Skip to main content

Geen idee wat er allemaal al op de lijst van de ontwikkelaars staat, maar voor de zekerheid:

Als je multicast met “Automatisch beste kwaliteit” hebt, en dan omschakelt naar unicast (wat soms wordt aangeraden, bijvoorbeeld nu om terug te kunnen spoelen), dan staat die optie uit als je daarna weer multicast kiest.

Volgens de Kennisbank staat die standaard aan:

Automatisch beste kwaliteit is de optie die zorgt dat je de HD+ kwaliteit zenders kunt zien op kanaal 1-10. Standaard staat dit aan. Als je bandbreedte wat lager is, en je ervaart problemen met de beeldkwaliteit dan kun je dit uitzetten.

Het staat misschien standaard aan bij nieuwe installaties. Maar dus niet als je omschakelt van unicast naar multicast, ook niet als het eerder wel aanstond. En door de indeling van de menus is de optie dan ook niet direct te zien, dus wordt makkelijk vergeten denk ik.

(Ik zou “beste kwaliteit” gewoon vervangen door “HD+” trouwens.)

Waarom zou je hem op Unicast zetten?

Als hij op Multicast staat en beste beeldinstellingen aangevinkt en alles werkt goed, dan kan je het beste niets meer veranderen.

 

HD+? Waarom?

Je krijgt de originele stream en dat is de beste stream van 14,2 Mb/s

HD+ lijkt het erop dat je een betere HD stream hebt, maar dat is niet zo, het is andersom.

De lagere streams zijn gecomprimeerd en zou je eigenlijk HD- moeten noemen.

 

Wat wel handig zou kunnen zijn, is dat KPN “beste beeldkwaliteit” automatisch aan zou zetten als je hem op multicast zet.


Klik. En “beste kwaliteit” is nikszeggend.


Klik. En “beste kwaliteit” is nikszeggend.

Dat is de bedoeling ook. Als KPN er HD+ van maakt gaan sommige klanten er weer over bellen: "Wat is HD+?". En daar heeft KPN absoluut geen zin in.


(Ik zou “beste kwaliteit” gewoon vervangen door “HD+” trouwens.)

Ik heb er destijds juist voor gepleit om af te zien van het gebruik van de term "HD+" om zo verwarring te voorkomen immers HD+ staat ookal voor een resolutie van 1600x900 pixels.

 

Bron


Oké, misschien is HD+ niet goed. Maar dat is letterlijk wat KPN in de Kennisbank schrijft, zoals ik in mijn eerste bericht al liet zien:

Automatisch beste kwaliteit is de optie die zorgt dat je de HD+ kwaliteit zenders kunt zien op kanaal 1-10. Standaard staat dit aan. Als je bandbreedte wat lager is, en je ervaart problemen met de beeldkwaliteit dan kun je dit uitzetten.

 

“Automatisch beste kwaliteit” dekt die uitleg niet.

Wat doet uitzetten van “automatisch”? Is het dan altijd beste kwaliteit, of juist nooit? Ja, als je de uitleg leest dan weet je dat het dat laatste is: als je het uitzet dan krijg je gewoon nooit HD+ op die eerste 10 zenders. (Of hoe je het ook wilt noemen.)

En waarom zou “beste kwaliteit” alleen op aan/uitzetten van HD+ slaan? Klinkt mij alsof er veel meer opties zijn, dan het aan/uitzetten van HD+. Zoals op YouTube:

 

 

Geef de optie gewoon een naam die uitlegt wat het doet. En vooral, waar het me om ging: zet ‘m standaard aan (of op de laatst gebruikte instelling) als je naar multicast overschakelt.


Arjan van B schreef:

Oké, misschien is HD+ niet goed. Maar dat is letterlijk wat KPN in de Kennisbank schrijft, zoals ik in mijn eerste bericht al liet zien:

KPN zou er inderdaad verstandig aan doen om ook daar de term HD+ niet meer te gebruiken.

Wat mij betreft zou die hele optie "Automatisch beste kwaliteit" helemaal weg kunnen immers wie wil er niet niet de beste kwaliteit en dus zou deze optie mijns inziens altijd aan kunnen (moeten) staan.


Wat mij betreft zou die hele optie "Automatisch beste kwaliteit" helemaal weg kunnen immers wie wil er niet niet de beste kwaliteit

Voor iemand om zijn echtgenoot over te halen een nieuwe TV te kopen. "Schat, kijk hoe slecht het beeld op onze TV is”. We moeten deze halen

https://www.coolblue.nl/product/946206/lg-oled97g45lw-2024.html


Zoals ik al eerder schreef, als je Multimode aanzet, dan moet automatisch “beste beeldkwaliteit” gewoon standaard zijn.

 

Eigenlijk zou dat bij Unicast ook moeten zijn, ook dan de hoogst mogelijke beeld kwaliteit.

Dan heb je meteen terugkijken en opnames in de beste beeldkwaliteit.

Dat zou echt super zijn. 


Reageer