Skip to main content
Beantwoord

Beeld valt kortstondig weg bij het aanzetten TV+ box

• November 9, 2025
  • 9 reacties
  • 96 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Sinds kort constateer ik dat na het inschakelen van de TV+ box en na verschijnen van het TV beeld het beeld kortstondig (1 á 3 seconden) uitvalt (zwart wordt).

Soms meerdere malen achter elkaar maar soms ook maar 2 á 3 x om daarna wel verder de hele avond probleemloos te werken.

Het gebeurt overigens niet elke dag maar soms ook 2 dagen achter elkaar en dat maakt het probleem niet eenvoudiger op.

Op zich geen probleem maar je vraagt je dan wel af wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn.

De KPN TV+ box (DIW7022) is bedraad op het netwerk en met een gecertificeerde HDMI kabel aan de HDMI-poort van de Samsung TV QE55QN95B aangesloten.

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@srna513006. Dank je wel voor je duidelijke uitleg! Het klopt dat het HDR-formaat op HDR10 zetten geen problemen geeft. Dit formaat wordt door bijna alle apparaten ondersteund en werkt vaak iets stabieler. Goed dat je dat hebt geprobeerd.

Dat het beeld bij het opstarten van de TV+ Box (DIW7022) kort zwart wordt, kan komen door de HDMI-verbinding tussen de box en de tv. In die paar seconden “herkennen” de apparaten elkaar en stellen ze de juiste beeldkwaliteit in.

Je kunt het volgende proberen:

• Controleer of de HDMI-kabel goed vastzit en test eventueel een andere HDMI-ingang.

• Zorg dat zowel de TV+ Box als je tv de laatste software-updates hebben.

• Zet de tv eerst aan en daarna pas de TV+ Box.

• Gebruik je een HDMI ARC- of eARC-poort? Probeer dan eens een andere HDMI-poort.

Hopelijk helpt dit je verder! Laat je weten of het probleem daarna nog voorkomt?

9 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

De Sagemcom DIW7022  is met een UTP kabel verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12) begrijp ik.

Dat is zo wie zo heel erg goed.

Zit  daar heel toevallig nog iets tussen?

Een switch of een DVS?

Ik ga ervan uit dat je hem uitzet op standby (dus niet van de spanning haalt).

Kijk of het groene lampje op de KPN router voor tv altijd aan is.

Wat je als eerste zou kunnen proberen is:

Houd de toets (KPN) rechtsboven op de KPN ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet.

Kies voor opnieuw opstarten.

Mocht dat niet helpen, doe dan een volledige (harde) reset).

De kans is dan wel, dat je enkele gegevens opnieuw moet ingeven.

Druk een dun voorwerp in het kleine gaatje achterop de DIW7022 en wacht totdat hij opnieuw gaat opstarten.

Mocht het probleem hierna nog steeds aanwezig zijn, bel dan gratis 0800-0402.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 9, 2025

Probeer ook de andere HDMI kabel en zet bij beeld instellingen van KPN TV + box van HDR naar SDR. 

En kijken of het beeld niet opnieuw uitvalt tijdens het opstarten van jou KPN TV + box. 

Daarna moet het probleem al opgelost zijn. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Eerst even een paar antwoorden op de vragen van ​@joop2011 .

Nee, er zit geen switch of DVS tussen.

Inderdaad, de TV+ box wordt nooit uitgezet en staat dus in de Stand-by.

De V10 modem heeft geen groene TV LED.

Voordat ik deze topic aanmaakte heb ik de box volledig ge-reset.

Vanavond starte de box gewoon door zonder haperingen.

@Frans123 ,

ik heb al een andere gecertificeerde HDMI kabel gebruikt maar zonder een beter resultaat.

Het omzetten van HDR naar SDR ga ik proberen na de volgende hapering.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Op de Experiabox V10 zitten net zoals bij de Box12 4 ledjes.

Bij 1 van die ledjes staat tv en die moet groen zijn.

Als die uit is of rood is, dan is er aan de kant van KPN iets niet goed.

Beld dan snel gratis 0800-0402

Via Google vond ik dit:

De tv-led op de Experia Box V10 is geen aparte lamp, maar de algemene 'Internet' of 'Online' lamp, die groen brandt als alles werkt. Als het lampje uit is, uit het stopcontact is gehaald, de tv-ontvanger niet goed is aangesloten of het modem een storing heeft, zal de tv niet werken. 

• Problemen oplossen: Zorg ervoor dat de ethernetkabel van de tv-ontvanger in een van de gele poorten van de Experia Box is aangesloten. Als het lampje van de Experia Box uit is, moet je deze opnieuw opstarten door de stekker er 60 seconden uit te halen en daarna weer in te doen.
  • Controleer de verbinding: Zorg ervoor dat de HDMI-kabel van de tv-ontvanger op de juiste aansluiting van de tv is aangesloten en dat de televisie uit staat. 

De tv-led op de Experia Box V10 is geen aparte lamp, maar de algemene 'Internet' of 'Online' lamp. 

• Groen brandend: De Experia Box is gereed voor gebruik en de tv kan werken.
  • Uit: de Experia Box staat uit of er is geen internetverbinding.
  • Groen knipperend: Er wordt een software-update uitgevoerd.
  • Rood: Er is een storing en de tv werkt niet. 

Als de tv niet werkt, controleer dan of de ethernetkabel correct is aangesloten op de tv-ontvanger en in de gele poort van de Experia Box. 

• Haal de stekker er 60 seconden uit en doe hem daarna weer in het stopcontact om de Experia Box opnieuw op te starten.
  • Zorg ervoor dat de HDMI-kabel van de tv-ontvanger is aangesloten op de juiste HDMI-aansluiting op de tv. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Nee ​@joop2011, op mijn V10 zitten wel 4 € Led’s maar geen van deze heeft de benaming ‘TV’.

Waarschijnlijk bedoel jij de LED genaamd ‘Internet’ welke op groen moet staan en dat staat ie.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Nee ​@joop2011, op mijn V10 zitten wel 4 € Led’s maar geen van deze heeft de benaming ‘TV’.

Waarschijnlijk bedoel jij de LED genaamd ‘Internet’ welke op groen moet staan en dat staat ie.

Mijn excuus, klopt inderdaad.

De omschrijving die ik gaf van Google staat dat ook.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

HDR kan je het beste op de Sagemcom DIW7022 op automatisch zetten.

Daarna kan je nog kiezen tussen HDR10 en Dolby Vision.

Ik heb HDR gekozen omdat een UHD tv uitzending alleen met HDR werkt en Prime Video ook alleen met HDR.

Hopelijk gaat ook dit op de DIW7022 een keer allemaal automatisch.😉

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Ok dan ga ik dat alvast preventief uitvoeren….👍

N.B.

HDR stond al op automatisch maar het HDR formaat stond op Dolby.

Omdat ik alleen Stereo gebruik heb ik het formaat zekerheidshalve op HDR10 gezet, ik veronderstel fat dit geen problemen kan opleveren.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 11, 2025

Hoi ​@srna513006. Dank je wel voor je duidelijke uitleg! Het klopt dat het HDR-formaat op HDR10 zetten geen problemen geeft. Dit formaat wordt door bijna alle apparaten ondersteund en werkt vaak iets stabieler. Goed dat je dat hebt geprobeerd.

Dat het beeld bij het opstarten van de TV+ Box (DIW7022) kort zwart wordt, kan komen door de HDMI-verbinding tussen de box en de tv. In die paar seconden “herkennen” de apparaten elkaar en stellen ze de juiste beeldkwaliteit in.

Je kunt het volgende proberen:

• Controleer of de HDMI-kabel goed vastzit en test eventueel een andere HDMI-ingang.

• Zorg dat zowel de TV+ Box als je tv de laatste software-updates hebben.

• Zet de tv eerst aan en daarna pas de TV+ Box.

• Gebruik je een HDMI ARC- of eARC-poort? Probeer dan eens een andere HDMI-poort.

Hopelijk helpt dit je verder! Laat je weten of het probleem daarna nog voorkomt?