Skip to main content
Vraag

Beeld en geluid lopen beide vast op TV+ ontvanger

• February 16, 2026
  • 10 reacties
  • 76 keer bekeken

Ik ben de KPN TV+ een beetje zat aan het worden. 
we nemen al jarenlang genoegen met wegvallend geluid. Maar sinds kort stopt het beeld er ook mee. Geluid stopt en beeld staat stil. Ook valt de TV+ box spontaan uit. Afgelopen week hebben we helaas heel wat live momenten van het schaatsen gemist hierdoor. Ik blijf niet mijn router en TV+ box herstarten. 
Helaas kan ik geen video plaatsen bij dit bericht  

10 reacties

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 16, 2026
Vastlopend beeld en geluid op een tv of computer kan verschillende oorzaken hebben, variërend van netwerkproblemen en defecte kabels tot verouderde software. Hier zijn de meest voorkomende oorzaken en oplossingen, gebaseerd op recente informatie.

Meest voorkomende oorzaken
  • Zwak of instabiel internetsignaal: Dit zorgt voor buffering en bevriezing van het beeld, vooral bij streamingdiensten.
  • Slechte binnenhuisbekabeling: Defecte of loszittende COAX-kabels zijn een belangrijke oorzaak van digitale haperingen.
  • Interferentie: Apparaten zoals babyfoons, draadloze telefoons of weerstations kunnen het tv-signaal verstoren.
  • Verouderde software/hardware: Een smart-tv die traag wordt, kan moeite hebben met moderne streaming-apps.
  • Beschadigde HDMI-kabels: Dit kan leiden tot problemen met de signaaloverdracht. 

Oplossingen voor TV (digitale tv, decoder, apps)
  1. Herstarten: Haal de tv en eventueel de mediabox (Ziggo, KPN) 30 seconden van de stroom en start ze opnieuw op.
  2. Kabelcontrole: Controleer of de HDMI- en COAX-kabels stevig vastzitten.
  3. Netwerkreset: Herstart je modem/router als het haperen tijdens streaming gebeurt.
  4. Audiovertraging (LipSync): Als beeld en geluid niet synchroon lopen, zoek in het geluidsmenu van je tv naar opties als "Audiovertraging" of "Lipsync".
  5. Passthrough inschakelen: Bij gebruik van een soundbar of home-cinemaset, zet 'passthrough' aan in de audio-instellingen van de tv-ontvanger. 

Oplossingen voor PC/Computer
  1. Stuurprogramma's updaten: Werk de grafische- en audiostuurprogramma's bij via Windows Apparaatbeheer.
  2. Browser/App cache legen: Wis de cache en cookies van de browser als het vastlopen in een webbrowser gebeurt.
  3. Hardwareversnelling uitschakelen: Schakel 'hardwareversnelling' in de instellingen van je browser (bijv. Chrome) uit. 

Specifieke situaties
  • Beeld staat stil, geluid loopt door: Dit duidt vaak op een netwerkprobleem of een overbelaste videokaart/decoder.
  • Blokjes in beeld: Dit wijst meestal op een zwak signaal (interferentie of slechte kabel). 
Als de problemen aanhouden, kan het de moeite waard zijn de bekabeling te vervangen of contact op te nemen met de provider voor het doormeten van het signaal. 

• Auteur
  • February 16, 2026

Ik woon nieuwebouw met cat6a bekabeling wat de afgelopen jaren stabiel werkt. 3x deco m9 plus waarvan 1 in de woonkamer vlakbij de TV+ box. 
met mijn NAS’en geen problemen, servers hebben geen problemen. Op slaapkamer ook geen problemen of in ieder geval véél minder. 
ik ga de slaapkamer wisselen met de woonkamer. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@MacApple79, welkom op onze community! Heeft het omwisselen van de ontvanger nog wat duidelijkheid gegeven? Begrijp ik het goed dat de TV ontvangers ook bekabeld op de Experiabox zitten? Zit daar nog iets tussen of zijn dat rechtstreekse kabels?

• Auteur
  • February 18, 2026

Omruilen heeft geen zin, het probleem zit nu op beide ontvangers. Ze zijn beide draadloos. Op dit moment zet ik de woonkamer op de kabel. 

• Auteur
  • February 18, 2026

Zelfde gezeik. Ik heb inmiddels wel een nieuwe switch in bestelling staan. Kan geen tv kijken zo. 

• Auteur
  • February 18, 2026

Opnames, radio en netflix gaan wel goed. Maar live is echt drama op dit moment. 

• Auteur
  • February 18, 2026

Op de kabel maakt geen verschil. Gekke is dat rtl5 wel goed lijkt te gaan. Wie t weet mag t zeggen. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 18, 2026

Heb je rekening gehouden met Igmp snooping toen je de switch bestelde?

• Auteur
  • February 18, 2026

ja

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 18, 2026

Dan wordt het een speurtocht.  Die tv ontvangers zijn het probleem niet. Die doen het doorgaans prima. Alles loskoppelen en je netwerk opnieuw opbouwen. Te beginnen met de kpn producten. Werkt dat goed dan iedere keer een onderdeel toevoegen en kijken wat er gebeurt. Dit is de enige manier om uit te sluiten dat het probleem veroorzaakt wordt door iets in jouw netwerk. Eén kapot stekkertje kan al problemen geven!!