Skip to main content

Bij ons staat beeld stil staat na 2 seconden bij live TV. KPN gebeld en het kastje omgeruild bij een KPN winkel in de buurt. Kastje heeft een dag zonder problemen gefunctioneerd, maar de volgende dag (vandaag) precies dezelfde haperingen (2-3 seconde beeld, dan bevriezen en nooit naar live kunnen). Na meerdere berichten op het forum van mensen met hetzelfde probleem uiteindelijk gevonden dat het probleem opgelost kan worden door de video modus te veranderen van multicast naar unicast.

Unicast biedt mindere beeldkwaliteit dan multicast dus het is geen ideale oplossing. De verbinding loopt van het modem via een router en een switch naar de tb ontvanger maar in de andere gevallen waar mensen last hadden van dit probleem liep er wel direct een kabel van modem naar tv-ontvanger dus ik denk niet dat dat het probleem is.

En voor mensen die ook deze oplossing willen proberen. Ga naar het hoofdmenu -> instellingen -> beeld -> videomodus -> kies unicast. Het andere bericht wat ik gevonden had van nog maar 7 maanden terug had een verouderde locatie in het menu van die optie laten zien, dus vandaar dat ik het even noem. 

Is er een betere oplossing dan switchen tussen uni en multicast? Zijn er plannen om hier iets aan te doen vanuit KPN? Andere ideeën wat er hier aan de hand kan zijn en oplossingen?

 

Welke switch heb je?

Ondersteund deze IGMP snooping? 


Heb jij in jouw netwerk een tweede router in gebruik?

Zo ja, hoe is deze aangesloten?

Wat voor een andere apparatuur heb je in jouw netwerk opgenomen en als je zonnepanelen hebt, van welk merk is de omvormer?


Bedankt voor de snelle reacties. @joop2011 Het is een netgear gigabit switch GS105, hij is "unmanaged" en ondersteunt IGMP snooping van wat ik kon vinden.

@wjb Geen tweede router, wel een wifi versterker die via een middellange kabel door het plafond naar een kamer op de eerste verdieping loopt. Op de switch is nog een game console aangesloten, dus op dat en de tv-ontvanger na niets. Er is ook nog een chromecast aanwezig maar die gebruikt wifi geloof ik. Geen zonnepanelen 


Wat voor een wifi versterker heb je in gebruik? (merk en type)

Is die Netgear een GS105 of een GS105Ev2?

Je geeft aan dat het beeld bevriest, krijg je daarbij ook een foutmelding of blijft het bij een stilstaand beeld?


De netgear GS105 heeft geen IGMP snooping.

De versie met de E erachter wel.

 

P.S.

Hiet hoeft niet persee vesie 2 (v2 erachter) te zijn.

Zelf heb ik de Netgear GS105E al 4 jaar en gekocht bij KPN. 


Goed om te weten, is het een bekend probleem dat zonder IGMP snooping dit gebeurt. Wat op zich wel apart is, is dat het nieuwe omgeruilde kastje het de eerste dag perfect deed op dezelfde switch.

Wifi booster is van Ziggo. Model C-7 ver. 2.0. Wordt eigenlijk niet gebruikt omdat hij af en toe niet werkt. Dan blijft het verbinden hangen bij de stap om het IP-adress op te halen