Skip to main content

Ik heb nu de Soundbox vanaf woensdag in gebruik. Naast de problemen die ik ondervind bij het inschakelen van de ondertiteling (icoontje informatiebalk), zijn er eveneens problemen met Netflix. Het beeld loopt niet vloeiend, m.a.w. kleine hikjes. Vergelijkbaar bij Netflix gebruik op de TV+ box (ondanks Android 12 op de SB). De SB is overigens rechtstreeks aangesloten op het modem (box 12). Behoudens de synchroniciteitsproblemen en onrustig beeld na het inschakelen van de ondertiteling, is het beeld verder prima, zowel live als de opnamen bekijken en het terugkijken. De SB is aangesloten op een smart TV van Samsung (QEQN85A). Herkent iemand deze Netflix problemen? Uiteraard kan ik ook de app op mijn smart TV gebruiken, maar het zou op de SB toch ook vlekkeloos moet werken.

NB: Op mijn topic over de problemen met het inschakelen van de ondertiteling is nog geen KPN reactie gegeven. Even in het kort, na het inschakelen van de ondertiteling loopt het geluid niet meer synchroon met het beeld (beeld is dan ook schokkerig). Het uitschakelen van de ondertiteling en een keer heen en weer zappen, zorgt er weer voor dat het beeld weer synchroon is met het geluid. Wellicht een bekend probleem? Overigens vallen er ook delen van de ondertiteling weg bij LIVE TV (net als na de introductie van de TV+ box).

Het geluid is voor mij persoonlijk prima, wel kan ik mij voorstellen dat voor sommige gebruikers de SB tekortschiet, voor wat betreft het wat blikkerige geluid en het (beperkte) bass-geluid. Voor mij persoonlijk is de SB zijn geld wel waard😉.

Hopelijk worden deze problemen snel opgelost. 

Gebruik je wel de Ultra HDMI die is meegeleverd met de Soundbox? Niet dat je al een HDMI netjes had weggewerkt voor de DIW7022 en deze nu gebruikt. 

@ikheetjeff Ik gebruik de nieuwe, maar kan dat zoveel verschil maken? Kan deze HDMI-kabel defect zijn?

@ikheetjeff Ik gebruik de nieuwe, maar kan dat zoveel verschil maken? Kan deze HDMI-kabel defect zijn?

Zover ik heb begrepen is deze Ultra HDMI wel belangrijk. Heb je de (meegeleverde) Ultra HDMI goed in Soundbox en tv zitten?

@ikheetjeff  zijn goed aangedrukt. Verder is het beeld prima, zonder ondertiteling bij LIVE TV. Dan zou je denken dat de kabel goed moet zijn. Of is dit te kort door de bocht?

Denk dat we de twee problemen wel los van elkaar moeten zien;

• Desync tussen beeld en audio bij ondertiteling aan
  • Niet vloeiend, met hikjes, 50hz beeld bij Live TV en Netflix

Naar mijn mening is die desync echt iets wat KPN moet oplossen. HDMI kabel kan wel reden zijn tot de problemen van niet vloeiend beeld. Wij hebben het niet op onze OLED55C35LA (met de Soundbox)

Ik ben even hardop aan het nadenken..

• Heb je al gekeken naar je Hz instellingen op je TV?
  • Heb je bijvoorbeeld de 50Hz vinkje op je Soundbox uitgezet?
  • Jouw TV is een NL/BE model?

Dit kan echt niks zijn, maar bij HDMI eigenschappen van onze TV staat “Variable Refresh Rate” en bij die van jou niet. Wellicht dat je daarom die 50Hz hard moet instellen in je TV?

Als ik op internet verder zoek vind ik op reddit iets over deze instellingen;

Settings -> General -> External Device Manager -> Input Signal Plus

Ik vind het vreemd dat je dan ook een nieuwe HDMI kabel moet gebruiken, iedereen zit maar te zeuren bij het kabinet dat we moeten verduurzamen. Maar op deze manier gaat dat niet, en je zult de HDMI kabel netjes weggewerkt hebben, dan moet je weer eerst half verbouwen om er weer een andere HDMI kabel aan te leggen. 

Denk dat we de twee problemen wel los van elkaar moeten zien;

• Desync tussen beeld en audio bij ondertiteling aan
  • Niet vloeiend, met hikjes, 50hz beeld bij Live TV en Netflix

Naar mijn mening is die desync echt iets wat KPN moet oplossen. HDMI kabel kan wel reden zijn tot de problemen van niet vloeiend beeld. Wij hebben het niet op onze OLED55C35LA (met de Soundbox)

Ik ben even hardop aan het nadenken..

• Heb je al gekeken naar je Hz instellingen op je TV?
  • Heb je bijvoorbeeld de 50Hz vinkje op je Soundbox uitgezet?
  • Jouw TV is een NL/BE model?

Dit kan echt niks zijn, maar bij HDMI eigenschappen van onze TV staat “Variable Refresh Rate” en bij die van jou niet. Wellicht dat je daarom die 50Hz hard moet instellen in je TV?

Als ik op internet verder zoek vind ik op reddit iets over deze instellingen;

Settings -> General -> External Device Manager -> Input Signal Plus

Dank voor het meedenken.

Ik weet niet zo goed hoe ik de Hz-instellingen kan wijzigen. Bij Invoersignaal extra kan ik alleen maar aangeven of ik dat wil voor de HDMI poorten. Weet niet wat dit behelst.

50 Hz vinkje had ik al uitgezet.

NL/BE model inderdaad.

50 Hz vinkje had ik al uitgezet.

@TonM1965 En wat als je het aanzet? Bij mij staat dat vinkje juist aan. 

Ik vind het vreemd dat je dan ook een nieuwe HDMI kabel moet gebruiken

We willen en kunnen steeds betere kwaliteit TV kijken, en daardoor komen er ook steeds nieuwere HDMI kabel technieken.

@ikheetjeff Invoeraignaal extra staat aan, 50 hz vinkje op SB staat uit. HDMI kabel zit op poort 3 HDMI e-arc

Het schokkende beeld bij Netflix komt door “frame rate mismatch”. De output van de het video signaal staat waarschijnlijk op 50hz (PAL). Het beeldmateriaal van Netflix is vaak 29.97hz (NTSC) (beeldjes per seconde). Bij vloeiend beeld moeten deze 2 getallen een veelvoud van elkaar zijn. Als je dus beeldmateriaal hebt van 25hz en het weergegeven signaal is 50hz heb je vloeiend beeld. Zet het KPN kastje maar eens op 60hz output, zul je zien dat het al veel vloeiender is. Het probleem is dat Android sinds kort pas is voorzien van AFS “Auto frame rate switching”. Vanaf Android 12 geloof ik. Zowel de box als de app moeten dit dan ondersteunen. Netflix ondersteund dit volgens mij wel. De TV is niet het probleem, die kan prima schakelen tussen deze frequenties. Dit blijft een probleem bij android kastjes. Dit is de reden dat ik geen android mediaspeler wil hebben. 

Heb even gekeken naar de soundbox specs. De android versie is Android TV 12 uitgebracht in 2021. De huidige versie is Android TV 14 (2024).

Ik heb nu de Soundbox vanaf woensdag in gebruik. Naast de problemen die ik ondervind bij het inschakelen van de ondertiteling (icoontje informatiebalk), zijn er eveneens problemen met Netflix. Het beeld loopt niet vloeiend, m.a.w. kleine hikjes. Vergelijkbaar bij Netflix gebruik op de TV+ box (ondanks Android 12 op de SB). De SB is overigens rechtstreeks aangesloten op het modem (box 12). Behoudens de synchroniciteitsproblemen en onrustig beeld na het inschakelen van de ondertiteling, is het beeld verder prima, zowel live als de opnamen bekijken en het terugkijken. De SB is aangesloten op een smart TV van Samsung (QEQN85A). Herkent iemand deze Netflix problemen? Uiteraard kan ik ook de app op mijn smart TV gebruiken, maar het zou op de SB toch ook vlekkeloos moet werken.

NB: Op mijn topic over de problemen met het inschakelen van de ondertiteling is nog geen KPN reactie gegeven. Even in het kort, na het inschakelen van de ondertiteling loopt het geluid niet meer synchroon met het beeld (beeld is dan ook schokkerig). Het uitschakelen van de ondertiteling en een keer heen en weer zappen, zorgt er weer voor dat het beeld weer synchroon is met het geluid. Wellicht een bekend probleem? Overigens vallen er ook delen van de ondertiteling weg bij LIVE TV (net als na de introductie van de TV+ box).

Het geluid is voor mij persoonlijk prima, wel kan ik mij voorstellen dat voor sommige gebruikers de SB tekortschiet, voor wat betreft het wat blikkerige geluid en het (beperkte) bass-geluid. Voor mij persoonlijk is de SB zijn geld wel waard😉.

Hopelijk worden deze problemen snel opgelost. 

Ik herken dit wel..via de Apple TV app als ik bijvoorbeeld een serie kijk. 

@ikheetjeff ​@RobvdPoel De problemen met Netflix lijken opgelost. Ik heb de Soundbox op HDMI poort 4 aangesloten (4k@120 Hz). 

Dank voor de update! Daar ga je een boel toekomstige mensen mee helpen ​@TonM1965 

@ikheetjeff ​@RobvdPoel De problemen met Netflix lijken opgelost. Ik heb de Soundbox op HDMI poort 4 aangesloten (4k@120 Hz). 

Gaat hem bij mij niet worden, heb maar 2 hdmi poorten:-)

Dank voor de update! Daar ga je een boel toekomstige mensen mee helpen ​@TonM1965 

Dat bewijst maar weer de waarde van een community 😉. Gewoon lekker met elkaar oplossen!

Wat goed dat je met alle hulp en meedenken hier een oplossing gevonden hebt ​@TonM1965! Dank voor het delen, ik ben met ​@ikheetjeff eens dat dat heel nuttig kan zijn voor veel andere bezoekers hier.

Heb even gekeken naar de soundbox specs. De android versie is Android TV 12 uitgebracht in 2021. De huidige versie is Android TV 14 (2024).

Alleen de Google TV streamer heeft OS 14 ​@FrankieV040 . Alle andere nog OS 12 (en de TV+ box OS 11, TV+ Soundbox OS 12)

De problemen met Netflix lijken opgelost. Ik heb de Soundbox op HDMI poort 4 aangesloten (4k@120 Hz).

Op zich mooi ​@TonM1965 . Maar dan kun je 'm niet als soundbar gebruiken bij gebruik van apps in de tv of andere randapparatuur. Als een BRD speler bijvoorbeeld. Tenzij HDMI 4 ook eARC ondersteunt.

@PeterG Ik ben zelf niet van plan om de SB als zodanig te gebruiken, maar een goede aanvulling.

Reageer