Skip to main content

Beeld op mijn tv valt stil, hapert. Foutcode stb-nmc-400. Alle adviezen opgevolgd (herstart modem, tv kastje, enz)

Hoi @BGJ, welkom op het forum! 
Foutcode stb-nmc-400 betekent dat je ontvanger geen verbinding heeft met de experiabox. Meestal zit er in die verbinding dan iets niet goed.
Kun je toelichten hoe je de TV ontvanger(s) aangesloten hebt zitten op je experiabox? Is dat met een rechtstreekse kabel of zit daar nog apparatuur tussen?


Dank voor reactie Thomas:
TV Ontvanger zit met kabel aan Experiabox. Ik heb 2 tv ontvangers; beiden omgedraaid, maar probleem blijft zelfde ….
Beide zit via kabel aan Experia


Duidelijk! Dan kijk ik graag even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


Profiel aangevuld ….


Bedankt voor je gegevens @BGJ, ik zie vanaf hier zo snel geen problemen met de lijn. Ik zie dat de ene ontvanger de afgelopen week een dip gehad heeft waar hij maar 93% ontvangst had maar verder wel goed was. De andere ontvanger is niet onder de 99% geweest. 
Vanaf lijkt het probleem tussen die ontvanger en de experiabox te zitten.

Ik begrijp dat beide ontvangers met een rechtstreekse kabel op je experiabox zitten, je gebruikt dus geen switch of bijvoorbeeld de draadloze verbindingssets?
Kun je toelichten hoe je je netwerk verder ingericht hebt?


Vanuit Experia lopen kabels naar de twee tv ontvangers. Een direct, een via een switch (Netgear GS105), Waarop ook een PC (desktop) is aangesloten.
Ik gebruik wifi voor telefoon en laptop. Daarnaast is er een Sonos systeem, klikAan KlikUit en Philips Hue op het systeem actief.

Het lijkt erop dat de problemen zijn ontstaan bij de wisseling naar nieuwe tv ontvangers (was een Motorola VIP1963).

 


Ah duidelijk. Zou je het eens kunnen testen met de switch er tussenuit gelaten?
Weet je zeker dat het trouwens niet een GS105E  is? Degene zonder E kan namelijk ook problemen geven omdat deze geen IGMP Snooping ondersteunt.


Switch er tussenuit heeft geen effect. zie voor type bijgaande foto's. Het verbaasd me niet dat storing blijft daar de storing op beide TV's (ontvangers) zit, waarvan 1 direct op experia met kabel zit.
De storing is overigens ook niet continue…..

*admin: afbeelding gedraaid

Dit is inderdaad een switch zonder IGMP snooping en kan problemen als deze foutcode geven.
Ik heb nog een keer naar de kwaliteit van het signaal gekeken van de ontvangers en de ontvanger waarvan het serienummer eindigt op 232  heeft de afgelopen week ergens een minimum van 94% signaal gehad. Dit is niet schrikbarend maar zal wel merkbaar geweest zijn als je op dat moment TV keek.

De ontvanger waarvan het serienummer eindigt op 950 is niet onder de %98 geweest en moet dus amper/niet merkbaar gestoord hebben. Hieruit maak ik toch echt op dat er met de de bekabeling naar onvanger met serienummer 232 iets niet helemaal goed zit. Als deze via de switch zit zou ik zeggen dat de oorzaak daarin zit. Ik zou dan ook aanraden die ofwel te vervangen voor een switch mét IGMP snooping of de TV ontvanger direct op de kabel aan te sluiten.

Krijg je op de ontvanger met serienummer 950 ook de foutcode of alleen stotterend beeld soms?
In het laatste geval zou het ook nog een van de beeldverbeteraars kunnen zijn die dit veroorzaakt. Bij Samsung is het automotion plus, bij LG Trumotion (andere TV merken gebruiken andere namen).
Hiermee proberen ze het beeld vloeiender te maken maar kan soms leiden tot wat rare stotterende beelden. Het advies is dan ook om die uit te zetten op de TV's.
 


Beste Thomas, Al je adviezen werkte niet en tot mijn verbazing kreeg ik mail van KPN dat software update is uitgevoerd. Hiermee zijn de problemen over …. Blijkbaar wist KPN al langer van dit probleem en ben ik ‘aan het lijntje gehouden’. Belangrijk nu is dat ik weer ongestoord mijn TV kan gebruiken
Mail van 12 januari:
 

We zijn continu bezig om onze diensten te verbeteren. De afgelopen maanden hebben we het menu van de tv-ontvangers vernieuwd. We hebben gemerkt dat hierdoor sommige tv ontvangers traag reageren. Het kan zijn dat u hier last van hebt gehad. Sorry hiervoor!

We lossen het op

We hebben de oorzaak gevonden. Alle tv-ontvangers krijgen tot en met 20 januari een software update. Uw tv-ontvanger heeft deze update de afgelopen dagen al gehad. Deze update zorgt ervoor dat het tv-menu sneller wordt. De update is automatisch geïnstalleerd en u hoeft zelf verder niets te doen.


Hoi @BGJ er is inderdaad een softwareupdate geweest maar dit gaat over een ander probleem, namelijk het langzame menu. “verbinding met zender verbroken / STB-NMC-400” staat hier eigenlijk los van. Dit krijg je als de ontvanger geen verbinding meer heeft namelijk.

Ik denk niet dat de update dit opgelost heeft maar als je deze melding niet meer krijgt en je TV is weer goed is dat natuurlijk het belangrijkste. 
Mocht je de melding toch weer krijgen of verder nog vragen hebben weet je ons te vinden!

In dit topic vind je overigens de discussie en alle informatie vanuit ons omtrent deze update:

 


Hier hetzelfde probleem sinds afgelopen weekend ontstaan. Meerdere tests en resets van de apparatuur helpt niet. Lastig als je thuis werkt! Internet en tv vallen dan weg met de notoire foutcode '400'