Skip to main content
Vraag

Automatisch standby zetten nieuwe TV+ Box

• February 7, 2025
  • 13 reacties
  • 417 keer bekeken

Bij mijn vorige tv box had ik ingesteld (in de slaapkamer) dat ie na 2 uur vanzelf op standby ging. Hierdoor blijft de tv box niet onnodig de hele dag aan staan.

Kan ik dit voor de nieuwe box ook ergens instellen?
Je kunt wel instellen dat ie helemaal uit gaat, en er langer over doet om op te staren, om energie te besparen, maar dat ie vanzelf uit gaat bij geen gebruik, zou ook heel fijn zijn om energie te besparen. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 8, 2025

Hallo ​@MireilleFulleke ,

Twee uur kan niet, maar wel bv één uur of vier uur. 

Scherm uitschakelen

1. Open de Instellingen.

2. Ga naar Energiebesparing.

Via Scherm uitschakelen kun je hier ook aangeven hoe lang het scherm aan moet blijven staan.

bron:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 8, 2025

Scherm uitschakelen

1. Open de Instellingen.

De TV+ontvanger kan niet zelfs op stand-by gaan maar naar de ingestelde tijd wordt de Screensaver geactiveerd (trouwens nooit als een TV kanaal in fullscreen weergegeven wordt). Je moet een custom-screensaver installeren en na de activatie deze de tv+ontvanger uitschakelen.

• Auteur
  • Helper
  • February 8, 2025

Maar daarmee bespaar ik toch geen energie, als er ipv het TV kanaal een screensaver komt?
Mijn TV gaat automatisch uit na een uur. Dat heb ik op de TV ingesteld. 
Maar ik zou ook graag willen dat de TV box uit gaat. Dat kon ik bij de vorige box gewoon instellen.
Nu blijft de TV box onnodig de hele nacht aan staan.

Scherm uitschakelen

1. Open de Instellingen.

De TV+ontvanger kan niet zelfs op stand-by gaan maar naar de ingestelde tijd wordt de Screensaver geactiveerd (trouwens nooit als een TV kanaal in fullscreen weergegeven wordt). Je moet een custom-screensaver installeren en na de activatie deze de tv+ontvanger uitschakelen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 8, 2025

Maar daarmee bespaar ik toch geen energie, als er ipv het TV kanaal een screensaver komt?
Maar ik zou ook graag willen dat de TV box uit gaat. Dat kon ik bij de vorige box gewoon instellen.

Ja, daarom moet je een custom-screensaver installeren, de een optie heeft om de ontvanger op stand-by of power-off te zetten (ik ken zo een screensaver niet). Maar je kan zelfs een app schrijven, de zoiets doet en als screensaver instellen, of een automation app gebruiken, de bij activering van screensaver volgende bevel aan android shell zendt

shell reboot -p

• Auteur
  • Helper
  • February 8, 2025

Ja, daarom moet je een custom-screensaver installeren, de een optie heeft om de ontvanger op stand-by of power-off te zetten (ik ken zo een screensaver niet). Maar je kan zelfs een app schrijven, de zoiets doet en als screensaver instellen, of een automation app gebruiken, de bij activering van screensaver volgende bevel aan android shell zendt

shell reboot -p

Dat gaat me echt m'n pet te boven.
En bovendien vind ik het wat onzin dat ik een app zou moeten schrijven om zoiets te bewerkstelligen, terwijl dat in de vorige box er gewoon standaard op zat, én er wel een optie wordt geboden om vanwege stroombesparing de box langzamer op te starten uit de uit stand.
Een nieuwe box zou vooruitgang en meer gemak moeten betekenen, en geen achteruitgang en dat ik zelf apps zou moeten gaan schrijven. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@Mickela, goede vraag!

Op dit moment heeft de TV+ box inderdaad de functie die ​@Noordzee beschrijft, dat het scherm automatisch wordt uitgeschakeld na een bepaalde tijd. Het automatisch uitschakelen van de box zelf kan op die manier nu nog niet. Echter is dat wel een goed verbeteridee. Dankjewel voor het signaal, we nemen het mee ter verbetering!

Ik kan niet meteen beloftes doen over of en wanneer het ingebouwd wordt, je kunt daarvoor onze Product Updates in de gaten houden. Daar vind je altijd de nieuwste updates.

• Auteur
  • Helper
  • February 11, 2025

Hoi ​@Mickela, goede vraag!

Op dit moment heeft de TV+ box inderdaad de functie die ​@Noordzee beschrijft, dat het scherm automatisch wordt uitgeschakeld na een bepaalde tijd. Het automatisch uitschakelen van de box zelf kan op die manier nu nog niet. Echter is dat wel een goed verbeteridee. Dankjewel voor het signaal, we nemen het mee ter verbetering!

Ik kan niet meteen beloftes doen over of en wanneer het ingebouwd wordt, je kunt daarvoor onze Product Updates in de gaten houden. Daar vind je altijd de nieuwste updates.

Dank je wel. Dat zou fijn zijn en wel zo goed voor het milieu, waarvoor jullie ook pleiten met het helemaal uitzetten van de box, waardoor die langzamer opstart.

Ik heb nog een andere suggestie, ik weet niet of ik die hier kwijt kan: De afstandbediening zijn bijna allemaal min of meer dezelfde knoppen qua formaat, of dikte. Hierdoor moet je kijken wat je doet ipv dat je kunt voelen welke knop je wilt gebruiken.
Met ‘ouderwetse’ afstandsbedieningen kon je vaak op gevoel voelen welke knop je gebruikte, zodat je naar de tv kan blijven kijken en toch je afstandsbediening kunt bedienen. 
Bovendien ben ik inmiddels op een leeftijd dat ik dan elke keer mijn leesbril moet pakken….

Met andere woorden: een afstandsbediening met meer onderscheid tussen de knop grootte en dikte, of streepjes of stipjes er op, zodat je kunt voelen wat je doet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 11, 2025

De TV+ ontvanger gaat en kan nog niet automatisch stand-by. De besparing is overigens zeer minimaal. Als ie 24/7/365 eco stand-by staat ca € 6,-- aan elektriciteit. Als ie dus een jaar lang continu op eco stand-by uit staat en niet gebruikt wordt.

De grootste, echte, besparing komt natuurlijk van de TV naar stand-by. TV aan is doorgaans zo'n 100 - 120 watt; stand-by is 0,5 watt.

TV+ ontvanger is aan slechts 3,5 watt en in eco stand-by 1,0 watt.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Zeker mag dat, suggesties zijn altijd welkom ​@Mickela!

Ik snap wat je bedoelt. Er waren meer mensen die soortgelijke signalen hebben gegeven, toen TV+ er net was. Daarom hebben we in elk geval één alternatieve optie, dat is de Comfort+ afstandsbediening. Misschien dat dat iets voor je is. We hebben er een artikel over gemaakt:

• Auteur
  • Helper
  • February 12, 2025

Zeker mag dat, suggesties zijn altijd welkom ​@Mickela!

Ik snap wat je bedoelt. Er waren meer mensen die soortgelijke signalen hebben gegeven, toen TV+ er net was. Daarom hebben we in elk geval één alternatieve optie, dat is de Comfort+ afstandsbediening. Misschien dat dat iets voor je is. We hebben er een artikel over gemaakt:

Die Comfort+ afstandbediening mist een heleboel functies, dus dat is helaas geen goed alternatief.
Het zou fijn zijn als de hoofd afstandbediening verschillende groottes van knopjes zou krijgen en/of ribbeltjes voor het voelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 12, 2025

De 5 en P+ hebben een ribbeltje. Helemaal geen extra lampje aan bij tv kijken is niet aan te bevelen. Zeker niet in de slaapkamer.

Welke knoppen mis je specifiek op de Comfort+? Pauzeren en hervatten kan ook met de OK knop bijvoorbeeld.

Na een maandje TV+ op meerdere plekken weet je de meest gebruikte knoppen toch ook uit het hoofd. (?)

• Auteur
  • Helper
  • February 12, 2025

De 5 en P+ hebben een ribbeltje. Helemaal geen extra lampje aan bij tv kijken is niet aan te bevelen. Zeker niet in de slaapkamer.

Na een maandje TV+ op meerdere plekken weet je de meest gebruikte knoppen toch ook uit het hoofd. (?)

Ik weet de knoppen wel waar ze zitten, maar omdat dit niet te voelen is, zit ik vaak net op een verkeerde knop, bijv. terug ipv geluid harder. Of op de 1 ipv geluid zachter. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 12, 2025

Hmm🙄, naast V- zit een leeg deel. Naast V+ niet. Bijvoorbeeld.