Skip to main content

Is het mogelijk om kpn tv + weer in te leveren een de oude (witte)kastjes terug te krijgen. Ik mis de glasvezel zenders. De kwaliteit is abobinabel.. donker en onscherp. Bekabeld geprobeerd en via wifi. Voorheen was het top dus aan de aansluitingen ligt het niet. Ook de synchronisatie van het geluid is irritant. 

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

Ik mis de glasvezel zenders.

Als je de TV Box op multicast mode met automatisch beste kwaliteit ingesteld hebt staan dan zijn kanalen 1 t/m 10 dezelfde streams als de kanalen 661 t/m 670 op de "oude" TV ontvangers.

Let op, jouw netwerk moet wel multicast ondersteunen en veel wifi netwerken doen dat niet waardoor je dan alsnog naar de mindere unicast streams zit te kijken.

Verder geef ik je groot gelijk dat je terug wilt naar de "oude" TV ontvangers maar helaas werkt KPN daar niet aan mee.


Is het mogelijk om kpn tv + weer in te leveren een de oude (witte)kastjes terug te krijgen. Ik mis de glasvezel zenders. De kwaliteit is abobinabel.. donker en onscherp. Bekabeld geprobeerd en via wifi. Voorheen was het top dus aan de aansluitingen ligt het niet. Ook de synchronisatie van het geluid is irritant. 

 

Witte kastje? ik kan alleen zwarte kastjes.

 

Zet HDR op SDR op de KPN tv decoder.

Als HDR op automatisch kan, dan kan je hem daar opzetten.

Dan heb je meteen een mooier beeld.

 

P.S.

Ik ben dik tevreden met de DIW7022

Beide met vaste UTP kabel aangesloten.

Mooi beeld en snel.


joop2011 schreef:

Witte kastje? ik kan alleen zwarte kastjes.

De ZTE ZXV8001 heeft een witte bovenzijde.

 


@wjb 

Klopt ja, dat was de enige witte als ik het goed heb.

Maar of deze beter is?


Maar of deze beter is?

Functioneel en qua gebruiksgemak ben ik persoonlijk van mening dat de "oude" TV ontvangers, waaronder ook de ZTE ZXV8001, veel beter zijn dan de TV+ Box. Ook ik heb nog een ZTE ZXV8001 en die hangt aan dezelfde televisie als de TV+ Box (uit de bèta test). Mijn vrouw weigert de TV+ Box te gebruiken, ze vind het echt helemaal niets.


Maar of deze beter is?

Functioneel en qua gebruiksgemak ben ik persoonlijk van mening dat de "oude" TV ontvangers, waaronder ook de ZTE ZXV8001, veel beter zijn dan de TV+ Box. Ook ik heb nog een ZTE ZXV8001 en die hangt aan dezelfde televisie als de TV+ Box (uit de bèta test). Mijn vrouw weigert de TV+ Box te gebruiken, ze vind het echt helemaal niets.

 

Mijn vrouw heeft geen problemen met de DIW7022

En ik vind dat hij best goed is en veel mogelijkden.

Nog een paar updates en dan werkt hij volgens mij helemaal goed.😉😊

We kunnen deze discussie beter niet hier voortzetten, te veel “off topic”

Je kan, als je dat wilt, een separate topic maken. 


Voor al de reacties mijn dank. Ik wacht dan maar de komende updates af.


 Ik mis de glasvezel zenders. 

 

Als je hem op Multicast hebt staan en beste beeldkwaliteit, dan heb je op 1 - 10 dezelfde kwaliteit als de glasvezelzenders. (beter zelfs, het is nu de “originele” stream).

Dus op de DIW7022 zitten ze, zoals het hoort, op 1 - 10

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe kijk ik de HD-zenders in hogere kwaliteit?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Home - menu (tandwieltje) - informatie - naar beneden scrollen - Video modus daar Multicast en Beste Beeldkwaliteit aanvinken. )


 Ik mis de glasvezel zenders. 

Als je hem op Multicast hebt staan en beste beeldkwaliteit, dan heb je op 1 - 10 dezelfde kwaliteit als de glasvezelzenders. (beter zelfs, het is nu de “originele” stream).

Maar let op, dat is alleen bij live televisie kijken. Zodra je de uitzending even pauzeert of een uitzending terugkijkt dan is de beeld- en geluidskwaliteit direct weer minder. Ook opnames worden met mindere beeld- en geluidskwaliteit geleverd.


@wjb 

 

Worden NOG met een mindere beeld- en geluidskwaliteit geleverd.

Hopelijk gaat KPN dit snel oplossen, techniek is er, alleen moeten ze het aanpassen.

De vraag is of ze dat willen.

Maar klant is koning en dus heeft KPN eigenlijk geen keuze en moeten ze het gewoon regelen. (vind ik). 


Worden NOG met een mindere beeld- en geluidskwaliteit geleverd.

Hopelijk gaat KPN dit snel oplossen, techniek is er, alleen moeten ze het aanpassen.

En zolang dat “nog” een feit is loop je daar dus wel tegenaan en blijft de TV+ Box dus achter bij de “oude” TV ontvanger.

We hebben het er eerder over gehad maar ik ben bang dat het ondersteunen van de betere streams vanaf het online (unicast) TV platform heel veel voeten in de aarde zal hebben en dus niet van vandaag op morgen gerealiseerd zal zijn. Helemaal als we zien dat dat platform al regelmatig tegen zijn grenzen aanloopt als er veel online gekeken wordt zoals bij belangrijke voetbalwedstrijden en ook afgelopen zaterdag bij de kroning van Charles.

Ik herinner me nog goed hoe tergend langzaam de implementatie van HD-op-1 gegaan is.

Overigens blijf ik van mening dat de TV+ Box, net als de “oude” TV ontvangers, ook bij uitgesteld kijken gebruik zouden moeten maken van het “gewone” TV platform op vlan 4 en in ieder geval als een TV+ Box ingesteld is op “multicast mode met automatisch beste kwaliteit”. 


 Ik mis de glasvezel zenders. 

 

Als je hem op Multicast hebt staan en beste beeldkwaliteit, dan heb je op 1 - 10 dezelfde kwaliteit als de glasvezelzenders. (beter zelfs, het is nu de “originele” stream).

Dus op de DIW7022 zitten ze, zoals het hoort, op 1 - 10

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe kijk ik de HD-zenders in hogere kwaliteit?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Home - menu (tandwieltje) - informatie - naar beneden scrollen - Video modus daar Multicast en Beste Beeldkwaliteit aanvinken. )

 

Beste Joop...ik heb al de instellingen zoals jij beschreven hebt toegepast. Ik heb dan ook nu weer een schitterend beeld. Jammer dat KPN niet een kleine gebruiksaanwijzing meegeeft...had me een hoop ergenis gescheeld. Ik ben je zeer erkentelijk voor de genomen moeite.

 


Net de tv + box geinstalleerd, werd mij verteld dat buffering etc veel minder zou zijn dus voor streamingsdiensten beter als de arris5202. Wát een slechte beeldkwaliteit, nóg slechter als het kastje hiervoor. Kan vergelijken met de app op lg oled tv zelf en dit is zwaar teleurstellend. Instellingen gewijzigd zoals hierboven beschreven (automatisch beste beeldkwaliteit en hdr op automatisch maar het blijft slecht. Kan ik beter de kpn tv+ kastjes dan maar terugsturen ipv de arris? Zie dat meer mensen slechtere kwaliteit ervaren dan met oude kastjes?


@Laydia 

Heb je hem wel op Multicast staan en daar het vinkje “beste beeldkwaliteit” aan staan? (Beste beeldkwaltiet kom je op 2 plaatsen tegen, maar zijn beide anders)

Bij ons is het beeld gewoon goed, zowel tv als Netflix, HBO Max en Disney+ en sinds HDR automatisch ook allen (streamingdiensten) 4K.

 

EN

 

Hoe is de Sagemcom DIW7022 verbonden met de Experiabox of Box12? (of te wel wat zit daar allemaal tussen).


Ik heb de instellingen zoals je aangeeft. Ik heb een kpn modem (vorig jaar ontvangen) denk dat dat de 12 is dan?


Ik heb de instellingen zoals je aangeeft. Ik heb een kpn modem (vorig jaar ontvangen) denk dat dat de 12 is dan?

 

Box12 is de KPN router / modem.

Onderop de KPN tv decoder kan je zien welke KPN tv decoder je hebt. 

Ik denk Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box), want daar gaat deze topic over.😉

Maar die is pas sinds januari 2023 leverbaar. 

EN

Hoe is hij verbonden met de Box12? (wat zit daar allemaal tussen).


Het is inderdaad de diw7022, verbonden via ethernet (een switch ertussen). Heb kpn gebeld en de standaard hdmi kabels bij die box blijken geen ultra hdmi te ondersteunen. Ik krijg deze opgestuurd en dat zou het probleem moeten oplossen. Ik hoop dat dat het is. 


Het is inderdaad de diw7022, verbonden via ethernet (een switch ertussen). Heb kpn gebeld en de standaard hdmi kabels bij die box blijken geen ultra hdmi te ondersteunen. Ik krijg deze opgestuurd en dat zou het probleem moeten oplossen. Ik hoop dat dat het is. 

 

Een switch ertussen.

Tussen de Sagemcom DIW7022 en de KPN modem / router (Experaibox of Box12).

Ondersteund deze switch IGMP snooping? 

Welke switch is het? 


Ik weet niet precies welke switch maar deze verbind zowel mijn tv als diw7022 via ethernetkabels met het modem. Tv app direct geeft geweldig beeld dus aan de switch kan het niet liggen lijkt me. Het is de ethernetkabel (nieuw uit kpn tv+ box, de box zelf, of de hdmi kabel (nieuw uit kpn tv+ box) dus hoop dat het is opgelost met de betere hdmi kabel die ik krijg opgestuurd


De switch is overigens een tp link tl sg105s


Sluit de TV+ Box eens rechtstreeks op de Experia/KPN Box aan en kijk of je het probleem dan ook hebt.


De kabels lopen achter een kast en is nogal veel gedoe. Met switch zonder kpn tv+ kastje werkt het perfect dus zie niet in wat die test me zou opleveren… heb de test dan toch al dat switch/modem deel het probleem niet zit?


Met switch zonder kpn tv+ kastje werkt het perfect dus zie niet in wat die test me zou opleveren… heb de test dan toch al dat switch/modem deel het probleem niet zit?

Een heleboel. Dat de smart TV app op de televisie goed werkt is te begrijpen immers die app is unicast, maar jouw TV+ Box wil gebruik maken van multicast en dat is waar die switch wel eens roet in het eten zou kunnen gooien. Je kunt de TV+ Box ook in unicast mode instellen en dan zal hij het waarschijnlijk ook prima doen via die switch. Maar dan gooi je wel direct een deel van de beeldkwaliteit in de prullenbak immers de beeldkwaliteit via multicast is beter dan die via unicast.


De switch is overigens een tp link tl sg105s

Zie ook hier.

Ik zie dat deze IGMP snooping ondersteund, dus dat kan het probleem niet zijn.

 

Maar ik lees dat het zonder switch wel goed werkt?

Zie ook antwoord van @wjb 😉


De switch is overigens een tp link tl sg105s

Zie ook hier.

Ik zie dat deze IGMP snooping ondersteund, dus dat kan het probleem niet zijn.

Daar ben ik nog niet van overtuigd.

 

joop2011 schreef:

Maar ik lees dat het zonder switch wel goed werkt?

Ik lees dat nergens.


Reageer