Skip to main content
Vraag

Beeld hapert en stilstaand op SBS6 en andere zenders

• September 1, 2025
  • 9 reacties
  • 185 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

vanaf laatste weekend van augustus 2025 wederom stilstaand en hapert beeld bij SBS6. Later op de avond ook andere zenders.

Met mijn wifi is niets aan de hand, de info die de KPN + box geeft is wifi 650MB, sterkte 96%.

Ben van armoede de video instelling verandert naar unicast.

zou toch niet hoeven met een wifi van max 1GB… wat kan de oorzaak zijn (bij kpn??)

9 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 4, 2025

Goedemorgen ​@red2003 en bedankt voor jouw bericht :)
Knap vervelend natuurlijk dus goed dat je je via deze weg meldt! Zou je de TV+ ontvanger eens (tijdelijk) met kabel op het modem aan kunnen sluiten? Mocht het dan wel goed werken, dan heeft het probleem toch te maken met de wifi verbinding in huis. Via de wifi kan multicast storingen geven, vooral bij drukte op het netwerk. Hopelijk kun je dit eens testen en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 4, 2025

Hallo Jan,

Ik heb dit probleem al eens eerder gehad. Ben toen een tijdje naar unicast gegaan, echter jaar geleden weer terug naar multicast en 1 jaar ongestoord tv kunnen kijken. Nu doet het probleem zich weer voor, zonder iets in huis of modem te veranderen. Het enigste wat ik aan signalen in huis had was 2x IPhones, 1x iPad en de betreffende TV ontvanger. De rest van de signaal vragers stonden uit

De oplossing die je aanbiedt gaat voorbij aan de volgende discussie:

• met een wifi snelheid van 650 MB en een signaal sterkte van 96% en kwalificatie “ uitstekend”  (volgens de TV ontvanger) is kpn niet altijd in staat een betrouwbaar tv signaal te leveren. Ikzelf heb een 1GB abbo met een Fritzbox 7590. 
  • Wat kan ik nog doen om ongestoord tv te kijken, zonder de tv in te stellen op een lager kwaliteitsniveau ? (Nu kan je argumenteren dat je het lagere kwaliteitsniveau niet “ziet” of “merkt”. Dan is mijn wedervraag , waarom biedt kpn dan 2 kwaliteitsniveau, s aan :-).

ps, het verhaal uni of multicast speelt al zeker 2 jaar bij veel kpn leden, gezien de vele opmerkingen/vragen  in de community. Dus kpn, kom met een oplossing svp

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 11, 2025

Goedemorgen ​@red2003 en bedankt voor je duidelijke terugkoppeling!

Zelfs wanneer de wifi snelheid hoog is en de signaalsterkte goed, kunnen er micro onderbrekingen of kortstondige storingen plaatsvinden, zeker Multicast kan daar erg gevoelig voor zijn. De tv ontvanger rechtstreeks bekabeld aansluiten op het modem geeft altijd het meest stabiele resultaat. Zelfs met een hoge signaalsterkte kunnen er op wifi kanaal niveau storingen zijn van buren of andere apparaten. Je kunt in de Fritzbox eventueel handmatig een ander wifi-kanaal kiezen, misschien dat dit nog voor de nodige verbeteringen kan zorgen. Mocht het bekabeld wel gewoon goed werken, weten we in ieder geval dat het probleem toch echt in de hoek van de wifi verbinding zit. Hopelijk wil je dit alsnog eens testen! 🙏🏻

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

En hier ben ik weer……

Wederom een haperend beeld bij RTL4. 

ook nu weer super snel wifi (volgens kpn gegevens) en video modus op laagste stand (uni).

Heeel werd vervelend dat KPN dit niet goed voor elkaar heeft.

Wat is nu de vervolgacties?

ps wifisnelheid is uitgerekend en wifisterkte 99%

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 16, 2025

Hoi ​@red2003 en dank voor de terugkoppeling :)
Had je alleen bij RTL4 last van een haperend beeld? En hoe uitte dit zich; was dit continu hapering of een 'tijdelijk' hapering? 
Ik weet dat we het hier eerder over hebben gehad maar zou je toch nogmaals willen adviseren om de ontvanger eens bekabeld aan te sluiten, puur om te testen. Als het op die manier wel goed werkt, weten we zeker dat we het in de hoek van de wifi verbinding moeten zoeken. Ook al wordt er aangegeven dat de wifi qua snelheid en stabiliteit dik in orde is. Ik hoop oprecht dat je dit toch nog een keer wil gaan proberen 🙏🏻

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 16, 2025

Hallo Jan,

Bedankt voor je snelle reactie.

Even een correctie van mij en een update.

Het haperen van het beeld en geluid was deze keer alleen op RTL4, maar we hadden dit eerder (augustus) alleen op RTL 6. In beide gevallen steeds enkele dagen  achter elkaar op verschillende momenten van de dag. Na verloop van tijd (tot op heden) hadden we geen storing meer op RTL 6, terwijl niets hebben gedaan aan de instelling van kpn,tv of de modem.

Nu hebben we dus de hapering op RTL4. Echter…  ik heb de kpn+ ontvanger opnieuw laten opstarten en tot nu toe  (2 dagen) geen hapering gehad.

De TV instelling is nog steeds unicast.

Je voorstel om naar de kabel te gaan is voor mij geen optie omdat ik een kabel los door het huis moet leggen voor wie weet hoe lang. Ik ben niet voor niets naar wifi verbinding gegaan met 1GB abbo om kabelloos tv te kijken.

vraag: als het beeld hapert op SBS6 of RTL4 en wij schakelen om naar bijv NOS of bijv een duitse zender hebben we perfect beeld zonder problemen.  Dan zou het m.i. geen wifi probleem moeten zijn of ….?

Vriendelijke groet;

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 21, 2025

Goedemorgen ​@red2003 en jij bedankt weer voor de (duidelijke) terugkoppeling!

Wat je nog kunt proberen, is om de TV+ Box eens een echte reset te geven (hiermee wordt de ontvanger helemaal teruggezet naar de fabrieksinstellingen). Hoe je dat doet, lees je in dit artikel op onze eigen Kennisbank. Hoe is het de afgelopen dagen trouwens gegaan met de haperingen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Goedemorgen Jan,

tot op heden (21-10-2025) hebben we geen haperingen gehad op de TV. Ik zal de tv+box de volgende keer herstellen naar fabrieksinstellingen en dan meldt ik me weer.

Vriendelijke groet.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 21, 2025

Dat is heel goed om te lezen ​@red2003 en ik hoop dat het nu ook zo gaat blijven 🙏🏻

En mocht je onverhoopt toch weer problemen ervaren, laat het ons dan vooral weer weten zodat we met je mee kunnen denken!