Skip to main content
Beantwoord

Beeld bevriest regelmatig op meerdere zenders bij TV+ Box

• October 26, 2025
  • 4 reacties
  • 86 keer bekeken

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer twee weken ervaar ik dat het beeld op mijn televisie met zeer grote regelmaat bevriest — op sommige zenders is het beeld vaker stil dan dat het beweegt. Geluid loopt meestal wel door of komt met horten en stoten terug.

Tot die tijd werkte alles prima, en er is in mijn thuisnetwerk of configuratie niets gewijzigd (bekabeling, router, instellingen, etc.). De KPN+ box is gewoon bekabeld aangesloten.

Zijn er meer mensen die dit de laatste tijd ervaren, of is er mogelijk een storing of update geweest die dit kan verklaren?
Alle tips om dit te verhelpen zijn welkom. Doorgelopen mogelijke oplossingen, die allen géén effect hadden:

1. Herstart KPN+ box
  2. reboot van modem/router
  3. stroomloos maken van de glasvezelmodem (ONT)
  • KNN+ box: KPN DIW7022
  • firmware: 0.36.4
  • Launcher: 1.206.0

Alvast dank!
Bart

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Klubra . Goede vraag! Het ‘lastige’ aan het ontbreken van IGMP snooping is dat het meestal lange tijd prima lijkt te werken... tot het ineens niet meer doet 🙂 Wat er dan gebeurt, is dat zware datastreams niet netjes één kant op gaan, maar zich door je hele netwerk verspreiden. Dat gaat een tijdje goed, tot alles uiteindelijk vastloopt.

Ik heb even gekeken, maar in de specificaties van jouw switch zie ik inderdaad geen IGMP snooping terug. Als dat echt ontbreekt, is dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van de iTV-problemen die je ervaart.

Ter info: met de onderstaande modellen werkt het in elk geval wél goed.

Switches

(en ze zullen ongetwijfeld voor hele redelijke prijzen op bol.com of amazon te vinden zijn)

4 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Klubra / Bart. Welkom hier.

Wat een fijne en duidelijke analyse heb je al gemaakt, dat maakt mijn werk een stuk eenvoudiger. Alles lijkt inderdaad keurig aangesloten en doordacht aangepakt. Je beschrijving van het probleem is ook opvallend, want met een bekabelde verbinding en de genoemde apparatuur zou het beeld in principe gewoon stabiel moeten zijn.

Toch wil ik één klein puntje uitsluiten: zit er toevallig ergens tussen de modem en de KPN+ box nog een switch? Als die geen IGMP snooping ondersteunt, kan dat dit soort beeldstilstand veroorzaken. Dat is soms zo’n detail dat ongemerkt roet in het eten gooit. Verder is er op dit moment geen bekende storing of update die dit specifieke gedrag zou verklaren. Mocht er géén switch tussen zitten, dan kijken we graag verder mee wat er aan de hand is. Laat je het weten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Hoi Erwin,

Mogelijk heb ik nu 2x gereageerd, mijn eerst geschreven reactie lees ik niet terug.

Ik verbaas mij erover dat ineens IMGP snooping een probleem kan zijn, omdat de klacht van het ene moment op het andere moment optrad.

Ik heb wel een switch voor de KPN+ box, een Netgear ProSAFE GS108 GB switch.

Áls het aan de IMGP snooping ligt, zou dat dan ook effect hebben op de KPN+ app op smart-tv’s?

Hoor graag je visie.

Groet, Bart

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 29, 2025

Hoi ​@Klubra . Goede vraag! Het ‘lastige’ aan het ontbreken van IGMP snooping is dat het meestal lange tijd prima lijkt te werken... tot het ineens niet meer doet 🙂 Wat er dan gebeurt, is dat zware datastreams niet netjes één kant op gaan, maar zich door je hele netwerk verspreiden. Dat gaat een tijdje goed, tot alles uiteindelijk vastloopt.

Ik heb even gekeken, maar in de specificaties van jouw switch zie ik inderdaad geen IGMP snooping terug. Als dat echt ontbreekt, is dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van de iTV-problemen die je ervaart.

Ter info: met de onderstaande modellen werkt het in elk geval wél goed.

Switches

(en ze zullen ongetwijfeld voor hele redelijke prijzen op bol.com of amazon te vinden zijn)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 29, 2025

Die switch die je noemt is ongeschikt. Ondersteunt geen IGMP Snooping. Dan zou er een E achter het typenummer moeten staan.

Het kan met zo'n switch (best lang, maanden) goed gaan, maar dan ineens werkt het toch niet meer.

Oplossingen (één van onderstaande is voldoende)

• De TV+ box via wifi direct verbinden met de Box12
  • Kabel van TV+ box buiten de switch om
  • Zet de videomodus in de TV+ box op unicast in plaats van multicast. Unicast heeft geen IGMP Snooping nodig. Nadeel: je hebt niet meer (live) de HD+ kwaliteit (14,2 Mb/s) streams op 1 t/m 11. Alleen nog op ESPN.
  • Andere switch aanschaffen die het wel ondersteund. Bij Netgear dient er dus een E achter te staan. (Vb GS108E)

zou dat dan ook effect hebben op de KPN+ app op smart-tv’s?

Nee.
De streams in de apps zijn altijd unicast. Dat kan technisch geen multicast ondersteunen, want tv's kunnen alleen van het gewone internet (VLAN 6) gebruik maken. Multicast loopt via VLAN 4, alleen op het kpn netwerk.