Skip to main content

Al jaren zijn de eurosport 1 en 2 zenders beduidend slechter van beeldkwaliteit in vergelijk met de HD streams van andere zenders.

Vooral bij sporten zie je hoeveel slechter de kwaliteit is, nu heb ik een nieuw kastje(kpn +tv)en vroeg ik mij af wanneer de kwaliteit van deze zenders ook eens omhoog gaan?

 

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (K)PN tv+ box)

Helaas heeft KPN nog niet alle zenders in de beste beeldkwaliteit.

Hopelijk gaat dat snel gebeuren.


Hallo @Barthezz1985 ,

Wat jij constateert is correct. Bij de eerste tien zenders en nog enkele andere zenders is de beeldkwaliteit in een vrijwel perfecte beeldkwaliteit. 

Maar de meeste zenders vanaf positie elf worden via KPN TV in een mindere beeldkwaliteit uitgezonden. En dat geldt ook voor Eurosport 1 en 2.

Hopelijk gaan die zenders via KPN TV ook een keer een betere beeldkwaliteit krijgen. 

 

Zelf kijk ik ook heel vaak naar Eurosport (binnenkort begint de Giro weer!) en de zender Eurosport is één van de redenen waarom ik TV kijk via Digitenne. Want via Digitenne is de beeldkwaliteit van Eurosport beter dan via KPN TV+.   


Het is idd met het kijken van wielrennen en autosport goed zichtbaar, veel diepte en lage resolutie, gevolg is onscherp beeld. Jammer!


Het is idd met het kijken van wielrennen en autosport goed zichtbaar, veel diepte en lage resolutie, gevolg is onscherp beeld. Jammer!

 

De resolutie is niet lager.

Dat is gewoon HD 1920x1080

 

Maar door de compressie mis je inderdaad wel contrast, helderheid en kleur.

Dat is minder.


Via Digitenne is het beeld op Eurosport werkelijk perfect.  


Via Digitenne is het beeld op Eurosport werkelijk perfect.  

 

Dus hoog tijd dat KPN ook de andere HD kanalen in de originele stream gaat uitzenden.

Wij kijken ook Eurosport, maar ook BBC en daar kan je het verschil inderdaad zien.

 

Dus KPN, urgent alle HD kanalen in de originele stream.

(en graag ook alle opgenomen programm's want die zijn allemaal 7,2 Mb/s i.p.v. 14,2 Mb/s)


@Noordzee schrijft: Alleen bij de eerste tien zenders is de beeldkwaliteit in een vrijwel perfecte beeldkwaliteit.

Ook de zenders van ESPN COMPLEET en Ziggo Sport zijn 14,2 Mbps. Via de TV+ Box. 

Kanaal 14 espn is wel 7,2 Mbps. 

Via Digitenne is Eurosport (1) inderdaad mooier. HEVC 1080p 5 Mbps = H.264 1080i 12,5 Mbps 


@PeterG

Dus wordt het tijd voor BBC, Duitsland, Eurosport, etc. Toch? 😉

Wij kijken veel BBC en Eurosport (Duitse zenders zelden nog, maar ik weet dat velen er wel naar kijken😉)

 

Mooiste is als KPN ook op de Arris 5202 en de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) ook alles in HEVC gaat uitzenden.

Maar ik weet dat KPN dat niet gaat doen, er is nog een Arcadyan HMB 2260 en Arris VIP 2952 in omloop en die moeten dan allemaal vervangen worden (worden er volgens mij langzaam wel steeds minder)


Op zich wel Joop. Maar dan moet kpn meer dubbel gaan doorgeven via het multicast platform. 

Nu:

1 tot en met 10, ook beschikbaar op Arris/Arcadyan. 

En de sport pakketten,  alleen Tv+ 


Op zich wel Joop. Maar dan moet kpn meer dubbel gaan doorgeven via het multicast platform. 

Nu:

1 tot en met 10, ook beschikbaar op Arris/Arcadyan. 

En de sport pakketten,  alleen Tv+ 

 

Ik zie geen probleem.

Vooral als KPN de zenders met de originele stream in HEVC gaat uitzenden.

En op de Arcadyan en Arris 2952 deze in 7,2 Mb/s (is niet leuk, maar de meeste kijken toch op 1-10 i.p.v. 661-670) 

Op de Sagemcon DIW7022 zijn deze gelukkig op 1 - 10😉

 

P.S.

Bedoel je dat eindelijk de betere kanalen ook op de “oudere”  KPN tv ontvangers op 1 -10 zitten? 


P.S.

Bedoel je dat eindelijk de betere kanalen ook op de “oudere”  KPN tv ontvangers op 1 -10 zitten?

Dat bedoel ik niet. Maar het zijn dezelfde zenders. 661 - 670 dus.


Dank je voor de aanvulling @PeterG 


 

Ook de zenders van ESPN COMPLEET en Ziggo Sport zijn 14,2 Mbps. Via de TV+ Box. 

Dit geldt alleen voor terugkijken en opnames. Naar mijn weten nog niet met Live kijken of ik moet wat over het hoofd gezien hebben.

Dit is sinds de update van vorig jaar oktober 2023:

https://forum.kpn.com/product-updates/tv-box-update-naar-kpn-tv-app-1-122-3-600016

Je hebt die vraag ook gesteld over het Live kijken, maar nooit antwoord op gehad in die topic.


@Noordzee schrijft: Alleen bij de eerste tien zenders is de beeldkwaliteit in een vrijwel perfecte beeldkwaliteit.

Ook de zenders van ESPN COMPLEET en Ziggo Sport zijn 14,2 Mbps. Via de TV+ Box. 

Kanaal 14 espn is wel 7,2 Mbps. 

Via Digitenne is Eurosport (1) inderdaad mooier. HEVC 1080p 5 Mbps = mpeg4 1080i 12,5 Mbps 

 

Bedankt voor de aanvulling @PeterG 

Maar het gaat de topicstarter met name om Eurosport 1 en 2. 

Duidelijk is dat Eurosport 1 en 2 via KPN TV achterblijven qua beeldkwaliteit op een aantal andere zenders. 

(Ik zal voor de volledigheid in mijn antwoord de term "Alleen" wel vervangen door iets beters.)

 


Tja  "ook" geeft in mijn optiek aan dat het bij live multicast sowieso het geval is. 14,2 dus.

Lijkt me erg raar als live 7,2 is en terugkijken 14,2...😶 @Sebas14 

Op 221 vind ik het beeld nog mooier dan via 14.

Uit die update:

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

Laten we hopen dat HD+ ook z'n opwachting maakt op de Eurosport zenders.


Reageer