Skip to main content

KPN heeft mijn defecte Arris settop box vervangen door een Arris VIP5202 settop box. Daar zit helaas geen 3,5 mm audio output op die ik kan verbinden met mijn versterker, wel een toslink output.

Ik heb dus een Digital to Analog audio converter gekocht maar als ik de output (3,5mm jackplug of 2x tulpje) verbind met mijn versterker gebeurt er niks, geen geluid.

Wat kan er mis zijn?

Hmm, lastig. Dit gaat  de community samen met jou proberen op te lossen.

Op de converter staat daadwerkelijk “digital to analog”? En bij INPUT de optische digitale ingang. En bij OUTPUT de 3,5 mm en, indien aanwezig, de rode en witte tulp connector?

😎 De converter heeft zelf ook stroom nodig. Dat krijgt ie via de mini-usb - usb kabel. Is die aangesloten?

En de optische audio UITGANG van de 5202 met de INGANG op de converter. (nogmaals 5202 op stereo zetten)

Via de analoge uitgang kabeltje naar IN (!) gang van versterker. Niet per ongeluk een OUT dus. Gebruik AUX IN, TAPE IN of TUNER IN.

NOTA BENE. Radio kanalen zijn uitsluitend stereo en zouden het sowieso moeten doen via de converter. Radio vanaf 801.


Heeft u een linkje naar het apparaatje wat u precies aangeschaft heeft?


@Nick83  Zie https://www.allekabels.nl/audio-omvormer/1300/1097210/audio-omvormer.html

@PeterG Op alle vragen die je stelt kan ik ja antwoorden. Alles is aangesloten zoals je aangeeft. Voor de voeding va de converter gebruik ik de meegeleverde adapter. Wat je bedoelt met '’nogmaals 5202 op stereo zetten'’ begrijp ik niet. Uit het einde van de toslink kabel die tussen de  VIP5202 en de converter zit komt rood licht. 


@Nick83  Zie https://www.allekabels.nl/audio-omvormer/1300/1097210/audio-omvormer.html

@PeterG Op alle vragen die je stelt kan ik ja antwoorden. Alles is aangesloten zoals je aangeeft. Voor de voeding va de converter gebruik ik de meegeleverde adapter. Wat je bedoelt met '’nogmaals 5202 op stereo zetten'’ begrijp ik niet. Uit het einde van de toslink kabel die tussen de  VIP5202 en de converter zit komt rood licht. 

@hans144 wel vreemd idd dat het niet werkt. Ps ik heb wel eens meegemaakt dat er bij sommige geleverde kabels er nog een bescherm dopje op zat tegen vuil/stof ect, dat ook nog voor de zekerheid eventueel gecontroleren? 

 


De 5202 moet op stereo staan bij gebruik van de converter. Anders komt er geen geluid uit bij de meeste tv zenders. Zeker de eerste 11 niet.

 


@PeterG 

De ArrisVIP5202 is een KPN settop box en geen TV. Ik kan (zover ik weet) niks instellen op de settop box waar de toslink kabel op is aangesloten. De toslink kabel zit dus tussen de settop box en de digital to analog converter.

@Steve Mnt Ik zie geen dopje zitten en er komt rood licht uit de toslink kabel.


@hans144 

Deze instellingen zoals @PeterG laat zien zitten wel degelijk op de ontvanger.

Die kan je vinden om via het menu naar instellingen te gaan en dan naar het tegeltje geluid


Ik heb er niet voor niks een foto bij geplaatst. Van de instelling op de Settopbox. 

Staat standaard op Dolby en dan krijg je met tv zenders geen geluid. 

Maar. Krijg je met een radio zender wel geluid. Dat zou sowieso moeten. 

En de versterker staat neem ik aan op de ingang ingesteld waar het snoertje van de converter in zit.


@PeterG en @Dreetje 

bedankt voor jullie info. Dat je de HDMI/optical audio uitgang van de settopbox via de tv afstandsbediening kunt selecteren wist ik niet.

Maar… als ik kies voor optical en stereo en vervolgens kies voor bewaar en sluit dan blijkt hij toch weer terug te springen naar HDMI.


@PeterG en @Dreetje 

bedankt voor jullie info. Dat je de HDMI/optical audio uitgang van de settopbox via de tv afstandsbediening kunt selecteren wist ik niet.

Maar… als ik kies voor optical en stereo en vervolgens kies voor bewaar en sluit dan blijkt hij toch weer terug te springen naar HDMI.

 

Naar de tv kan je het beste alleen HDMI doen.

De optical uitgang is voor o.a. soundbar of geluidsinstallatie als je die wilt beluisteren zonder de tv te hoeven aanzetten.

 

Beide naar de tv, dat werkt niet. 

 

Beide werken wel natuurlijk zonder problemen gelijktijdig. 😉


Ja. En kijk daarna weer eens op tabblad optical 😉. Dan zie je dat die uitgang op stereo staat 🙉. Dan moet het volgens Bartjes werken. 

De hdmi uitgang kan op Dolby. De tv zal dat omzetten naar stereo want heeft maar 2 speakers.


@joop2011 

Alleen de hdmi kabel loopt van de settop box naar de TV, de toslink kabel loopt vanuit de settop box NIET naar de TV maar naar de Digital to Analog audio converter.

@PeterG 

Eerst heb ik optical geselecteerd en stereo. Na het aanklikken van Bewaar en sluit blijkt er niks gewijzigd. Hij staat weer op HDMI en Dolby, NIET op stereo. En uit de converter komt GEEN audio signaal.

Ik kan dus mijn audio versterker nog steeds niet zonder TV gebruiken om radiostations te beluisteren zoals dat wel kon met mijn vorige settop box.


Ik zeg het nog één keer. Je kunt de hdmi audio en de optical audio apart op dolby / stereo zetten. Hij staat echter standaard op het tabblad hdmi………

Je hebt de optical op stereo gezet want je hebt ook op bewaar en sluit geklikt. Dus die staat op stereo. Je adapter krijgt stroom, het is een digital to analog adapter. Dus dat klopt allemaal.

Blijft nog over. Zit het echt op een INgang van de versterker? En niet abusievelijk op een OUT. Die zitten, vooral met tape, nog wel eens zeer bij elkaar.

En de versterker moet op de ingang gezet zijn met de selector van de versterker.

En anders hoop ik dat er iemand in je 'buurt’ is die het toch eens even hands-on kan doorlopen. Want zo op afstand zou het naar mijn beoordeling nu écht moeten werken. Dus weet ik het verder ook even niet meer. 


Ik weet het ook niet meer. Ben best wel handig met dit soort dingen maar het lukt me gewoonweg niet. Hoe dan ook bedankt voor jullie respons. Het ergste is dat je niemand van kpn om hulp kunt vragen. Die KPN webshop loopt volledig buiten KPN om, met de 3 (!) KPN helpdesks die ik aan de lijn hebben gehad kom je geen meter verder, ze kunnen zelfs niet zien wat ik in de KPN webshop heb besteld.


ze kunnen zelfs niet zien wat ik in de KPN webshop heb besteld.

Dat gaat toch ook niet op klantnummer? Of wel?

Je zegt dat je die uit de webshop hebt. Daar zit een ledje op. Dat moet branden anders werkt ie niet.


Ik weet het ook niet meer. Ben best wel handig met dit soort dingen maar het lukt me gewoonweg niet. Hoe dan ook bedankt voor jullie respons. Het ergste is dat je niemand van kpn om hulp kunt vragen. Die KPN webshop loopt volledig buiten KPN om, met de 3 (!) KPN helpdesks die ik aan de lijn hebben gehad kom je geen meter verder, ze kunnen zelfs niet zien wat ik in de KPN webshop heb besteld.

@hans144 misschien is het dan beter dat je een monteur laat komen, mocht je echt verder niemand id buurt hebben die je hierbij kan helpen. Monteurs service kosten zijn wel voor jou omdat het eigen 'randapparatuur' betreft. Succes!!


@Steve Mnt Een monteur kost tenminste € 75,-. Dan kan @hans144 beter een DAC converter van betere kwaliteit (met eigen decoder) kopen, dan hoeft hij niet naar instelling Stereo/DolbyDigital in TV Ontvanger te kijken.

Een voorbeeld is https://www.amazon.nl/Tendak-audio-converter-digitale-audioconverter-audio-adapter/dp/B0C65CSK13


@Steve Mnt Een monteur kost tenminste € 75,-. Dan kan @hans144 beter een DAC converter van betere kwaliteit (met eigen decoder) kopen, dan hoeft hij niet naar instelling Stereo/DolbyDigital in TV Ontvanger te kijken.

Een voorbeeld is https://www.amazon.nl/Tendak-audio-converter-digitale-audioconverter-audio-adapter/dp/B0C65CSK13

Die troep moet je juist niet willen kopen, beter bij een goede audio winkel in je woonplaats @TDN 


Die troep moet je juist niet willen kopen, beter bij een goede audio winkel in je woonplaats @TDN 

Heb je persoonlijke ervaring met deze converter? Waarom noem je het troep? De meeste goedkope DAC converter blijven de RCA uitgang stoom bij ingang van 5.1 signaal, dat doet vermoedelijk de KPN DAC converter ook.


Het is bizar dat ik 10 km moet rijden om een defecte KPN settop box om te ruilen, dat ik een ander type krijg waardoor ik verplicht een digital to analog converter moet bijkopen, dat de aankoop  in de KPN webshop niet wordt bevestigd, dat ik via 3 KPN helpdesks bij de webshop uitkom en daar hoor dat er geen voorraad is en ze niet weten wanneer er een nieuwe zending komt, dat ik hoor dat ik het ding beter elders kan kopen en de koop annuleren en dat ik daarna nergens bij KPN terecht kan voor technische ondersteuning. Ik ben er helemaal klaar mee. Einde verhaal.


Die troep moet je juist niet willen kopen, beter bij een goede audio winkel in je woonplaats @TDN 

Heb je persoonlijke ervaring met deze converter? Waarom noem je het troep? De meeste goedkope DAC converter blijven de RCA uitgang stoom bij ingang van 5.1 signaal, dat doet vermoedelijk de KPN DAC converter ook.

Iedereen weet dat Ali-Baba-spul uit China troep is, maar het mag niks kosten @TDN 


Is er echt geen handige harrie in je leefomgeving, buren, familie, kennissen, vrienden die dit hands-on kan doen?


Die troep moet je juist niet willen kopen, beter bij een goede audio winkel in je woonplaats @TDN 

Heb je persoonlijke ervaring met deze converter? Waarom noem je het troep? De meeste goedkope DAC converter blijven de RCA uitgang stoom bij ingang van 5.1 signaal, dat doet vermoedelijk de KPN DAC converter ook.

Iedereen weet dat Ali-Baba-spul uit China troep is, maar het mag niks kosten @TDN 

Sorry, je generaliseer zonder enige ervaring. Voor jou ter informatie. De KPN DAC Converter is een Alibaba converter

https://nl.aliexpress.com/i/1005006832960089.html


Die troep moet je juist niet willen kopen, beter bij een goede audio winkel in je woonplaats @TDN 

Heb je persoonlijke ervaring met deze converter? Waarom noem je het troep? De meeste goedkope DAC converter blijven de RCA uitgang stoom bij ingang van 5.1 signaal, dat doet vermoedelijk de KPN DAC converter ook.

Iedereen weet dat Ali-Baba-spul uit China troep is, maar het mag niks kosten @TDN 

Sorry, je generaliseer zonder enige ervaring. Voor jou ter informatie. De KPN DAC Converter is een Alibaba converter

https://nl.aliexpress.com/i/1005006832960089.html

Gezien de prijs die men vraagt kun je al zien dat het troep is.

Ik heb 1 keer iets besteld, dat in NL (nog) niet leverbaar was, 1 keer maar nooit meer, wat een zooi.


Ik denk dat kpn niet zo'n Chinese kopie verkoopt....


Reageer