Skip to main content

Beste KPN.

De Tv+ box is een hele mooie uitkomst vooral ook omdat smarthome nu samen gaat met TV kijken op één apparaat.

Er zit immers wel een probleem vast aan de huidige ontvangers zij haperen regelmatig een keer op zenders met een hogere bit snelheid (zoals 100%NL) en bij videos met 4k en een verhoogde bit snelheid.

Mogelijk heeft dit te maken met Android 11 wat achterhaald is in combinatie met zijn 3GB aan werkgeheugen.

Misschien een idee om in de toekomst in te zetten op minimaal 6GB met Android 13 of hoger.

Hi en welkom @Jonathan1988. Fijn om te lezen dat je TV+ een mooie uitkomst vindt. We denken hier graag over je bevindingen mee.

Ik ben allereerst benieuwd: Je bedoelt de radiozender 100%NL, toch? Hoe heb je gemeten dat bijvoorbeeld 100%NL een hogere bitrate heeft? En hoe hoog was dat? Kun je een screenshot delen?

En welke 4K video's bedoel je precies? Een 4K-zender van ons? Of iets anders, zoals een streamingdienst (welke)? Of iets wat je loKaal streamt? Hoe hoog is die bitrate?

 

Wees zo uitgebreid mogelijk, alleen op die manier kunnen we je goed op weg helpen.


Beste KPN.

De Tv+ box is een hele mooie uitkomst vooral ook omdat smarthome nu samen gaat met TV kijken op één apparaat.

Er zit immers wel een probleem vast aan de huidige ontvangers zij haperen regelmatig een keer op zenders met een hogere bit snelheid (zoals 100%NL) en bij videos met 4k en een verhoogde bit snelheid.

Mogelijk heeft dit te maken met Android 11 wat achterhaald is in combinatie met zijn 3GB aan werkgeheugen.

Misschien een idee om in de toekomst in te zetten op minimaal 6GB met Android 13 of hoger.

 

Hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Experiabox of Box12?

Of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

 

Heb je koper of glasvezel (bij koper, wat is jouw echte downloadsnelheid)

 

En alleen de eerste 10 zenders zijn in de hoogste stream van 14,2 Mb/s (en nog een paar zenders)

 

Radio is zo wie zo een hele lage bitrate (stream) (alleen geluid)

En de overige tv zenders is HD stream 7,2 Mb/s

 

Voor tv is het werkgeheugen van 3 GB ruim voldoende.

Opslag is 16 GB

Zie ook hier.


100%nl is in dit geval een tv zender in het pluspakket.

Het is niet de snelste smart apparaat maar de haperingen zijn hier op de tv zenders opgelost.

Iemand van de UT heeft mee gekeken naar het probleem.

Eerst hebben we de TP-Link LS 1005G switch vervangen voor een Netgear GS305E managed switch.

Toen dat geen verschil gaf hebben we alle cat 5e kabels vervangen door Cat 6 kabels.

Nu werkt het fatsoenlijk met een nieuw switch en nieuwe bekabeling 


TV zender 100 % NL (114) heeft helemaal geen hoge bitrate. Dat is juist een lage. Met ca. 3 Mbps. Het is ook nog eens een SD zender. 576i dus.


Beste PeterG

Dat zou inderdaad kunnen het lag niet aan de snelheid maar aan bekabeling en apparatuur wat geschikt is voor IGMP-SNOOPING 


Dat zou inderdaad kunnen het lag niet aan de snelheid maar aan bekabeling en apparatuur wat geschikt is voor IGMP-SNOOPING 

Persoonlijk denk ik niet dat het aan de bekabeling lag maar het feit dat die vorige switch geen IGMP snooping ondersteunde en dat kan killing zijn voor het beeld.


Het lag ook aan de kabel want daarna was het opgelost, de cat 5e is niet optimaal voor de magnetische signal van de IGMP-Snooping is mij verteld en ook de vorige switch ondersteunden wel de IGMP-Snooping maar ook niet optimaal.

Netgear blijkt daarin een stuk beter te zijn dan TP-LINK 


de cat 5e is niet optimaal voor de magnetische signal van de IGMP-Snooping is mij verteld 

Dat is echt pure onzin.


Jouw woord tegen het bewijs nadat de kabel is gewisseld naar cat 6 is het opgelost.

Sommige dingen moet je gewoon ervaren om er over te oordelen.

Cat 6 heeft ook nog eens minder verlies over een grotere afstand dat zou er ook ongetwijfeld mee te maken hebben, dat het signaal van de IGMP-Snooping beter doorkomt door Cat 6 op die afstand.


Jouw woord tegen het bewijs nadat de kabel is gewisseld naar cat 6 is het opgelost.

Sommige dingen moet je gewoon ervaren om er over te oordelen.

Cat 6 heeft ook nog eens minder verlies over een grotere afstand dat zou er ook ongetwijfeld mee te maken hebben, dat het signaal van de IGMP-Snooping beter doorkomt door Cat 6 op die afstand.

En toch is het niet juist, een cat 5e kabel is prima en ook die kan gewoon voor grote afstanden gebruikt worden. Er kan natuurlijk altijd iets mis geweest zijn met die cat 5e kabel van jou, zoals bijvoorbeeld een gebroken ader, maar het is echt onzin dat je cat 6 zou moeten gehruiken.

Er bestaat ook helemaal geen IGMP snooping signaal, IGMP snooping zorgter alleen maar voor dat de TV streams alleen naar de TV ontvangers doorgestuurd wordt en niet naar andere apparatuur, het signaal is precies hetzelfde als elk ander signaal op het netwerk.


100%NL is een TV zender met alleen een unicast stream op de TV+ box, dan zou het ook niet uit mogen maken of de switch wel of geen IGMP ondersteund?

Fijn dat het in ieder geval is opgelost. Daar gaat het om.


Het is opgelost en verder ga ik geen discussie aan. De UT hier weten echt wel waar ze over spreken daar houd ik me aan vast, zij hebben tot noch toe alle problemen op mijn door hun aangelegde groot thuis netwerk opgelost.

 

Fijne dag gewenst allen


Reageer