Skip to main content
Beantwoord

Beeldkwaliteit TV+ Box is een stuk slechter dan bij Ziggo

• October 4, 2025
  • 64 reacties
  • 1358 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben van Ziggo naar kpn tv+box gegaan.

Wat mij opvalt is de beeldkwaliteit. 

Deze is echt een heel stuk minder dan ik bij ziggo gewend was.

In tv box heb ik hdr op sdr gezet. Deze stond op automatisch. 

Ook op automatisch beste beeldkwaliteit gezet.

Alles is bekabeld met ethernetkabel.

De logo's van de meeste zenders zijn wazig.

Het beeld zelf is grauwig met een soort lichte waas erover heen. Niet heel scherp en niet vloeiend. 

Beweegt er een hoofd dan wordt het wazig totdat het hoofd weer stilstaat.

Bij ziggo sport lijkt het wel 720p met artefacten om motoren bij bijvoorbeeld motor racen.

Bij ondertiteling zit er ook een onscherpe rand omheen en dunne lijntjes over heel het beeld. Ook hoopruis.

Bij de tv heb ik maar alle verbeter mogelijkheden uitgezet, maar blijft slecht.

Het is nu zo dat ik nog in bedenktijd zit.

De prijs scheelt nu met korting aardig veel dan met ziggo, maar als ik maar de helft beeldkwaliteit overhoud,twijfel ik toch erg om terug te gaan.

Alleen Ned 1 en Espn 1 en 2 zijn goed. Rest is slecht.

Iemand nog meer tips?

Beste antwoord door Sebas14

@iefie73 kan je eens kijken of de beeldinstellingen op jouw Sony TV overeenkomt met onderstaande?

Zet de TV op de HDMI ingang waar de KPN TV ontvanger zit aangesloten zodat je beeld hebt en ga dan naar de beeldinstellingen.

Beeldinstellingen: Gebruiker

Helderheid: 35
Contrast: 90
Gamma: -2
Zwartniveau: 50
Zwart aanpassen: Uit
Geavanceerde contrastoptimalisatie: Midden (mag ook evt. UIT) 
Automatisch lokaal dimmen: Hoog
Piekverlichting: Midden

Kleur: 50
Kleurtint: 0
Kleur Temperatuur: Expert 1
Love Colour: uit
Beeldscherpte: 50
Realiteits Creation: Handmatig, 20
Willekeurig ruis verminderen: Uit
Digitaal ruis verminderen: Uit

Motionflow: Gebruiker
Soepelheid: 2
Helderheid: 1
Film Modus: Hoog

HDR modus: Auto
Videobereik HDMI: Auto
Kleurruimte: Auto
Geav. Kleuraanpassing: Geen aanpassingen nodig.

Kijk even op welke HDMI ingang de KPN TV ontvanger zit.

Ga dan op de TV naar instellingen, ingangen (en zenders), indeling HDMI signaal en dan naar HDMI 1,2,3 of 4 (waar de KPN TV ontvanger op zit aangesloten.

Zet deze op de 2de optie: Verbeterde indeling.

KPN TV ontvanger:

Instellingen, beeld: Multicast, Beste kwaliteit aangevinkt.

Schermresolutie: Automatisch beste kwaliteit op AAN. (Dan zet hij hem op 4K2K- 50Hz)

HDR - Automatisch

Start de KPN TV ontvanger opnieuw op door de aan/uit knop ingedrukt te houden, wachten op een nieuw venster en dan klikken op 'Opnieuw opstarten' . Doe dit ook met de afstandsbediening van de TV om de TV zelf ook opnieuw op te starten.

Zie je al verbeteringen?

64 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 4, 2025

HDR moet je juist niet “aan” zetten. Dat geeft een flets beeld. Geen enkele zender gebruikt HDR. Dat is meer een ding bij de streamingdiensten. Als bijvoorbeeld Netflix en dan nog vaak alleen met 4k.

Met HDR aan gaat er een correctie overheen wat niet meegezonden wordt door de omroepen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

Waarschijnlijk staat de ontvanger op unicast. Met deze instelling is KPN TV idd veel minder dan Ziggo

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 4, 2025

@PeterG  nee ik heb m juist op sdr gezet. Hdr staat uit.

@TDN nee hij staat op multicast 

• October 4, 2025

HDR moet je juist niet “aan” zetten. Dat geeft een flets beeld. Geen enkele zender gebruikt HDR. Dat is meer een ding bij de streamingdiensten. Als bijvoorbeeld Netflix en dan nog vaak alleen met 4k.

Met HDR aan gaat er een correctie overheen wat niet meegezonden wordt door de omroepen.

Beste Peter (serieus),

Wij hebben geen TV+ zoals je waarschijnlijk weet ben ik gehoorgestoord net als ± 2 miljoen andere Nederlanders en kan daarom niet buiten ondertiteling. Ik heb begrepen dat het kwalitatief daarvan nog inferieur is aan de standaard bij video. Dus daarom geen TV+.

Wij hebben wel echter nog steeds een 4K abonnement, niet om de zenders want dat is prut, maar we krijgen een doorgifte hoger dan de HDR norm en daarom houden we het maar daarop. 

Ik kan niets anders zeggen dan, het is wel geen 4K (maar Charley Chaplin maakte toch geen films daarop), maar over de beeldkwaliteit zijn wij bijzonder tevreden. (Ik schrijf dus niet over TV+) 

• October 4, 2025

Wij hebben wel echter nog steeds een 4K abonnement, niet om de zenders want dat is prut, maar we krijgen een doorgifte hoger dan de HDR norm en daarom houden we het maar daarop. 

Daar zal het 4K abonnement buiten staan. Vanwege dat abonnement heb je ongetwijfeld de Vip5202 of de eerdere 4K ontvanger gekregen.

Geen enkel kanaal wordt hoger doorgegeven of je nu wel of niet dat 4K abonnement hebt. Er zijn natuurlijk wel de HD+ kanalen die vanaf 661 worden doorgegeven met een iets hogere bitrate, ook dat staat volledig los van dat 4k pakket.

@iefie73 eventueel de ontvanger niet op automatisch beste kwaliteit zetten maar kiezen voor 1080p. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 5, 2025

Hallo ​@iefie73 ,

Probeer wat instellingen uit qua resolutie. Zet die zowel in de ontvanger als in de TV zo mogelijk op 1080P. 

Verder zou je eens een andere HDMI-kabel kunnen proberen. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 5, 2025

Probeer resolutie idd eens op 1080p50 te zetten en hdr op uit, en dan na de herstart Kleurruimte op YCbCr444 10bit zetten. 

Multicast en automatisch beste kwaliteit beide aan.

En dan de 'scherpte' instelling van je tv zelf op minimaal 5 of hoger (om het 1080p signaal te upscalen naar 4k door je tv zelf)

Haarscherp beeld dan hier, en bewegingen ook gewoon smooth.

En gebruik de meegeleverde hdmi kabel en direct op je tv aangesloten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 5, 2025

Bedankt ik heb tv box op 1080p gezet.

Kleurruimte nog niet getest.

Multicast staat aan.

Als ik automatische beeldkwaliteit aanzet. Gaat hij weer naar 4k2k-50hz

Mijn tv heeft scherpte in het midden staan. Dat is 50. Moet hij dan lager of hoger?

Sommige zeggen scherpte op 0

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 5, 2025

Mijn tv heeft scherpte in het midden staan. Dat is 50. Moet hij dan lager of hoger?

Dat is een kwestie van uitproberen. 

Heb je al een andere HDMI-kabel geprobeerd?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 5, 2025

Bedankt ik heb tv box op 1080p gezet.

Kleurruimte nog niet getest.

Multicast staat aan.

Als ik automatische beeldkwaliteit aanzet. Gaat hij weer naar 4k2k-50hz

Vreemd hier past hij de resolutie niet automatisch aan als ik automatische beste beeldkwaliteit aan zet, weet je zeker dat je de juiste optie hebt? Dus niet automatisch resolutie in het Android instellingen menu, maar de automatisch beste beeldkwaliteit optie op actief in het kpn menu, die onder de optie multicast staat. 

Wbt beeldscherpte instelling van je tv zelf, van wat ik er van begreep is het aangeraden zodra je een extern apparaat op 1080p (of lagere) resolutie zet op een 4k tv, dan is het aangeraden om de beeldscherpte instelling op je tv te gebruiken om de lagere resolutie up-te-scalen naar 4k.

Zodra je externe apparaat op 4k resolutie instelt dan regelt je externe apparaat de upscaling en dan is het aangeraden om de beeldscherpte instelling op 0 te laten.

Op welke waarde je hem precies moet zetten verschilt per merk tv, ik heb een Samsung tv en de beeldscherpte instelling gaat tot 20, heb ergens gelezen dat het bij Samsung tv's aangeraden is om hem op 5 te zetten om 1080p signaal te upscalen naar 4k. Maar ik zou zeggen ergens tussen 25% en 50% van de maximale instelling. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 5, 2025

Bedankt ​@Noordzee en ​@Edgarf87 

Heb 2 hdmi 2.1 geprobeerd.  Degenen die bij het boxje zit( lengte te klein) en een nieuwe 2.1. Maar verder geven hetzelfde. 

Ik gaat ff kijken waar dat bij mij staat. Hetgeen waar ik hem heb ingesteld is waar je de resolutie kan wijzigen en hdr veranderen.

Dit is op het tandwieltje dan apparaat danapparaatvoorkeuren dan weergave en geluid.

Bij andere staat multicast aan.

Automatisch  beste kwaliteit actief

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

@iefie73 Ga naar de menu aan de bovenkant, onder hulp-sectie kan je een speedtest doen. Kan zijn dat deze te laag is, dan kiest de TV+ontvanger de stream met lagere kwaliteit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 5, 2025

@TDN speedtest op televisie gedaan.

Download is 93Mbps

Upload is 92.5 Mbps.

Mmmm.…

Doe ik speedtest op pc is het rond de 900Mbps

O..ik lees dat max 100Mbps is. Dus tv zou prima moeten zijn. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 5, 2025

@TDN speedtest op televisie gedaan.

Download is 93Mbps

Upload is 92.5 Mbps.

Mmmm.…

Doe ik speedtest op pc is het rond de 900Mbps

Heb je de kpn tv+ box met een LAN kabel direct op je kpn modem aangesloten? De lan poort op de kpn tv+ box is beperkt tot 100mbps, dus die snelheden kloppen dan. En zijn ruim voldoende om in de maximale kwaliteit tv te kunnen kijken

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

@iefie73 92Mbs is genoeg, de beste stream heeft alleen 15Mbs. De lagere speedtest op TV+box heeft te maken met de LAN-poort van 100Mbs. Als je hem op wifi wil aansluiten, krijgt je iets hogere snelheid (rond 300-400Mbs), maar het heeft geen invloed op de stream kwaliteit. Ik denk dat de oorzaak ligt bij KPN, de TV-platvorm zet jou abonnement foutief op SD ipv HD. Iemand van KPN TV-team moet dit fixen. Als je een apparaat heeft (switch of router) kan je de bandbreedte meten, als deze te laag is, ligt de fout definitief bij KPN.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 5, 2025

Ja zit met lan aangesloten.

Tv boxje nu op 1080p 50hz gezet.

Maar blijft in mijn beleving slechter dan ziggo

Heb ook motionflow aangepast voor minder schokkerig beeld. ( judder) maar blijft ook beetje

Volgens mij kun je betereen oude tv hebben dan een nieuwe, dan is t beeld beter bij oude.

Zal iets met upscaling te maken hebben. Extra beelden toegevoegd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Hier staat beeld scherpte op de tv op maximaal. Ik wil het niet minder scherp dan het wordt aangeboden. 

Box

HDR Automatisch , of uit. Zeker niet aan.

Resolutie Automatisch,  hier 4k tv dus doet ie 4k2k 50Hz uitvoer. Al is het aangeboden beeld van zenders natuurlijk HD 1080.

• October 5, 2025

Ja zit met lan aangesloten.

Tv boxje nu op 1080p 50hz gezet.

Heb ook motionflow aangepast voor minder schokkerig beeld. ( judder) maar blijft ook beetje

Volgens mij kun je betereen oude tv hebben dan een nieuwe, dan is t beeld beter bij oude.

Zal iets met upscaling te maken hebben. Extra beelden toegevoegd.

Hoe groot is je TV en hoe keek je bij Ziggo via een Next of Next-mini of anders? Ook bij Ziggo gaat op wat bij KPN opgaat laat de TV de opschaling doen 1080p blijft de betere keuze als je gewoon TV kijkt maar dat is deels ook eigen voorkeur.

De resolutie opschaling voegt pixels toe geen beelden.

In dat geval merkje mogelijk een  ander probleem de adaptieve framerate dat zou opgelost moeten worden met een andere AndroidTV versie

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Het ontbreken van die adaptieve framerate heeft geen functie bij de normale 50 Hz beelden van de zenders. 

Speelt hooguit bij Netflix, HBO max of Disney+.

En ik denk dat dit de key is;

Qua cijfertjes is het beeld bij kpn namelijk beter. Wel kan de 'beleving' anders zijn als je daar DVB-C had. Maar ook dan zijn de cijfertjes bij kpn beter.

Zelf vind ik het beeld beter bij kpn. Ben altijd weer blij als ik thuis kan kijken als ik bij een vriend heb gekeken (CI+ module in tv, DVB-C).

Zelfs Digitenne vindt ik mooier beeld dan bij Ziggo. 

• October 5, 2025

Wat die framerate klopt maar in principe is HDR en 4K ook alleen van belang voor de streamdiensten.

De cijfers zijn voor de eerste 12 kanalen nagenoeg gelijk bij Ziggo en KPN. 

Maar beleving en verwachting is wel een belangrijk punt. Voor mij voldoet KPN ook nog niet aan de verwachting zeker niet ten opzichte van wat ik via Telfort (Glashart Media) gewend was. Langzamerhand wordt het steeds iets beter.

Mijn vorige reactie heeft vooral betrekking op wat de topicstarter schreef: 

"Heb ook motionflow aangepast voor minder schokkerig beeld. ( judder) maar blijft ook beetje"

Dat kan en zal met de beeldverwerking van de diw7022 in samenwerking met de TV liggen. Ik deel in dat geval zeker de andere opmerking.

"Volgens mij kun je betereen oude tv hebben dan een nieuwe, dan is t beeld beter bij oude."

In mijn beleving en gebaseerd op wat ik hier en bij Ziggo lees zijn nieuwere televisies minder vergevingsgezind als er iets niet helemaal lekker gaat.

Wat TDN schrijft betreffende het verkeerde profiel klinkt ook logisch. En dan helpt niets van wat wij schrijven.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 5, 2025

@Rowi. Ik heb een sony x90l 65inch.

Ik keek via de next. Niet de mini maar met coax.

Het is lastig te omschrijven hoe het beeld is.

Uhm...lijkt op dat stel je hebt goed beeld en gaat dan vanaf een erg schuine hoek naar de tv kijken. 

Je hebt dan fletsere kleuren en een soort waas erover heen.

Dat zie ik dus bij bijna alle zenders. 

Komt dat judder niet omdat hij 50hz van box naar 60hz van tvwil zetten en daardoor beelden erbij prikt?

Zet ik een film op 24fps dan heb ik geen judder.

Tv is 120hz

Is wel weer een ander probleem en heeft misschien niet heel veel met de slechtere kwaliteit te maken.

Die cijfertjes dat kpn beter is zie ik niet. Ik lees juist dat beeldkwaliteit ziggo een 7.6 krijgt en kpn een 7

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

@iefie73 Vele hier leggen vast op de TV, maar aangezien dat je NPO1, ESPN1 en ESPN2 goed hebt, is niet waarschijnlijk daar de oorzaak te vinden. Het is veel waarschijnlijker dat de abonnement foutief op SD van uit KPN TV-platvorm ingesteld is. Iemand van TV-team of moderatoren moeten uitvinden of dit wel de oorzaak is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Uhm...lijkt op dat stel je hebt goed beeld en gaat dan vanaf een erg schuine hoek naar de tv kijken. 

Je hebt dan fletsere kleuren en een soort waas erover heen

Tja, logisch. Bij veel, vaak wat oudere, tv's is een kijkhoek van kleiner dan 45 graden niet aan te bevelen. 

Dit heeft niets met welke provider dan ook te maken. Heel schuin voor de tv is sowieso niet prettig. Je krijgt dan een heel rare beeld- en objectverhouding. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Die cijfertjes dat kpn beter is zie ik niet. Ik lees juist dat beeldkwaliteit ziggo een 7.6 krijgt en kpn een 7

Die cijfers bedoel ik niet en zijn uitermate eenzijdig. Ziggo kijkers die Ziggo beoordelen en kpn klanten die kpn een cijfer geven. Dat is geen vergelijk.

Mij zul je ook met betrekking tot de smart-tv app niet gauw bij Ziggo vinden met daar maar 12 zenders in 1080p en de rest in 720p.

Met mijn ervaring bij een vriend (module) en de buurvrouw (Next, dus live DVB-C) noopt mij niet tot overstappen.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 5, 2025

Hier staat beeld scherpte op de tv op maximaal. Ik wil het niet minder scherp dan het wordt aangeboden. 

Box

HDR Automatisch , of uit. Zeker niet aan.

Resolutie Automatisch,  hier 4k tv dus doet ie 4k2k 50Hz uitvoer. Al is het aangeboden beeld van zenders natuurlijk HD 1080.

Beeldscherpte instelling op de tv is toegevoegde scherpte, als je pure 4k beelden hebt is 0 de aangeraden beeldscherpte instelling om de originele kwaliteit van de source te hebben.

Je kan die instelling gebruiken om lagere resolutie beelden (1080p of lager) te upscalen naar 4k