Skip to main content
Vraag

Audioprobleem Arris VIP5202

• December 30, 2024
  • 14 reacties
  • 142 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hallo,

Alsof er geen ergere problemen bestaan maar klein leed is immers ook leed….

Geregeld treedt een audioprobleem op (audio is dan niet te verstaan); herstarten helpt tijdelijk en idem dito bij een “frisse start”-nieuwe installatie.

Storingen worden/werden nooit vermeld op de Website.

Ik heb sterk de indruk dat e.e.a. samenhangt met het bekijken YouTube streams.

Ik meen me te herinneren dat de voorloper van deze decoder saowieso problemen ondervond met YouTube in de vorm van vastlopers.

Herkent iemand van jullie deze geluidsissue?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@geen flauw benul. Welkom op de community. Dank je voor het delen van je ervaring. Het audioprobleem dat je beschrijft, waarbij het geluid niet goed te verstaan is, kan inderdaad vervelend zijn. Welke tv-ontvanger heb je in huis? Gebeurd dit vooral na of tijdens het kijken van een filmpje op YouTube?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 2, 2025

Welke tv-ontvanger heb je in huis? 

Dat staat toch in de titel ​@Vikash van KPN ?

En @ geen flauw benul. Hoe wordt het bij jou weergegeven? Via TV speakers, soundbar, audio systeem?

Forum|alt.badge.img+1

Hallo allen,

Allereerst een gezond Nieuwjaar gewenst!

Ik heb er de vinger nog niet op kunnen leggen onder welke omstandigheden het euvel optreedt. (i.i.g. tijdens tv -kijken..)

Ik kan het probleem wellicht het best omschrijven als sterk hakkelend.

Het boxje is aangesloten, via HDMI, op de tv-speakers.

Voor radio gebruiken we de optische uitgang die via een Toslink adapter met actieve luidsprekers is verbonden.

Deze configuratie functioneert tot voor kort probleemloos sinds enkele jaren…... 

Forum|alt.badge.img+1

Ben iets wijzer geworden inmiddels….

Probleem met hakkelend geluid lijkt (in eerste instantie) voor te komen bij de glaszenders 661 t/m 666 .

Soms staat daarbij het beeld stil.

Kan ik als Xs4All-klant in aanmerking komen voor de nieuwste “KPN-box” ?

Alhoewel daarbij ook de nodige issues spelen, lees ik hier op het forum.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2025

Over naar het huidige KPN abonnement. In plaats van je oudere XS4ALL abonnement. Daarvoor kun je kpn bellen 0800-0402. Het TV+ kastje heeft de hoge kwaliteit vooralsnog alleen live. 

Probleem met hakkelend geluid lijkt (in eerste instantie) voor te komen bij de glaszenders 661 t/m 666 .

Gelukkig ook nog 1 e.v.

Al eens de VIP5202 herstart door hem 3 minuten stroomloos te maken?

BTW. Bij problemen met je huidige XS4ALL abonnement het 020 nummer van XS4ALL bellen. Via dit forum kun je alleen door mede klanten geholpen worden. 

Forum|alt.badge.img+1

Bedankt; ben me bewust van mijn Xs4all-idenditeit…..

Hoewel in principe zeer behulpzaam, is de suport bij hen beperkt tot het (nodeloos) toesturen van een nieuwe Arris.

Alles al van de stroom gehad: NT (Nokia), Fritzbox 7590AX en de Arris 5202.

Alles stapsgewijs weer ogestart, helaas zonder resultaat.

De glasverbinding functioneert, na veel opstartproblemen*, trouwens onberispelijk

Natuurlijk kan ik de reguliere kanalen 1 t/m 6 kiezen maar ik heb toch niet voor niets een 1 Gb-verbinding?

Ik betreur mijn overstap van Ziggo niet erg maar ben van mening dat het tv-portaal bij hen beter (lees: mooiere beeldkwaliteit) werkt. 

*maar dat is bij KPN & consorten niet uitzonderlijk gelet op de talloze tranentrekkende draadjes

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2025

Tja. 1 Gb/s.

Als je nou bedenkt dat een HDglas/HD+ stream maar 14,2 Mb/s is (...).

4k zender: 25 Mb/s.

Ingeblikte 4k stream Netflix, HBO, Disney: 15 Mb/s.

Dat, HD+,  biedt kpn al met TV+ abonnementen via DSL vanaf 45 Mb/s.

1 Gb/s is voor een klein kantoor, 10 personen, al overkill. Gewoon een manier voor providers om aan het toch al dure internet nog meer te verdienen. Voor een huishouden met 3 tieners is 200 Mb/s al meer dan zat. 

Zelf ben ik gestopt met gebruik 661 ev. Op 2 tv's gebruik ik de app. Die kanalen zijn daarop niet beschikbaar. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 4, 2025

Peter heeft al uitgelegd dat je dan moet overstappen naar KPN. Omdat XS4ALL óók KPN is, kun je dan wel je eventuele (bestaande) XS4ALL e-mailadressen blijven gebruiken. En kom je gek genoeg niet in aanmerking voor kortingsaanbiedingen. En dingen als “gratis” Spotify en data-simkaart gaan je dan geld kosten. Je krijgt bovendien een nieuw jaarcontract voor internet, en kunt niet terug naar XS4ALL. Maar per saldo betaal je waarschijnlijk iets minder.

Maar zelfs als je dat overweegt, dan zou ik toch eerst zorgen dat je XS4ALL televisie met de VIP5202 goed werkt. Hoewel je met een KPN abonnement wel een nieuw modem krijgt (tenzij je éxtra wilt betalen om de Fritzbox te houden).

Forum|alt.badge.img+1

Helemaal mee eens!

Ik geef je graag in overweging dat ik nog behoor tot de oorspronklijke inbellers.

Nu eindelijk glasvezel dus hoge bandbreedte gekozen, enkel en alleen omdat het kan.

En ach die maandelijkse 72 Euro zijn ondergeschikt.

On topic: hoewel onze Philips LCD al de nodige jaren op de teller heeft, is het verschil tussen b.v. zenderplaats 1 en 661 aanzienlijk.

Bij een actuele tv al het verschl  qua beeldkwaliteit nog groter uitvallen.

Forum|alt.badge.img+1

Arjan, bedankt voor het constructieve meedenken!

Tja, ik meen dat ik de komende anderhalf jaar nog aan Xs4All vastgeketend ben.

Gebruik nu al 20 jaar fritsjes en ben ze zeer gaan waarderen.

Jammer dat ze nog altijd niet kunnen wassen en strijken!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2025

Gebruik je een surround audio set?

Zoniet zet dan het geluid in de Arris eens op stereo. Dat werkt waarschijnlijk wel goed.

Forum|alt.badge.img+1

nee, hier geen surround.

Instelling staat al op stereo

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2025

Oh. Nou dan het Dolby geluid eens proberen. Wordt in je apparaten toch weer omgezet naar stereo.

De Dolby stream en stereo stream zijn 2 verschillende namelijk. 

Forum|alt.badge.img+1

Hallo allen,

Geruime tijjd later maar ook na een vervanging van de Arris box helaas niets wijzer geworden.

Gisteravond weer last van (enorm storend) haperend geluid tijdens kijken van een YouTube stream….

Overschakelen naar een NPO zender (onverschillig regulier- of glaspakket) bracht geen soelaas.

Alleen een herstart van het doosje hielp maar dat is natuurlijk geen echte oplossing.

Tja, dus toch een bug of is er soms iets loos met die Arrissen?

Ik heb weer eens geen flauw benul; iemand van jullie mogelijk wel?