Skip to main content
Beantwoord

Beperking van 100 Mbit/s op KPN TV+ box

• March 21, 2026
  • 8 reacties
  • 180 keer bekeken

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img

Lees ik nu goed dat KPN de snelheid van de sagemcom kastjes zelf via software op 100mbit heeft gezet, ook al is het kastje zelf in staat 1gbit aan te kunnen? En als klanten vragen waarom, dan is het antwoord "dit is snel genoeg"…

Als ik zelf een hardware oplossing aanschaf (android TV kastje), loop ik dan ook tegen deze beperking op? En hoe zit dat met de nieuwe hardware kastjes met soundbox ingebouwd? 

Beste antwoord door Ik_Combineer

Ik ga even niet de geschiedenis in zoeken want zit in de sportschool. Maar het is een stuk meer dan “omdat klanten niet meer gebruiken” dat hij gecappt is. Bij release was de LAN poort wel geschikt voor 1000mb maar dit zorgde voor storingen. En met een eenvoudige oplossing (LAN beperken) was dit op te lossen. Als je sneller wilt kan je altijd op wifi zitten.

Wat voor problemen met je met de tv+ ontvanger? En met welke apps?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Via utp is het afgekapt op 100 Mbps. De hoogste stream die er doorheen moet is 26 mbps met de 4k zenders in het 4k/uhd pakket. Het is dus geen enkel probleem. 

En ja. Het is ook het geval in m'n eigen Nokia streamingbox 8000.

Ik stel dus: een Android-TV ding.

Voor 'wat meer' snelheid dus via wifi gebruiken. Al kom je ook dan niet boven die 26 Mbps uit.

Netflix 4k is rond de 15 Mbps. 

Maar ach,

Het mag dan ook duidelijk zijn dat ik zodra mijn abo afloopt en de problemen nog steeds aanwezig zijn, afscheid ga nemen van KPN.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

De hoogste stream die er doorheen moet is 26 mbps met de 4k zenders in het 4k/uhd pakket. Het is dus geen enkel probleem. 

De 26 mb/s is de gemiddelde bitrate, de pik (hoogste bitrate) is veel hoger (>100 mb/s). Als de buffer te klein is ingesteld krijgt men onderbrekingen.

Ik streamt b.v. Blurays 4k over netwerk, de gemiddeld bitrate is ongeveer 75Mb/s, streaming over 100Mb/s LAN is niet mogelijk. Wifi is hier beter.

En ja. Het is ook het geval in m'n eigen Nokia streamingbox 8000.

Ik stel dus: een Android-TV ding.

De Google Streamer of Nvidia Shield hebben 1Gb/s LAN, dus helemaal geen Android-TV ding.

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

TDN: kijk, dit soort reacties daar kan ik wat mee. In tegenstelling tot van die KPN gebruikers als JanD en PeterG die je als klant alleen maar met een kluitje in het riet sturen. De sagemcom kastjes zijn zeer beperkt inderdaad en kunnen voor onderbrekingen zorgen, bij mij vaak in geluid of ook soms bij zeer slechte kwaliteit video streams. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Die 4k van kpn is niet te vergelijken met een Bluray hoor. BRD 4k heeft veel hogere bitrates. BRD FHD heeft al veel hogere bitrates dan FHD via de box. Stom vergelijk. 

Die 100 Mbps is gewoon ruim voldoende. Velen hebben ook een 100 Mbps abonnement, hè. Ik heb er nooit problemen mee. Die BRD 4K stream je ook niet via de kpn box!

Ik vroeg me al af hoe het bij de Google Streamer zat.

Maar goed. Hier wordt weer een punt gemaakt van iets wat het niet is.

En je kunt altijd via wifi. Die is niet afgekapt. Heb je dan ook die haperingen ligt het dus gewoon niet aan die bandbreedte. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Het zal dan wel aan een ander probleem liggen bij KPN. Daar zijn er genoeg van. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 22, 2026

Reactie ingetrokken.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • March 22, 2026

Ik ga even niet de geschiedenis in zoeken want zit in de sportschool. Maar het is een stuk meer dan “omdat klanten niet meer gebruiken” dat hij gecappt is. Bij release was de LAN poort wel geschikt voor 1000mb maar dit zorgde voor storingen. En met een eenvoudige oplossing (LAN beperken) was dit op te lossen. Als je sneller wilt kan je altijd op wifi zitten.

Wat voor problemen met je met de tv+ ontvanger? En met welke apps?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik zie dat het antwoord al gegeven is en ik sluit dit topic dan ook, voor verdere vragen kun je terecht in je algemene topic: