Skip to main content

Sinds Februari van dit jaar klant bij KPN en ik ondervind dezelfde problemen met IPTV. Ik heb de Arris tv ontvanger gebruikt met zowel de originele router als met mijn Edgerouter X en in beide gevallen treed hetzelfde probleem op. In eerste instantie als je tv aan het kijken bent valt het beeld even weg, waarna deze terugkomt en hoe langer je kijkt hoe vaker het gebeurd. Op het gegeven moment gaat het zelfs zo snel dat hij meerdere keren weg valt binnen 10 seconden.  Wat mij persoon opvalt is dat wanneer ik het menu van de tv ontvanger open om het apparaat te herstarten, het scherm nog veel vaker begint te flikkeren. 

Ik heb meerdere netwerkkabels geprobeerd, de kabels gecontroleerd met een kabel tester en deze zijn helemaal goed. Ook de HDMI kabel heb ik vervangen maar dit alles mag niet baten.

 

Als ik vervolgens de tv ontvanger herstart is het probleem voor een geruime tijd weg.  Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?

 

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt morigineel topic]

Nog even een aanvulling, ik heb overigens een Arris Vip 5202 ontvanger.


Hoi @Jeffrey84, welkom op het forum! Irritant tv kijken zo, dus. Kun je iets meer vertellen over hoe je TV ontvanger is aangesloten op je modem. En wat je verder in je thuisnetwerk hebt aan apparaten? Plus ben ik benieuwd of je ook onderbrekingen merkt in je internet in het algemeen. Dan kunnen we samen eens kijken wat hier aan de hand kan zijn.


Goedenavond Erik,

Het internet loopt vanaf de KPN glasvezel aansluiting met een utp kabel naar mijn Edgerouter X, deze Edgerouter X is basis ingericht mbv het volgende topic:

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community ik heb vervolgens voor de volgende variant gekozen. https://kpn.wjb4all.nl/EdgeRouter-X-SFP-KPN-zonder-VoIP-met-vlan4-voor-TV.zip

 

Op ETH0 komt het internet binnen op mijn Edgerouter X vanaf ETH1 loopt een kabel naar mijn TP Link managed switch (TP-Link TL-SG1024DE). Deze managed switch is vervolgens aangesloten op een zelfde managed switch op zolder, maar dat zal ik voor dit probleem buiten beschouwing laten.

 

Op de managed switch beneden zijn meerdere vlans aanwezig. Deze zijn ingericht middels de 802.1q standaard. (IGMP staat aan)

Vlan4 - IPTV

Vlan8 - Camera's

Vlan10 - IoT

Vlan12 - Gasten 

Op poort 12 van de managed switch beneden heb ik de Arris 5202 ontvanger aangesloten. Alle netwerkkabels in huis zijn cat6. Ik heb om het probleem proberen te tackelen ook het originele kpn modem gebruikt maar vreemd genoeg heb ik hier dezelfde probleem mee. Ik heb voor deze test alles recht toe recht aan aangesloten zonder mijn overige apparatuur.  

Gisteravond heb ik urenlang tv gekeken zonder problemen. Vanavond daarentegen was het weer mis. Ik heb de Arris tv ontvanger ook qua power opties al eens onder handen genomen. (Eco stand, geen eco stand etc) maar dit mag helaas niet baten. Verder heb ik de bekabeling al eens uitgesloten (Zowel netwerk als hdmi) maar ook hiermee kan ik het probleem niet definitief verhelpen. Het enige dat tijdelijk helpt is het herstarten van de ontvanger. Verder heb ik overigens geen last van een wegvallende internet verbinding. Wat zou het nog meer kunnen zijn?


Je switch en Edgerouter hebben IGMP snooping ingesteld staan, @Jeffrey84?

Verder roep ik @wjb er dan even bij qua expertise :)


Goedenavond Erik, op beide apparaten staat igmp aan.


Goedemorgen, gisterenavond was het weer raak, in tegenstelling tot een normale avond had ik eerst gekeken op mijn Nvidia Shield, vervolgens gingen we tv kijken op de arris box. Het beeld bleef maar wegvallen tot vervelens toe. Zelfs een herstart hielp niet. Uit frustratie heb ik uiteindelijk de HDMI kabel uit de arris ontvanger getrokken en teruggeplaatst. Hierna heb ik de hele avond zonder problemen tv kunnen kijken. De HDMI kabel die gekoppeld is, is de kabel die geleverd is door kpn. Mijn tv is een Samsung ue55ks7000. Dit is een model met een one connect box. Ik ga vandaag een nieuwe HDMI kabel kopen en kijken of het probleem hier definitief mee weg blijft. Lang verhaal kort, ik verwacht dat de HDMI kabel een storing oppikt. Of dit nu van de Xbox is of de Nvidia shield durf ik zo niet te zeggen. Ik laat mijn bevindingen weten.


De HDMI kabel is vervangen, maar helaas de storing komt toch nog af en toe terug. 


Hmmm. Ik heb wel eens vaker mensen voorbij zien komen hier met issues rondom de connectie tv ontvanger - One Connect Box. Zie je ook verbetering/verandering als je die eens stroomloos maakt?


Ik heb de one connect box even stroomloos gemaakt en het gaat nu al bijna een week goed! Bedankt voor de hulp! Het topic mag gesloten worden!


We zijn inmiddels een paar weken verder en het probleem is teruggekomen en het scherm valt om de paar seconden weg. Ik heb alles meerdere malen spanningsloos gemaakt maar dit blijkt geen oplossing meer te zijn. Althans niet voor een langere tijd. Ik heb de ontvanger al eens terug gezet naar fabrieksinstellingen maar dit helpt niet. Wat kan ik nog meer proberen?


Update: nadat het scherm om de 10 seconden even wegviel, ben ik een paar keer van zender gewisseld en ik heb nu een helft voetbal kunnen kijken zonder problemen. Ik blijf het raar vinden waar dit probleem nou in zit.


Jammer dat het probleem terugkwam, @Jeffrey84. Ik heb er niet direct een oplossing voor. Wel nemen we dit mee richting het tv team. Misschien dat er dan iets aan gedaan kan worden. Kan alleen niets beloven. 


Goedemiddag Erik,

Is er inmiddels meer bekend over een mogelijke oplossing van dit probleem? Het scherm blijft helaas knipperen en ik heb zelfs het originele modem in de tussentijd nog geprobeerd. Helaas helpt ook dit niet. Ik ben benieuwd wat ik nog kan proberen om dit probleem op te lossen.


Heb er geen verdere updates over gehoord, @Jeffrey84, ik neem het in de navraag van deze week even weer mee. Want ik kan zo ook niet echt iets bedenken wat niet al geprobeerd is. 


@Erik_ helaas is het tv kijken nog steeds drama. Waar ik persoonlijk van baal is dat ik betaal voor een tv decoder die niet naar behoren functioneert. Wat kan ik het beste doen om dit probleem verder aan te kaarten? Wat mij betreft wordt namelijk mijn abbonement omgezet naar Internet only en dan neem ik wel NLZIET er bij naast. Ik ben nu namelijk letterlijk aan het aftellen tot wanneer mijn contract afloopt en ik over kan gaan naar een andere provider. 


Ik heb op dit moment geen oplossing voor je. Ik weet ook niet of die er gaat komen. Het probleem dat jij ervaart hebben we wel eens vaker voorbij zien komen, maar het is blijkbaar of erg ingewikkeld, of komt in verhouding zo weinig voor dat het geen hoge prioriteit heeft vergeleken met andere zaken. 

Omzetten naar Internet Only en een streamingdienst gebruiken is dan een goede manier om toch naar behoren tv te kunnen kijken. Deze omzetting kan ook gewoon binnen contract gedaan worden. Je zou het zelf moeten kunnen doen via je MijnKPN (of in de app). Kies dan, onder het vaste abonnement, voor abonnement aanpassen. Dit laat je per onderdeel (internet/tv/telefonie) kiezen of je dit wilt hebben of niet. Â