Skip to main content
Beantwoord

Beeld en geluid niet synchroon op VRT 1 en VRT Canvas via TV+ Box

• June 5, 2026
  • 9 reacties
  • 129 keer bekeken

Jeroen Tee
Helper
Forum|alt.badge.img

Geen idee of het al lang is, of pas na de meest recente update van KPN TV+ launcher (ik heb nu 1.225.1), maar op dit moment heb ik dat bij de VRT (zowel VRT 1 als VRT Canvas) beeld en geluid niet synchroon lopen, d.w.z. niet lipsynchroon. Maar dit is dus uitsluitend bij de twee VRT-kanalen, ik heb er bij geen enkele andere zender last van (bij het uittesten is het trouwens flink geduld hebben tot je even rustig mensen in beeld ziet praten, maar dat terzijde).

Als ik beeld van multicast naar unicast omschakel, is het ook bij VRT bijna helemaal goed. En ook bij opnames (voor zover ik weet ook unicast) nauwelijks een probleem. Perfect is het dan nog steeds niet, maar wel op te lossen met geluidvertraging. Maar dat wil ik niet doen, omdat het dan voor alle andere zenders weer niet goed is.

Herstart van TV+ Box helpt niet, en volledige reset heb ik nog niet willen uitproberen (dan moet ik weer van alles instellen).

Ik kijk zeer zelden naar VRT 1, en wel vaak naar Canvas, maar dan via opnames (sowieso kijk ik bijna alles via opnames). Dus heel groot is het probleem voor mij niet, maar ik zou het toch graag opgelost zien.

Concrete vragen: ben ik de enige met dit probleem? En als ik niet de enige ben, is dit dan bij KPN bekend? Wordt er aan een oplossing gewerkt?

Vriendelijk dank alvast.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hey ​@Jeroen Tee. Ja, gisteravond heb ik een tijdje VRT 1 opgehad en het beeld en geluid was mooi in sync. Dat was ook het geval op VRT 2. Wat het mogelijk kan zijn is dat jouw TV wat moeite heeft met de audiocodecs die worden meegezonden met de zenders. Door de vertraagde onderhandeling van de codecs wordt dan het geluid vertraagd ten opzichte van het beeld. Zou je eens op zoek in je TV kunnen gaan naar de geluidsinstellingen en controleren of je daar iets van directe doorvoer of passthrough kan vinden? Als je niets kunt vinden, zou je dan kunnen noemen welke TV (model en type) je hebt? Dan zoeken we even mee aan deze kant. 

9 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de KPN modem (router)? 

Of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Jeroen Tee. Ik ben het eerlijk gezegd nog niet eerder tegengekomen voor de VRT zenders specifiek. Vreemd dat het probleem alleen op die zenders speelt. 

Is het echt een gigantisch verschil? Dus spreken we over 1 seconde of is het een miniem verschil van paar milliseconde? En kun je ook eens kijken of een andere geluidsinstelling een verschil maakt? Probeer dan eens Passthrough en/of Stereo/PCM. 

En als je een geluidsysteem gebruikt, kun je dan eens checken of het probleem zich ook voordoet als je het geluid via de TV speakers laat gaan? 

Thuis heb ik ook een TV+ box en daar zal ik nog eens kijken of ik kan opmerken dat beeld en geluid niet gelijk lopen. 

Jeroen Tee
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 8, 2026

Hoi ​@Jeroen Tee. Ik ben het eerlijk gezegd nog niet eerder tegengekomen voor de VRT zenders specifiek. Vreemd dat het probleem alleen op die zenders speelt. 

Dat het uitsluitend bij de VRT-zenders is, is inderdaad heel raar, maar ik heb alle zenders afgelopen, en toen kwam ik tot die conclusie dat dit zo is (bij mij in ieder geval, geen idee of het bij anderen ook zo is).

Is het echt een gigantisch verschil? Dus spreken we over 1 seconde of is het een miniem verschil van paar milliseconde? En kun je ook eens kijken of een andere geluidsinstelling een verschil maakt? Probeer dan eens Passthrough en/pf Stereo/PCM. 

Het verschil is echt opvallend, maar in de andere richting dan ik kan corrigeren: de zin is zowat uitgesproken in beeld, voordat ik het geluid hoor. Dus ik zou (in deze specifieke situatie) het geluid moeten kunnen versnellen of het beeld vertragen.

Andere geluidsinstellingen had ik meteen de eerste keer al uitgeprobeerd, en nu opnieuw. Geen enkel verschil, helaas.

En als je een geluidsysteem gebruikt, kun je dan eens checken of het probleem zich ook voordoet als je het geluid via de TV speakers laat gaan? 

Ik heb geen geluidsysteem, mijn tv (een Philips-toestel uit 2009, 32PFL9604) is rechtstreeks via de door KPN meegeleverde Ultra HDMI-kabel aangesloten op de KPN TV+ Box, en die weer via ethernetkabel op mijn KPN Box 12 modem/router.

Thuis heb ik ook een TV+ box en daar zal ik nog eens kijken of ik kan opmerken dat beeld en geluid niet gelijk lopen. 

Heel aardig van je als je dat thuis wilt uitproberen. Bedankt alvast voor de moeite.

P.S.: het zou kunnen dat bij launcher 1.227.1 het probleem toevallig wordt opgelost (al is het niet waarschijnlijk, aangezien dit niet staat bij de ‘release notes’), maar ik blijk tot nu toe steeds in de groep te zitten die het laatst de update krijgt, en dat is nu 10 juni (dus overmorgen). Dus dat kan ik nog niet uitproberen.

Jeroen Tee
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Vandaag, 9 juni 2026, versie 1.227.1 van KPN launcher kunnen installeren. Helaas, geen enkel verschil: bij VRT loopt geluid nog steeds flink achter op het beeld (het is dus al erg vertraagd, zonder dat ik er iets aan kan veranderen, ik kan het namelijk niet versnellen).

Dat niet-synchroon zijn van beeld en geluid doet zich uitsluitend voor bij lineaire tv-uitzendingen, dus niet bij opnames en ook niet bij gepauzeerde tv of terugkijken (kortom, niet bij unicast). Als ik dus even op de pauzeknop druk en dan weer verder speel, dan is het goed (niet 100% perfect synchroon, maar minimaal afwijkend, niet storend in ieder geval). 

Voor wie het zelf ook wil testen: pratende mensen met de lippen goed in beeld, die zie je vooral bij soaps, bij oude politieseries (Recht op recht, bijvoorbeeld), en het nieuws. Ja, het is wel even een opoffering die ik van jullie vraag om naar dit soort waardeloze tv te kijken, maar we zullen maar zeggen: het is in het landsbelang 😉.

En ​@Arjan van KPN , heb je gelegenheid gehad om dit thuis uit te proberen? Ben benieuwd naar je ervaringen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 9, 2026

Hey ​@Jeroen Tee. Ja, gisteravond heb ik een tijdje VRT 1 opgehad en het beeld en geluid was mooi in sync. Dat was ook het geval op VRT 2. Wat het mogelijk kan zijn is dat jouw TV wat moeite heeft met de audiocodecs die worden meegezonden met de zenders. Door de vertraagde onderhandeling van de codecs wordt dan het geluid vertraagd ten opzichte van het beeld. Zou je eens op zoek in je TV kunnen gaan naar de geluidsinstellingen en controleren of je daar iets van directe doorvoer of passthrough kan vinden? Als je niets kunt vinden, zou je dan kunnen noemen welke TV (model en type) je hebt? Dan zoeken we even mee aan deze kant. 

Jeroen Tee
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

zou je dan kunnen noemen welke TV (model en type) je hebt? Dan zoeken we even mee aan deze kant. 

Heb ik hierboven al genoemd, maar met plezier nog een keer: ik heb een Philips-toestel uit 2009, 32PFL9604.

Ik zal wat gaan experimenteren met de geluidsinstellingen.

Jeroen Tee
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Dag ​@Arjan van KPN , ik heb zitten kijken bij de instellingen van mijn tv (die 17-jarige Philips 32PFL9604), maar wat ik ook verander, het maakt niks uit. In de handleiding wordt wel over audiosynchronisatie gesproken, en dat die soms niet in orde is bij aangesloten apparaten, en wat je dan kunt doen om dat in orde te brengen. Maar dat moet in eerste instantie op dat aangesloten apparaat gebeuren (home theatre-systeem, bijvoorbeeld, maar dat heb ik niet en ook niks anders, behalve natuurlijk de KPN TV+ Box). Er volgen nog de suggesties om HD Natural Motion of Perfect Natural Motion uit te schakelen, maar die staan bij mij altijd al uit.

Kortom, iets aan de tv-instellingen veranderen zorgt bij mij niet voor lipsynchroon lopende beelden. Ik vrees dat ik er dus mee zal moeten leren leven, zeker als ik kennelijk de enige ben. Zoals eerder gezegd: VRT 1 – daar kijk ik bijna nooit naar; en VRT Canvas – wat ik interessant vind neem ik op, en bij opnames doet het probleem zich niet voor (of minimaal, maar dan acceptabel). Even de tv pauzeren, en dan weer verder kijken (omschakelen dus van multicast naar unicast) werkt ook, en verschil in beeldkwaliteit zie ik eigenlijk niet (32” is natuurlijk niet zo groot, naar hedendaagse maatstaf gemeten).

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

@Jeroen Tee 

Dat je het verschil op een 17 jaar oude tv van 32”niet of minder goed ziet kan ik me voorstellen.

Op een moderne 32”toestel is de kans groot dat je het wel ziet.

Maar voorlopig als dit werkt, is het toch prima?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

zou je dan kunnen noemen welke TV (model en type) je hebt? Dan zoeken we even mee aan deze kant. 

Heb ik hierboven al genoemd, maar met plezier nog een keer: ik heb een Philips-toestel uit 2009, 32PFL9604.

Ik zal wat gaan experimenteren met de geluidsinstellingen.

Ah, sorry, Dat heb ik gemist. Maar je bent er al uit dat je tv geen extra instellingen voor het geluid heeft. Helaas. Gelukkig is er in ieder geval een makkelijke work around om het (voorlopig) op te lossen :)