Skip to main content

Goedendag,

Sinds ik gisteren (9 maart 2024) de ARRISĀ VIP 5202 heb moeten installeren valt het beeld VIP5202 valt regelmatig weg. De TV krijgt uiteindelijk geen signaal meer., na herstart even goed. Maar na een een uurtje of 1,5 - 2 loopt ARRIS weer vast. Na alles uit-en-aan houdt hij het even vol maar valt uiteindelijk helemaal uit (TV krijgt geen signaal. Het valt me wel op dat de kleuren wat fletser worden tussen eerste uitval en definitieve uitval (= software opnieuw installeren).

  • Software via KPN afstand bediening 2x geĆÆnstalleerd
  • 2de software installatie met "Frisse Startā€™Ā 
  • Internet (KPN) verbinding is stabiel.
  • Met oude TV-ontvanger ZTX (witte bovenkant, zwarte onderkant) sinds 2018) nooit problemen gehad.

De oude TV-ontvanger, het type voordat ARRISĀ kwam in 2020 ,moest retour omdat deze op 26 mrt 2024 buiten werking gesteld wordt. Destijds had ik met met ARRIS dezelfde problemen als nu met mij LG TV. Met een smoes toch de oude TV-ontvanger weten te gebruiken. Nooit uitval van beeld gehad met dat oude versie.Ā Er is sinds 2018 niets aan de configuratie veranderd. Mijn configuratie:

  • Glasvezel, Experiav10.A
  • CAT6 kabel rechtstreek van router van TV-ontvanger
  • HDMI-kabel naar LG OLED C65 C8Ā PLA

Is er een oplossing hiervoor, een alternatief en/of wordt aan dit probleem gewerkt?

Groet RenƩ

Ā 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor bericht aangemaakt

Hi @Rebes, dat is niet fijn tv kijken met de huidige tv-ontvanger.Ā 

Om je goed te kunnen helpen hebben we een eigen topic voor je aangemaakt. Goed dat je al beschreven hebt hoe de tv-ontvanger aangesloten is. In het andere topic waar je reageerde, was ook sprake van andere apparatuur in het thuisnetwerk. Is dat bij jou ook het geval, heb je nog andere apparaten aangesloten bij of los van de tv-ontvanger?Ā 

Daarnaast, helpt het als je de tv-ontvanger een frisse start geeft? En maakt het verschil als je tijdelijk een andere HDMI kabel probeert?Ā 


Dag Alexandra,

Nee, inderdaad irritant. Kijk maar even in de onderstaande tabel. Maar niettemin, dank je wel voor je snelle reactie. Andere op de router aangesloten apparatuur zijn:Ā Bekabelde (werk) laptopĀ direct op router, een Sonos en tweeĀ mobieltjes en 1Ā thuislaptop, allen via WIFI.Ā Verder een bekabelde Philips TV met ARRIS TV-ontvanger. Wanneer LG TV aan is, is de rest uit of nietĀ in gebruik op een enkel mobiel / laptop na of andersom.Ā  Het thuisnetwerk is met 6 apparaten verbonden. Speed test op 11 mrt :20:46 : download 90 ~ 98Ā Mbps.

Om te voorkomen dat je er te snel eraan voorbij gaat:Ā De oude ZTX ontvanger (uit 2018) heeft continue zonder problemen gewerkt met onze LG TV (zie type boven). In 2020 gaf ARRIS hetzelfde probleem als nu toen destijds een van tweeĀ ZTX-en defect raakte. Toen allerlei kruisproeven gedaan inclusief retourĀ sturen van ARRISā€™en,Ā uitwisselen HDMIĀ kabels / kabel checks, etc, etc. Van pure ellende hebben we de ARRIS verhuisd naar Philips TV en de daar aangesloten ZTX verhuisd naar de LG in de woonkamer. Probleem opgelost, totdat we recent de ZTX moesten inleveren vanwege de gebruiks-deadline op 26 maart aanstaande. Nu, vier jaar later, met de spiksplinternieuwe ARRIS hetzelfde probleem als toen.Ā 

Mij lijkt het eenĀ software probleem gecombineerd met een thermisch probleem. Bij beeld uitval zijn de kleuren roder a.g.vĀ  de "Levendigā€ beeld instellingĀ van de LG TV. Bij frisse start zijn de ARRISĀ instellingen (oa std beeld en HDR) in de LG TV gezet (nagekeken) maar lijkt deze om een of andere reden niet vast te houden. Naarmate de ARRIS langer aanstaat lijkt het aantal keren beelduitval minder te worden (is ARIIS wat beroerd ontworpen m.b.t. thermische stabiliteit?).Ā 

Mijn vraag aan KPN: wat zijn de opties en wat doet KPN aan dit probleem?

Groetjes

Ā 

Uit balorigheid maar eens bijgehouden hoe irritant de nieuwe ARRIS met dit probleem is. Een kleine bloemlezing ( op 12 mrt heb ik nogal wat ā€˜beelduitvallersā€™ gemist.Ā 

Ā  Ā  Verschijnsel actie
9-mrt 10:30 -- Arris geinstalleerden getest op werking
10-mrt 19:52 UitvalĀ  met uiteindelijk geen signaal TV en Arris uitgezet en aangezet
Kleuren zijn flets en wissel naar te rood
10-mrt 20:00 UitvalĀ  met uiteindelijk geen signaal Software opnieuw geinstaleerd met "frisse start"
10-mrt 20:02 -- TV werkt normaal
Kleuren lijken weer normaal
10-mrt 23:30 Geen beelduitval geconstateerd TV werkt normaal
11-mrt 17:40 TV en TV-Ontvanger aan --
11-mrt 17:47 UitvalĀ  met uiteindelijk geen signaal
Kleuren bevatten teveel rood
TV en Arris uitgezet en aangezet
11-mrt 19:04 UitvalĀ  met uiteindelijk geen signaal TV en Arris uitgezet en aangezet
11-mrt 19:11 Beeld korte tijd op zwart Geen actie
11-mrt 19:14 Beeld korte tijd op zwart Geen actie
11-mrt 19:34 UitvalĀ  met uiteindelijk geen signaal TV en Arris uitgezet en aangezet
11-mrt 19:35 UitvalĀ  met uiteindelijk geen signaal Software opnieuw geinstaleerd met "frisse start"
11-mrt 19:37 -- TV werkt normaal
Kleuren lijken weer normaal
11-mrt 19:41 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
11-mrt 19:43 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
11-mrt 19:47 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
11-mrt 19:47 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
11-mrt 19:57 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
11-mrt 20:09 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) TV en Arris uitgezet en aangezet.
Kleuren lijken weer normaal
11-mrt 20:11 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
Kleuren teveel rood
11-mrt 20:13 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
11-mrt 20:25 Protseling beeld uitval, TV krijgt geen signaal vanĀ  TV en Arris uitgezet en aangezet
11-mrt 23:00 Tot dan geen beelduitval geconstateerd TV werkt normaal
Kleuren lijken weer normaal
12-mrt 17:50 TV en TV-Ontvanger aan --
12-mrt 17:58 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
12-mrt 18:01 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
12-mrt 18:03 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
Kleuren teveel rood
12-mrt 18:11 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) Geen actie
12-mrt 19:10 Beeld korte tijd op zwart (fractie sec) TV en Arris uitgezet en aangezet.
Kleuren lijken weer normaal
12-mrt 22:13 Tot dan geen beelduitval geconstateerd TV werkt normaal.
Kleuren lijken weer normaal

@RebesĀ Hi RenĆ©, dank voor de uitgebreide uitleg! Als er zo vaak elke keer wat is, is dat zeker niks nee. Het lijkt me niet meteen een algemeen (thermisch) issue, omdat we er niet meer signalen over zien/horen. Maar dat betekent niet dat we er niet verder naar moeten kijken.Ā Het klinkt als een miscommunicatie of ā€˜ruzieā€™ tussen de tv-ontvanger en deze LG tv, aangezien het op je andere tv wel goed gaat.

Tussen alle dingen die je al geprobeerd hebt lees ik ook dat je de HDMI al vervangen had voorheen. Dat is top. Ik ben nog benieuwd: Maakt het verschilĀ als je de HDMI kabel naar de ArrisĀ op een andere HDMI poort van je tv aansluit?Ā 


Hallo Alexandra,

Op je vraag:Ā  ā€œIk ben nog benieuwd: Maakt het verschilĀ als je de HDMI kabel naar de ArrisĀ op een andere HDMI poort van je tv aansluit?ā€ is ons antwoord: Nee, heeft geen effect. De HDMI-kabel is inmiddels weer terug op de oude poort om goed te kunnen monitoren. Het fenomeen is aan het veranderen. We constateren nu het volgende:

  • De instelling "Frisse startā€ hielp bij de eerste 3 installaties een beetjeĀ . Nu maakt het niets meer uit. Beelduitval treed vrijwel direct daarnaar op.
  • De eerste avonden is het probleem hardnekkig aan begin van de avond. en later op de avond geheel afwezig (vandaar "thermischā€). Zie de eerder gestuurde tabel.Ā Hoewel de frequentie van uitvallend beeld lager is, is het nu de hele avond door. Dit is sinds vrijdag- , zaterdag-Ā en zondagavond..
  • Het fenomeen is nu: omĀ de 5 tot 15 minuten. Het beeld gaat eerst kort op zwart, dan volgt een zeer fijn gespikkelde grijs beeld en daarna komt normaal beeld weer terug. Dit duurt tussen de 0,5 en 1 seconden en herhaald zich 2-3 keer direct achter elkaar (in totaal 4-6 seconden. De frequentie waarbij deze serie uitvallers optreed is nu volledig onvoorspelbaar maar tussen de eerder genoemde 5 tot 15 minuten. Voor ons nog irritanter.
  • Op dat proefje met kabel wisselingen na hebben wij hebben niets meer aan de configuratie als handmatige updatesĀ gedaan. Alles zit op de oude plek zoals bij de oude ZTX TV-kastje

Aan jou Alexandra heb ik drie verzoeken

  • Op mijn vraag in mijn vorig bericht heb je geen antwoord gegeven. Zou je dat alsnog willen doen?
  • Hebben jullie in de afgelopen dagen software updates doorgevoerd? Zo ja wanneer?
  • Ik neem aan dat dit forum geen officiĆ«le klachten behandeld. Waar kan ik klachten indienen?Ā Ā 

Groetjes,..RenƩ


@RebesĀ jou probleem is herkenbaar hier heb ik ih verleden ook last van gehad en heb toen bij het kunnen oplossen (Dat was wel opĀ Philips tv). Dmv het updaten van mijn Philips tv naar de laatste software. Misschien heb jij hier ook mee te maken. Ook een andere klant had issues, ongeveer vergelijkbaar zie post

https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/kpn-tv-box-wekt-niet-met-de-philips-934-12-android-tv-599106


@RebesĀ De vraag die je bedoelt is ā€˜wat de opties zijn en wat KPN er aan gaat doenā€™, toch? De opties die we hebben en wat we eraan kunnen doen, is eerst verder uitzoeken wat wel en niet helpt, en vanaf daar verder. Daar zijn we al mee bezig. Aangezien de betreffende tv-ontvanger (de eerste) op een andere tv wel goed werkt, en je nu met deze tweede tv-ontvanger hetzelfde hebt, geeft aan dat 't meer mis lijkt te gaan tussen specifiek deze tv en de tv-ontvanger.Ā 

Dit was de laatste update voor de tv-ontvanger. Maar aangezien het op Ć©Ć©n tv speelt, denk ik niet dat deze update invloed heeft.

De tip van @Steve MntĀ hierboven is een goed punt. Kan je je televisie updaten en zo ja, hoe gaat het daarna?


Dag Alexandra en Steve,

Dank voor jullie bericht en tip. De LG inderdaad gecheckt en laten zoeken op updates. Ik heb dat destijds in 2020 ook gedaan en geregeld gecheckt. Dit keer (19 mrt) had de TV geen software updates in petto (de optie stond inderdaad uit, Steve). Ik denk dat LG het bij dit type het wel welletjes vind met de updates. Destijds was er gedoe met HDR.

Het is goed Alexandra dat je open en eerlijk over jullie acties communiceert. Dat jullie eraan werken, merken we. Ik concludeer ook dat Arris moeite heeft met LG (of andersom) en de oplossing in de software ligt.

De waarnemingĀ van vanavond (19 mrt): Geen opstart problemen (19:30 TVĀ aan). Geen wegvallend beeld (zowel kort als lang). Geen grijs gespikkeld beeld. Stabiel beeld bij TV en opgenomen films kijken. Ik heb (behalve de controle op LG-updates) niets aan de configuratie of ARRIS instellingen gedaan.

Samenvattend: Een probleemloze avond.

Maar jullie kennen ook het gezegde: een zwaluw maakt nog geen zomer. Wij kijken niettemin rustige door en laten jullie het resultaat weten. Mijn dank aan jullie ā€œsleutel teamā€ voor zover.

Tot later,..RenƩ


Dag Alexandra,

Zoals beloofd hierbij een update.

De afgelopen 3 dagen geen problemen ondervonden. Opstarten gaat goed. Geen zwart of grijs beeld. Het TV beeld is stabiel zonder haperingen.

Ik wil jou en het team op de achtergrond graag bedanken voor de verbeteringen aan onze TV.Ā 

Groetjes,..RenƩ


Reageer