Skip to main content
Beantwoord

Beeldscherminstelling wordt niet bewaard

• March 28, 2026
  • 16 reacties
  • 88 keer bekeken

Ik heb sinds kort een HDMI switch, waardoor ik alles in HDR kan kijken op mijn 4K televisie. Als ik de beeldinstelling van de KPN TV ontvanger op 4K30hz zet, komt het ook goed door. Als ik het op automatisch of 60hz zet, dan knippert het of komt helemaal niet door. Geen probleem, 30hz ziet er ook goed uit! (blurayspeler en apple TV tonen geen enkel probleem)

Helaas komt het regelmatig voor dat de instellingen, zonder dat de ontvanger van de stroom af is geweest, weer naar automatisch is gegaan. Dan werkt het dus niet en moet ik via een rechtstreekse kabel, waarmee ik wel deze instelling kan bekijken, het weer terugzetten. En ja, ik klik op bewaar en sluit :-).

Maar goed, dit is natuurlijk niet waarom ik de switch heb gekocht, ik wil via 1 kanaal, waarmee ook het geluid terug naar mijn receiver wordt geleid, al mijn apparaten kunnen aansturen.

Kunt u mij vertellen waar het misgaat?

HDMI kabels zijn allen 4k/8k waardig. TV is een LG OLED 4K, de hdmi-ingang die ik gebruik is de arc, hdmi2. De switch is de Feintech AX340. Bluray speler is de Oppo 203, receiver Yamaha RX-A1040 en het KPN kastje is de Aris vip 5202.

Beste antwoord door TDN

@drum_cas Op welke port is jouw TV aangesloten? Soundbar (eArc) of TV (eArc) ? Dit is een HDMI 2.1 switch, het lijkt onwaarschijnlijk dat hij alleen 4k30Hz ondersteunt. Volgens een gebruiker ondersteunt hij 4k240Hz met Dell AW2725Q Monitor

Maar hoezo gebruikt je niet jouw Yamaha? 8 HDMI porten moeten genoeg zijn.

16 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 28, 2026

De HDMI switch is de boosdoener in dit geval.

HDR kan je alleen kijken als het ook bij de zender aanwezig is.

Er zijn maar heel erg weinig (bijna geen) zenders die HDR hebben.

Arris VIP 5202, volgens mij ondersteund deze het niet.

De nieuwe Sagemcom DIW7022 en de KPN soundbox ondersteunen het wel.

Maar een HDMI switch raad ik persoonlijk af.

Omdat losse apparaten dan meestal problemen hebben met de HDMI handtekening.

Arris VIP 5202 en KPN tv+ box zijn 2 compleet andere KPN tv ontvangers.

De KPN tv+ box is de Sagemcom DIW7022😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 28, 2026

We leven in Europa. Gebruik 50 Hz en niet 30 Hz.

Heeft je tv te weinig hdmi poorten? Dat lijkt me toch niet. 

Zet HDR op automatisch! En beslist niet op aan.

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Hartelijk dank voor de antwoorden en de adviezen.

Ik heb voor de switch gekozen zodat ik niet steeds de input van de TV hoef te veranderen en omdat het 4K beeld van de bluray speler en AppleTV niet goed via de receiver doorkwamen.

Wellicht niet de meest handige optie dus…...

Blijft mijn vraag nog wel staan: hoe komt het dat de instellingen niet worden onthouden? Wat zorgt ervoor dat het ‘terugspringt’?

Met veel groeten, Caspar

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Dat komt, zoals ik vermelde, door de HDMI handshake (kijken of ze samen kunnen werken en instellingen goed staan)

Maar waarom gebruik je de HDMI ingangen van de tv niet.

Dat is altijd de beste oplossing.

En je hebt een 4K tv, dus denk ik dat je er 4 hebt.

De eARC (meestal HDMI 2) kan je het beste voor de soundbar gebruiken.

Input van de tv veranderen geeft minder problemen en een beter beeld en geluid.

Ik zou zo wie zo gaan voor de HDMI ingangen op de tv.

Die HDMI switch gebruikt ook energie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 29, 2026

De tv heeft zelf (al) een hdmi switch hè. Met knop op de afstandsbediening. Kan zelfs met de afstandsbediening van kpn bediend worden. 

Ik heb voor de switch gekozen zodat ik niet steeds de input van de TV hoef te veranderen

Daar krijgt de tv niets van. En wat schiet je ermee op? Nu moet je steeds de ingang van de switch veranderen.... 🤔. En dié knop zit niet op de afstandsbediening van kpn danwel tv.

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Dankjulliewel voor de snelle antwoorden en tips!

ik heb de switch ook aangeschaft omdat ik de ingangen van de TV lastig kan bereiken. De bevestiging aan de muur laat de TV kantelen, maar de hoek is vrij klein en ik ben bang om het scherm te beschadigen…… Met de switch dacht ik dat te kunnen omzeilen.

maar goed, dit schiet het doel enigszins voorbij, behalve dat ik nu de beste beeldkwaliteit voor AppleTV en blu-ray speler heb, zonder de tv te beschadigen. 

nogmaals bedankt!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • March 29, 2026

@drum_cas Op welke port is jouw TV aangesloten? Soundbar (eArc) of TV (eArc) ? Dit is een HDMI 2.1 switch, het lijkt onwaarschijnlijk dat hij alleen 4k30Hz ondersteunt. Volgens een gebruiker ondersteunt hij 4k240Hz met Dell AW2725Q Monitor

Maar hoezo gebruikt je niet jouw Yamaha? 8 HDMI porten moeten genoeg zijn.

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Ondersteuning van de 4K vanuit Apple en Blu-Ray geeft ook geen enkel probleem. Alleen vanaf het KPN kastje.

De HDMI poorten van de Yamaha gaven niet de beste beeldkwaliteit door, vandaar

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Er bestaan ook haakse HDMI connectoren of verloopstukken.

Het is éénmalig om die op de tv met HDMI kabel aan te sluiten.

Ik zou zo wie zo toch voor die optie kiezen.

Vooral de KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 werkt met de handshake (zie mijn eerdere reactie. En stelt het tv signaal in met de tv. En juist dat kan niet met een HDMI switch.

Het verbaas me dat andere HDMI apparaten hier geen probleem mee hebben.

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Dank voor de suggestie. Ik weet het, ik kom alleen niet meer bij de ingangen van de TV, zonder dat ik bang ben om het scherm te beschadigen, doordat ik het te ver in een hoek zet, of het valt van de steunen af……..vandaar.

Ga inderdaad terug naar de oude opties en de switch gaat retour.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 29, 2026

Een tv ophangen zonder zwenkarm. Ik heb het nooit begrepen. 

Vaak hangen ze ook te hoog. (Dan midden horizontaal ooghoogte of ietsje hoger)

Toen ik nog mensen thuis hielp liep ik in zo'n situatie meteen de deur weer uit 😁.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Dank voor de suggestie. Ik weet het, ik kom alleen niet meer bij de ingangen van de TV, zonder dat ik bang ben om het scherm te beschadigen, doordat ik het te ver in een hoek zet, of het valt van de steunen af……..vandaar.

Ga inderdaad terug naar de oude opties en de switch gaat retour.

Welke tv beugel heb je?

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Net opgezocht, vogels FWV 040

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Een tv ophangen zonder zwenkarm. Ik heb het nooit begrepen. 

Vaak hangen ze ook te hoog. (Dan midden horizontaal ooghoogte of ietsje hoger)

Toen ik nog mensen thuis hielp liep ik in zo'n situatie meteen de deur weer uit 😁.

Tja, eerste echt grote platte TV, je laat je voor (op) lichten en voor je het weet ben je een stuk minder flexibel dan je dacht. Gelukkig heb ik de hoogte wel okay :-)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Vogels VFW 040 zwart tv beugel - iEar'

Dat is alweer een behoorlijk oude.

Misschien toch voor een nieuwe model gaan, waar je minimaal de tv kan kantelen om bij de HDMI connectoren te kunnen komen.

Misschien heeft PeterG nogal wel een tip.😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

@drum_cas  Jouw Yamaha ondersteunt idd geen HDR, daarom moet je apparaten met HDR zoals de DIW7022 direct op jouw TV aansluiten. Als je TV toch tekort komt aan HDMI porten, kan je een domme HDMI schakelaar gebruiken. Met een domme HDMI schakelaar worden de draden fysiek verbonden en niet elektronisch, dus het werkt gegarandeerd. Wel moet deze tenminste HDMI 2.0 ondersteunen. Ik heb geen probleem met deze, kost minder dan 10 €uro