Skip to main content

Ik heb de tv+ box nu 3 weken in gebruik met het volgende:
1) Ik moet via unicast kijken want multicast stopt steeds na 2 sec.
2) Als ik de ontvanger aanzet heb ik een 1Gb verbinding, als de box is opgestart is dit 100Mb.
3) Als ik een (Ookla) speedtest of een OS update doe, stopt de tv stream tot deze klaar is.
4) De ondertiteling bij diverse zenders is niet uit te zetten, kijken via laptop is dit wel te regelen.

De box is via een ftp cat6 direct verbonden met de USG en deze is direct met het modem verbonden.
De speedtest geeft een 106 Mbps download (VDSL).

1) de wifi van de v10a ondersteunt geen multicast 

2) Dit suggereert echter dat je 'm via utp kabel gebruikt. De box is afgekapt op 100 Mbps. De hoogste streams zijn 26 mpbs, de 4k zenders van kpn.

4k via een streamingdienst komt zelfs niet boven 15,5 Mbps. 

Mogelijk zit er een switch tussen die niet geschikt is voor multicast. Een switch zonder IGMP Snooping. 

3) er kan maar 1 ding tegelijk via zo'n box. Een speedtest op zo'n box is overigens zinloos. Zie eerder genoemde gebruik van bandbreedte. 

4) de optionele ondertiteling voor gehoorproblemen is op alle zenders aan of op alle uit.

De vertaling onderin bij zenders kan uiteraard niet uit. Dat wordt in beeld meegestuurd. Al zo'n 60 jaar. 


1) de wifi van de v10a ondersteunt geen multicast 

2) Dit suggereert echter dat je 'm via utp kabel gebruikt. De box is afgekapt op 100 Mbps. De hoogste streams zijn 26 mpbs, de 4k zenders van kpn.

4k via een streamingdienst komt zelfs niet boven 15,5 Mbps. 

Mogelijk zit er een switch tussen die niet geschikt is voor multicast. Een switch zonder IGMP Snooping. 

3) er kan maar 1 ding tegelijk via zo'n box. Een speedtest op zo'n box is overigens zinloos. Zie eerder genoemde gebruik van bandbreedte. 

4) de optionele ondertiteling voor gehoorproblemen is op alle zenders aan of op alle uit.

De vertaling onderin bij zenders kan uiteraard niet uit. Dat wordt in beeld meegestuurd. Al zo'n 60 jaar. 

1 Ik kijk niet via wifi alles is bedraad behalve de laptops/smartphones
2 Blijft toch raar 100mb…..er zit geen switch tussen alleen de USG er wordt een aparte poort gebruikt en IGMP snooping staat aan.
3 De speedtest/update wordt gedaan op een laptop/pc waardoor de (tv) stream stopt.
4 De ondertiteling is op TLC, bij streaming op de laptop is er geen ondertiteling aanwezig.


Menno73 schreef:

Blijft toch raar 100mb…..er zit geen switch tussen alleen de USG er wordt een aparte poort gebruikt en IGMP snooping staat aan.

Bedoel je met die USG een Unifi Security Gateway van Ubiquiti?


2) kpn heeft de box begrensd op 100 Mbps. Niks om je zorgen om te maken. Zet het van je af. 100 Mbps is nog steeds veel meer dan de box nodig heeft. Niks aan de hand dus.

3) Dit duidt volledig op een probleem met het type IGMP Snooping. Er zijn verschillende. 

Dat duidt toch op de USG die tussen de box en het modem zit.


Menno73 schreef:

Blijft toch raar 100mb…..er zit geen switch tussen alleen de USG er wordt een aparte poort gebruikt en IGMP snooping staat aan.

Bedoel je met die USG een Unifi Security Gateway van Ubiquiti?

Ja idd, ik heb poort 3 actief gemaakt en hier zit de KPN ontvanger op, gescheiden van de rest van het netwerk.


Menno73 schreef:

Blijft toch raar 100mb…..er zit geen switch tussen alleen de USG er wordt een aparte poort gebruikt en IGMP snooping staat aan.

Bedoel je met die USG een Unifi Security Gateway van Ubiquiti?

Ja idd, ik heb poort 3 actief gemaakt en hier zit de KPN ontvanger op, gescheiden van de rest van het netwerk.

Dus eth2 is actief gemaakt en heeft een apart subnet?

Hoe is de IGMP proxy server op jouw USG ingericht?

Kan je de json van de config hier eens plaatsen. Uiteraard wel even persoonlijke info wegpoetsen.


Ha @Manno73, leuk dat je een topic aangemaakt hebt! Ik zie dat er hierboven al flink met je meegedacht is en dat er al een aantal zaken verhelderd zijn. Mocht je willen dat de community met je meedenkt over de openstaande vragen, wil je dan kijken naar de reactie van wjb? Als je deze kunt beantwoorden, dan kunnen we verder met je meedenken!


Reageer