kun je hem eerst nog eens een frisse start geven ​@Trijntje38? En als je meer dan 1 TV ontvanger hebt, kun je ze dan onderling eens omwisselen? Als het probleem zich dan verplaatst weet je dat het in de ontvanger zit. Als het probleem bij de TV blijft weet je dat het ergens in de aansluiting zit.

We denken graag even met je mee. Als het toch lijkt dat de ontvanger defect is kun je ook even met ons bellen (klik hier voor een belafspraak), als ie omgeruild moet worden kunnen ze je daar meteen helpen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 22, 2026

@Thomas van KPN Er blijkt nu een Experia-wifi defect te zijn, hebben deze ook een omruilservice?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Helaas niet ​@Trijntje38, we verkopen deze al een tijdje niet meer en de garantie is inmiddels ook al verlopen.
We bieden nu Superwifi punten aan: