Skip to main content

Goedenavond,

Op dit forum kan ik geen antwoord op mijn vraag vinden.

Bij het kijken naar een voetbalwedstrijd op mijn televisie via de Smart TV App is het beeld constant zoekende naar scherpte. Het springt van scherp, naar matig naar zeer slecht. Het gaat hier om wedstrijden buiten de wedstrijden op ESPN, daar is het beeld wel goed.

 

De app is geïnstalleerd op een LG oled 65” voor de volledigheid.

 

Wat kan hieraan worden gedaan?

Het beste en mooiste beeld heb je met de losse KPN tv decoder.

Vooral op zo'n mooie LG Oled tv.

 

De Smart tv app is voor een 2de of 3de tv.😉


Het probleem is bekend. Er zijn al meerdere topics. O.a. deze:

Er is al capaciteits aanpassing gedaan. Maar de vraag naar 1 zo'n stream is op zo'n relatief kort moment zo hoog dat het problematisch wordt. En de belasting is per aanvraag. Dus als er 2 mensen in 1 huishouden naar dezelfde stream kijken…. 

Bij de decoder is er één stream per regio. Die wordt via multicast dan verdeelt en belast de server bij kpn dus minder. Totdat iemand ook maar eventjes pauzeert. Maar ja, voetbal of sport kijk je live. Zelfs even bij een sanitaire stop of iets inschenken ga ik niet pauzeren.

N.B. via de decoder zit je ook veel dichter op het echte live moment. Dan juich je vrijwel tegelijk met je buren.

De app is bedoeld voor tweede of derde tv. Voor de eerste levert kpn een decoder bij. Die geeft ook een mooier beeld dan de app. Dus op een grote tv...


Oke, vind ik het wel jammer omdat de app ook  z'n voordelen heeft:

  • Geen tweede afstandsbediening ( de LG afstandsbediening krijg ik niet gekoppeld met de decoder) (de hoofdreden dat ik de app liever gebruik)
  • Geen extra draden
  • Geen plek nodig voor de decoder.

Verder is het beeldkwaliteit gewoon prima bij de overige programma's. Het is trouwens de enige televisie die we in het huis hebben.

Ook blijf ik het apart vinden dat ik op de ESPN zenders geen problemen ervaar met het beeldkwaliteit. 


Ook blijf ik het apart vinden dat ik op de ESPN zenders geen problemen ervaar met het beeldkwaliteit.

Die streams worden ook veel minder belast. Bij UEFA op RTL 7 en Veronica wordt er héél veel naar die streams gekeken. Die worden dan instabiel. En kunnen ook andere zenders er daardoor last van krijgen. Er is een grens aan de capaciteit bij kpn.

Kijken via de app kost bij kpn ook meer elektriciteit dan wanneer iedereen via de ontvanger kijkt.

Geen plek nodig voor de decoder.

Hij is zo klein als een pocketboek.

Alleen de allernieuwste ontvanger DIW7022 is niet (goed) te gebruiken met de afstandsbediening van een LG of Samsung.

En op 65” ga je écht wel het verschil in beeldkwaliteit zien met de ontvanger. Zo'n grote doe je echt tekort met de app. Zeker als je de DIW7022 hebt.


Die streams worden ook veel minder belast. Bij UEFA op RTL 7 en Veronica wordt er héél veel naar die streams gekeken. Die worden dan instabiel. En kunnen ook andere zenders er daardoor last van krijgen. Er is een grens aan de capaciteit bij kpn.

Dan kan ik het wel snappen.

 

Hij is zo klein als een pocketboek.

Dat weet ik, de DIW7022 heb ik hier in de doos liggen, pocketboek of kleiner, het blijft een plek zoeken waar je hem kwijt kan.

 

Alleen de allernieuwste ontvanger DIW7022 is niet (goed) te gebruiken met de afstandsbediening van een LG of Samsung.

Precies het probleem waar ik tegenaanloop en de rede dat ik de DIW7022 niet gebruik.

 

 En op 65” ga je écht wel het verschil in beeldkwaliteit zien met de ontvanger. Zo'n grote doe je echt tekort met de app. Zeker als je de DIW7022 hebt.

Ben ik het niet volledig met je eens. Het ligt er ook een beetje aan hoe ver je van je televisie vandaan zit. Als je er relatief verder vandaan zit, ga je het verschil tussen scherp en haarscherp niet zien. Behalve bij voetbalwedstrijden op bijvoorbeeld RTL7 of Nederland. Dat is dan net EA FIFA: Road to World Cup ‘98.


Het ligt er ook een beetje aan hoe ver je van je televisie vandaan zit.

De advies afstand voor HD is tussen 2 tot 2,5 x de diameter. Dus met 65” = 1 meter 65,1.

Dat maar 2 en 2,5. Dan zit je dus op 3,30 tot 4 meter 12.

Dichter bij en je gaat pixels zien, zeker met de app. Verder weg en de HD scherpte wordt een beetje teniet gedaan.

Ik heb 4k gezien op een 65” op 2 meter afstand. Dat vond ik nog korrelig. Het beeld via kpn is HD.

De 7022 kun je zelfs met bijvoorbeeld klittenband achterop de tv monteren. Hij hoeft voor zijn eigen afstandsbediening niet in het zicht.

Hij zit nog in de doos zeg je. Heb je al geprobeerd hoe de bediening met LG loopt via HDMI CEC. Daar heb ik hier nog niemand bij mijn weten geheel negatief over gehoord. Sony en Philips afstandsbediening werken ook goed namelijk. Samsung niet.

Verder heb je nooit 2 afstandsbedieningen tegelijk nodig. Altijd maar 1. Met tv kijken via de box gebruik ik alleen die van kpn. Met de apps in de tv weer alleen die van de tv. Op beide kan je het geluid van de tv tenslotte regelen.


 En op 65” ga je écht wel het verschil in beeldkwaliteit zien met de ontvanger. Zo'n grote doe je echt tekort met de app. Zeker als je de DIW7022 hebt.

Ben ik het niet volledig met je eens. Het ligt er ook een beetje aan hoe ver je van je televisie vandaan zit. Als je er relatief verder vandaan zit, ga je het verschil tussen scherp en haarscherp niet zien. Behalve bij voetbalwedstrijden op bijvoorbeeld RTL7 of Nederland. Dat is dan net EA FIFA: Road to World Cup ‘98.

 

Op de Sagemcom DIW7022 heb je bij de eerste 10 kanalen de originele stream van 14,2 Mb/s

Dat beeld is echt super mooi, en KPN gaat dat ook voor de andere kanalen t.z.t. doen.

 

Je kan de Sagemcom DIW7022 de CEC aanzetten.

Als je dan met de kpn toets op de ab van KPN klikt, gaat de LG Oled tv aan of uit.

Volume kan je na koppelen ook met de KPN ab regelen op de LG tv

Wij gebruiken ook alleen de KPN tv afstandsbediening (dus maar 1 ab)

En omdat hij met bleutooth werkt, kan je de DIW7022 zelfs in de kast zetten.

 

Streams:

KPN iTV app (die u gebruikt):  5,5 Mb/s

KPN HD stream standaard:      7,5 Mb/s

KPN HD 1  - 10 DIW7022 :      14,2 Mb/s

 

Zelfs op een afstand van meer dan 4 meter op een 65” LG tv kan je het verschil heel erg goed zien.

 


Via de Sagemcom heb je ook bij álle ESPN zenders het allermooiste beeld met 14,2 Mb/s. Via de app slechts 6 Mb/s.

ESPN via het pakket 221 t/m 224: 14,2 Mb/s

Via kanaal 14 nog wel 7,2 Mb/s

Je doet je zelf en die tv zoooo tekort met de app.


Zelfs op een afstand van meer dan 4 meter op een 65” LG tv kan je het verschil heel erg goed zien.

Ik zit op 6 meter van mijn televisie vandaan.

 

Je kan de Sagemcom DIW7022 de CEC aanzetten.

Als je dan met de kpn toets op de ab van KPN klikt, gaat de LG Oled tv aan of uit.

Volume kan je na koppelen ook met de KPN ab regelen op de LG tv

Wij gebruiken ook alleen de KPN tv afstandsbediening (dus maar 1 ab)

En omdat hij met bleutooth werkt, kan je de DIW7022 zelfs in de kast zetten.

Ik zal dit nog een keer proberen met deze stappen.

Mijn televisie hangt aan de muur zonder dat er een kast onder staat, Er zal toch een draad van de decoder naar de televisie moeten dus de decoder moet “in de buurt” van de televisie moeten staan denk ik.

 

Je doet je zelf en die tv zoooo tekort met de app.

Mijn ogen zijn misschien niet zo jong meer en ik zou je bijna uitnodigen om die uitdaging aan te gaan voor een kratje bier met een test bij mij thuis, afstand gecombineerd met de televisie. 😜 Als je het ziet, raad ik je aan om straaljagerpiloot te worden met zulke goede ogen. 😂


Als mijn moeder (85), net als ik (60), op een 43 inch op 2,3 meter het verschil al ziet…

Maar goed, als jij er tevreden mee bent.

Juist met de voetbal kanalen is het een groot verschil. RTL 7, Veronica, NPO, en ESPN kanalen. Allen in 14,2 Mb/s via de 7022. En in 6 Mb/s via de app. M.n. veel betere kleurdiepte bij 14,2 waardoor het beeld ook weer scherper is. De kleuren blijven namelijk beter op hun plek.

Het aantal beeldpunten blijft hetzelfde. De zwart/wit informatie dus: 1920 x 1080.


De 7022 kun je zelfs met bijvoorbeeld klittenband achterop de tv monteren. Hij hoeft voor zijn eigen afstandsbediening niet in het zicht.

Helaas geen optie. We hebben de LG Oled Gallery Edition en heeft geen ruimte achter de televisie.

Maar je hebt mij omgekregen. Ik zal de decoder weer eens een keer opzoeken en mijn oma op de koffie uitnodigen. ;)

 

 


Zelfs op een afstand van meer dan 4 meter op een 65” LG tv kan je het verschil heel erg goed zien.

Ik zit op 6 meter van mijn televisie vandaan.

 

Ook dan zie je het.

Want het is niet de scherpte (aantal beeldpunten), dat is gewoon HD.

Maar de beeldkwaliteit die minder wordt bij meer compressie.

Dus minder contrast, helderheid en kleuren.😉

 

Ik zal dit nog een keer proberen met deze stappen.

Mijn televisie hangt aan de muur zonder dat er een kast onder staat, Er zal toch een draad van de decoder naar de televisie moeten dus de decoder moet “in de buurt” van de televisie moeten staan denk ik.

 

Nee hoor, mijn HDMI kabel is 3 meter, wel een goede HDMI 2.1 kabel.

Dus hij hoeft niet echt dicht bij te staan.

Mag zelfs in de kast, want de ab bedient hem via bleutooth.😉😊

Bij ons staat hij ook in de kast onder de tv.


Er kan vrij probleemloos 5 meter hdmi kabel op.