Skip to main content

Hi,

 

Sinds ik die DIW7022 ontvangers heb en ze PRECIES zo aangesloten heb als de voorgangers van Arris heb ik een en al ellende met die dingen.

De KPN box zit op HDMI1 en de Soundbar zit op HDMI3 (ARC) van mijn gloednieuwe Samsung TV, precies zoals het bij de Arris boxen nooit een probleem was, het probleem MOET dus gewoon in die KPN boxen zitten….

Het beeld loopt gewoon NOG STEEDS na een half jaar en vele updates zichtbaar VOORUIT op het geluid, het geluid nog extra vertragen in het menu heeft daardoor geen enkele zin.

Het is een beetje merkbaar bij een live uitzending, maar wordt echt irritant en merkbaar als je een eerdere uitzending bekijkt, en aangezien ik vrijwel altijd vertraagd kijk heb ik er behoorlijk last van. 

Ook het feit dat het erger is bij terugkijken dan bij live TV is naar mijn mening een bewijs dat er wel degelijk gewoon iets behoorlijk mis is met die dingen...

Kortom, het is frustrerend en heeft me al enorm veel tijd gekost, KPN biedt geen enkele oplossing of compensatie terwijl de ene na de andere irritatie zich voordoet. Spontane resets gebeuren ook regelmatig, of geen geluid in de Netflix APP, 0% bij het voortzetten van een serie op Netflix zodat je hem weer moet resetten om verder te kijken etc.

 

Hoi @ThedudeNL, ik lees dat beeld en geluid toch voor wat frustratie zorgen, goed dat je het aankaart.

Bij de TV+ Boxen zijn de geluidsinstellingen van grote invloed op je geluid en het synchroon lopen ervan. Hoe staan bij jou de geluidsinstellingen nu ingesteld? Onderstaand artikel helpt je daarbij, je vind daar ook meteen de beste instellingen. Kijk vooral onderin ook even bij de geavanceerde instellingen:


Hoi @ThedudeNL, ik lees dat beeld en geluid toch voor wat frustratie zorgen, goed dat je het aankaart.

Bij de TV+ Boxen zijn de geluidsinstellingen van grote invloed op je geluid en het synchroon lopen ervan. Hoe staan bij jou de geluidsinstellingen nu ingesteld? Onderstaand artikel helpt je daarbij, je vind daar ook meteen de beste instellingen. Kijk vooral onderin ook even bij de geavanceerde instellingen:

 

Mijn audiosettings staan allemaal goed, op passthrough en 0 ms vertraging, dat zou eigenlijk iets van -200ms moeten zijn, maar dat kun je niet instellen. 

Maar nog belangrijker: hoe je de geluidsinstellingen ook instelt, er mag toch NOOIT een verschil zijn tussen ‘live’ kijken of vertraagd kijken? Dat is dus wel zo, ik merk duidelijk dat het beeld meer voorruit loopt op het geluid als ik een uitzending terug ga kijken tov ‘live’ kijken, zoals ik al aangaf.  Het enige dat ik me kan bedenken is dat andere mensen dat blijkbaar niet eens in de gaten hebben dat het apparaat niet deugt?  


Hoi @ThedudeNL, ik lees dat beeld en geluid toch voor wat frustratie zorgen, goed dat je het aankaart.

Bij de TV+ Boxen zijn de geluidsinstellingen van grote invloed op je geluid en het synchroon lopen ervan. Hoe staan bij jou de geluidsinstellingen nu ingesteld? Onderstaand artikel helpt je daarbij, je vind daar ook meteen de beste instellingen. Kijk vooral onderin ook even bij de geavanceerde instellingen:

 

Hoi Alexandra,

Zo te zien ben ik ook niet de enige die zich kapot ergert aan die DIW7022, ik krijg er soms huilbuien van, ik zou de klachten toch echt eens serieus gaan nemen, want dat ding is gewoon slecht voor de reputatie van KPN, die wat mij betreft wel altijd goed WAS….
 

Ik kreeg net een link van de consumentenbond om KPN te beoordelen, dan moet ik ook gewoon eerlijk zijn dat ik er helemaal klaar mee ben! 
 

https://radar-forum.avrotros.nl/televisie-f60/kpn-tv-veel-problemen-maar-geen-alternatief-t201860.html#2962402 


@ThedudeNL Oei, ik hoop toch dat 't niet écht zo erg is als de huilbuien die je noemt 😥

De instellingen in de KPN TV+ Box, en manier van aansluiten, zijn van grote invloed op je kijkervaring. Daarom werkt het bij de een perfect en bij de ander (nog) niet zo goed. Vandaar mijn advies om verschillende instellingen proberen en kijken welke het beste werken voor jou. Kom je er daarmee niet uit, deel dan specifiek hoe je je instellingen nu hebt staan en hoe je thuisnetwerk eruit ziet, inclusief hoe alles aangesloten is. Alleen op die manier kunnen we hier in de community goed met je meedenken.

Voor snellere hulp hierbij kan je ook bellen met onze klantenservice op 0800-0402 (gratis). Via die weg heb je direct contact en helpen mijn collega's je verder.


@ThedudeNL Oei, ik hoop toch dat 't niet écht zo erg is als de huilbuien die je noemt 😥

De instellingen in de KPN TV+ Box, en manier van aansluiten, zijn van grote invloed op je kijkervaring. Daarom werkt het bij de een perfect en bij de ander (nog) niet zo goed. Vandaar mijn advies om verschillende instellingen proberen en kijken welke het beste werken voor jou. Kom je er daarmee niet uit, deel dan specifiek hoe je je instellingen nu hebt staan en hoe je thuisnetwerk eruit ziet, inclusief hoe alles aangesloten is. Alleen op die manier kunnen we hier in de community goed met je meedenken.

Voor snellere hulp hierbij kan je ook bellen met onze klantenservice op 0800-0402 (gratis). Via die weg heb je direct contact en helpen mijn collega's je verder.

 

Die huilbuien vallen wel mee hoor, dat was bij wijze van spreken ;)

Zoals al meerdere keren aangegeven heb ik ALLE audio instellingen uitgeprobeerd en staat de box nu op de aanbevolen instelling die de support steeds aangeeft, passthrough en 0ms vertraging. Ook andere kabels, resetten, updaten, etc, alle usual ‘have you tried turning it off-and on again?’ oplossingen zijn al aangedragen.

Maar iedere techneut kan je vertellen dat het weinig zin heeft om verder te zoeken naar een oplossing in je eigen aansluitingen of instellingen zodra er een duidelijk verschil is tussen ‘live’ kijken en vertraagd kijken. Dan weet je gewoon zeker dat er iets mis gaat IN het kastje of in de omgeving waarmee dat kastje via jullie netwerk verbonden is.  De enige die daar iets aan kunnen doen zijn dus echt de techneuten van KPN zelf. Ik durf dus echt te stellen dat de meeste mensen het blijkbaar niet eens merken als het beeld voorloopt op het geluid, en het gewoon accepteren en niet klagen.  Dat wil niet zeggen dat je product  dan goed is maar dat veel mensen blijkbaar tolerant zijn... ;)   

Ik heb nu trouwens de KPN box rechtstreeks op de soundbar aangesloten via een optische kabel en dat maakt het probleem minder erg, maar nu moet ik dus wel dingen om gaan pluggen als ik bv het geluid van mijn Xbox wil horen. Dat is niet zoals het hoort, als je de oude Arris box uittrekt en de DIW7022 box op precies dezelfde kabels inplugt dan zou die box gewoon goed moeten werken zonder audio vertragingsproblemen...


Gelukkig maar @ThedudeNL 😁

Okee, dus anders aansluiten maakt wel verschil. Kan je voor het gemak voor me uiteenzetten hoe je het normaal aangesloten hebt, en hoe je 't nu precies aansluit waarbij het iets beter lijkt? Dan kan ik hier nog even wat verder in duiken. Daarvoor is 't wel belangrijk dat ik zo goed mogelijk weet hoe jouw thuisnetwerk eruit ziet. Als er andere apparatuur tussen zit, zet het er dan ook even bij.

En ik ben benieuwd, als je de KPN TV+ Box een reset geeft en 't daarna weer probeert, maakt dit verschil? Ik weet niet of dit tussen de ‘have you tried turning it off-and on again’ oplossingen zat die je bedoelt, daarom even de check! Als je dit kunt proberen, heel graag.


Gelukkig maar @ThedudeNL 😁

Okee, dus anders aansluiten maakt wel verschil. Kan je voor het gemak voor me uiteenzetten hoe je het normaal aangesloten hebt, en hoe je 't nu precies aansluit waarbij het iets beter lijkt? Dan kan ik hier nog even wat verder in duiken. Daarvoor is 't wel belangrijk dat ik zo goed mogelijk weet hoe jouw thuisnetwerk eruit ziet. Als er andere apparatuur tussen zit, zet het er dan ook even bij.

En ik ben benieuwd, als je de KPN TV+ Box een reset geeft en 't daarna weer probeert, maakt dit verschil? Ik weet niet of dit tussen de ‘have you tried turning it off-and on again’ oplossingen zat die je bedoelt, daarom even de check! Als je dit kunt proberen, heel graag.

 

Met de Arris box heeft het altijd prima gewerkt als ik de box op HDMI1 van mijn Samsung TV hing, en de soundbar op HDMI3 die geschikt is voor ARC.  Het beeld en het geluid liepen altijd precies synchroon. Vanaf het moment dat ik de DIW7022 ontvangers kreeg ivm een overstap naar zakelijk (dat had ik dus NOOIT moeten doen!)  was er direct een onaanvaardbare vertraging in het geluid, het enige wat ik gedaan heb is de Arris box weghalen en op PRECIES dezelfde manier de nieuwe box aansluiten. Ik gebruik daarvoor dan wel uiteraard de nieuwe meegeleverde kabels omdat die beter lijken te zijn met ultra HDMI label. 

Omdat dit zelfs na talloze updates nog steeds niet werkt moet ik nu noodgedwongen mijn KPN box rechtstreeks op de soundbar hangen met een optische kabel.  Dan is het vertraagde geluid nog enigszins binnen de perken, maar nukan ik dus niet meer andere bronnen zoals bv een Playstation via mijn TV op de soundbar horen zonder omprikken.  Maar je ziet het dus nog steeds een beetje bij het later terugkijken van een uitzending. De box is inmiddels zolang ik heb heb al meer dan 30 keer gereset , soms omdat de helpdesk dat vroeg en vaak ook spontaan trouwens als ik gewoon iets in het menu wil openen, een andere instelling doe waarvoor dat nodig is, of wanneer hij weer eens in Netflix blijft hangen op 0% laden….


Ik snap dat je de Arris tv-ontvanger vergelijkt met de TV+ Box. Je bent immers van de een overgestapt naar de ander. Het zijn alleen compleet verschillende tv-ontvangers, met verschillende hardware, verschillende software. Je kunt er dan niet per definitie van uitgaan dat dezelfde aansluitmanier dan ook bij beide (goed) werkt. Dat kan dus afhankelijk van je thuisnetwerk even uitproberen en zoeken zijn.

 

Bij de DIW7022 raden we aan om je geluidsapparaat als middelpunt te zien. Dus tv-ontvanger sluit je aan op geluidsapparaat, en de tv sluit je aan op het geluidsapparaat. In de geluidsinstellingen raden wij aan om automatisch te gebruiken, niet passthrough. Automatisch werkt vrijwel altijd het beste bij gebruik van eigen geluidsapparatuur.

 

En nog even terugkomend hierop:

……..

Maar nog belangrijker: hoe je de geluidsinstellingen ook instelt, er mag toch NOOIT een verschil zijn tussen ‘live’ kijken of vertraagd kijken? Dat is dus wel zo, ik merk duidelijk dat het beeld meer voorruit loopt op het geluid als ik een uitzending terug ga kijken tov ‘live’ kijken, zoals ik al aangaf.  Het enige dat ik me kan bedenken is dat andere mensen dat blijkbaar niet eens in de gaten hebben dat het apparaat niet deugt?  

Er is wel degelijk een verschil. Live kijken en vertraagd zijn aparte streams, die via aparte manieren bij je thuis binnenkomen. Live gaat via multicast, uitgesteld kijken via unicast. De unicast stream is adaptief en past zich aan aan de beschikbare bandbreedte en de kwaliteit van de internetverbinding. Het is in die zin dan ook niet raar als je met unicast iets meer vertraging ervaart.


Ik snap dat je de Arris tv-ontvanger vergelijkt met de TV+ Box. Je bent immers van de een overgestapt naar de ander. Het zijn alleen compleet verschillende tv-ontvangers, met verschillende hardware, verschillende software. Je kunt er dan niet per definitie van uitgaan dat dezelfde aansluitmanier dan ook bij beide (goed) werkt. Dat kan dus afhankelijk van je thuisnetwerk even uitproberen en zoeken zijn.

 

Bij de DIW7022 raden we aan om je geluidsapparaat als middelpunt te zien. Dus tv-ontvanger sluit je aan op geluidsapparaat, en de tv sluit je aan op het geluidsapparaat. In de geluidsinstellingen raden wij aan om automatisch te gebruiken, niet passthrough. Automatisch werkt vrijwel altijd het beste bij gebruik van eigen geluidsapparatuur.

 

En nog even terugkomend hierop:

……..

Maar nog belangrijker: hoe je de geluidsinstellingen ook instelt, er mag toch NOOIT een verschil zijn tussen ‘live’ kijken of vertraagd kijken? Dat is dus wel zo, ik merk duidelijk dat het beeld meer voorruit loopt op het geluid als ik een uitzending terug ga kijken tov ‘live’ kijken, zoals ik al aangaf.  Het enige dat ik me kan bedenken is dat andere mensen dat blijkbaar niet eens in de gaten hebben dat het apparaat niet deugt?  

Er is wel degelijk een verschil. Live kijken en vertraagd zijn aparte streams, die via aparte manieren bij je thuis binnenkomen. Live gaat via multicast, uitgesteld kijken via unicast. De unicast stream is adaptief en past zich aan aan de beschikbare bandbreedte en de kwaliteit van de internetverbinding. Het is in die zin dan ook niet raar als je met unicast iets meer vertraging ervaart.

 

 

Sorry maar dat eerste lijkt me toch écht eerder een workaround dan een oplossing voor de problemen van die box. Natuurlijk kun je afleiden dat er iets mis is als ieder ander apparaat dat ik aansluit een gewoon resultaat geeft zonder vertragingen op dezelfde kabels en randapparatuur. Dat bewijst namelijk dat de vertraging juist niet in de manier van aansluiten ligt, maar in de DIW7022 tot stand komt.

Bovendien heb ik een 1Gb glasvezel verbinding, die wel een factor 50-100 meer bandbreedte heeft dan theoretisch nodig is voor zo'n stream. En ten tweede wordt het geluid in zo'n stream toch ook niet apart verzonden van het beeld, en zelfs als dat zo was dan is het deel dat het meeste vergt van de bandbreedte eerder het beeld toch? Dan zou je eerder verwachten dat het beeld dan vertraagd wordt….

Maar dan nog, ik vind het antwoord eigenlijk best absurd, want wat je dus eigenlijk zegt is dat het bij het terugkijken van programma's bij KPN ‘gewoon’ is dat beeld en geluid niet synchroon lopen? 🤔😅
 


Zat multicast op unicast , dolby op hdr10, wifi uit , en energie besparing uit. Vraag me niet waarom maar het werkt 


Je mag er natuurlijk je mening over hebben @ThedudeNL. Maar dat verandert het antwoord niet helaas. Ik heb hierboven uitgelegd hoe het werkt en wat onze adviezen zijn, wat het beste werkt. Dat antwoord wordt niet ineens anders als je aangeeft dat je het absurd vindt. De werking en techniek van TV+ wordt daarvan ook niet anders. Het houdt daar op voor me, ik kan je alleen helpen als je ervoor open staat en de tips probeert die ik deel. 

Je kunt nog een poging doen op de tips van @Glille hierboven. 


Je mag er natuurlijk je mening over hebben @ThedudeNL. Maar dat verandert het antwoord niet helaas. Ik heb hierboven uitgelegd hoe het werkt en wat onze adviezen zijn, wat het beste werkt. Dat antwoord wordt niet ineens anders als je aangeeft dat je het absurd vindt. De werking en techniek van TV+ wordt daarvan ook niet anders. Het houdt daar op voor me, ik kan je alleen helpen als je ervoor open staat en de tips probeert die ik deel. 

Je kunt nog een poging doen op de tips van @Glille hierboven. 

Maar serieus…. allerlei ‘pogingen doen’, zelf urenlang proberen uit te vinden wat de enige settings zijn waarbij de apparatuur van KPN nog nét niet te veel vertraging op het geluid veroorzaakt om het nog te kunnen tolereren, dat is blijkbaar waar KPN naar afgezakt is als bedrijf… 
Het zou toch zo moeten zijn dat KPN iets opstuurt dat gewoon werkt zoals het uit de doos komt.  Ik ben trouwens geen leek, maar een IT professional dus ik kan ook écht wel de bullshit van de echte informatie onderscheiden, dat is nou juist het frustrerende...

Er komt ook een moment waarop ik serieus ga rondkijken naar een ander alternatief helaas... 


@ThedudeNL De opties/adviezen die we voor je hebben, zijn die ik hierboven genoemd heb. Iets anders kan ik er niet van maken, helaas. Je bent natuurlijk vrij om te kiezen voor wat voor jou de beste keuze is. 

En mocht je dat willen, kan je voor hulp ook altijd bellen met onze klantenservice op 0800-0402.


De unicast stream is adaptief en past zich aan aan de beschikbare bandbreedte en de kwaliteit van de internetverbinding. Het is in die zin dan ook niet raar als je met unicast iets meer vertraging ervaart.

Kun je dat nog wat verder uitleggen?

Dat beeld sámen met geluid bij unicast vertraagt aankomt in de TV+ Box (bijvoorbeeld ten opzichte van multicast, of ten opzichte van andere unicast-kijkers), dat wil ik best geloven. Maar dat beeld en geluid onderling (ten opzichte van elkaar) meer vertraging hebben bij unicast dan bij multicast, dat zou ik érg raar vinden, als je dat bedoelt.

En hoe gaat een gebruiker dat dan ooit kunnen oplossen, met maar één instelling voor extra geluidsvertraging, die gebruikt wordt voor zowel multicast als unicast?


Ik ondervind dezelfde problemen en heb het inmiddels opgegeven, maar blijf het vreemd vinden dat er geen goeie oplossing is te vinden voor het probleem. Ik begrijp dat KPN al het mogelijke doet om dit probleem op te lossen, maar toch. De in de kpn reactie genoemde “geluidsinstelling op automatisch zetten” werkt inderdaad niet goed. Bij deze instelling heb ik bij tv kijken geringe vertraging maar bij apps als Netflix, HBO, NLziet e.d.. is er altijd een geluidsvertraging. Het afstellen van geluidsvertraging op de DIW 7022 werkt weer niet voor de apps. Voor de volledigheid ik gebruik een Sonos soundbar.  


Ik heb samsung tv (jaar oud) en n850 soundbar ( niet arc aangesloten)

Had ook dit probleem geluid niet synchroom.

Ik was het ook zo beu !

Ik heb snelle  glasvezel  fritsbox router gekocht  Die kpnmodem eruit en rechtstreeks op glasvezel kastje aangesloten met een  cat 6 lankabel via luxere netgear  switch en nog had ik vertraging ook zonder switch!

Ik heb het nu wel gelukkig in het kpn menu aan kunnen passen .

Het zit hem denk ik niet in de lan snelheid die heeft een tv niet nodig 

Denk zelf dat nieuw kleine model kpn kastje het probleem is !

Moet vaak hetstarten als zwart beeld geeft of knipperend beeld bij aanzetten tv. 

 


Reageer