Skip to main content

De KPN TV+ box heeft alleen een digitale optische uitgang voor geluid. De aansluiting van analoge geluidsapparatuur vereist een Digital Analog Audio Converter (DAC). Die heb ik bij KPN (in tweevoud) besteld. De meegeleverde Toslink kabel heeft aan beide uiteinden dezelfde “stekker,” die wel op de DAC past maar niet op de TV Box. Dat is een onaangename verrassing. Contact met de KPN Klantenservice heeft geen oplossing gebracht. Wat nu?

Onderstaande kabel past zowel op de DAC als op de TV+box:

TOSLINK KABEL

@AteCasaNova 


De KPN TV+ box heeft alleen een digitale optische uitgang voor geluid. De aansluiting van analoge geluidsapparatuur vereist een Digital Analog Audio Converter (DAC). Die heb ik bij KPN (in tweevoud) besteld. De meegeleverde Toslink kabel heeft aan beide uiteinden dezelfde “stekker,” die wel op de DAC past maar niet op de TV Box. Dat is een onaangename verrassing. Contact met de KPN Klantenservice heeft geen oplossing gebracht. Wat nu?

 

Je moet hem gewoon op de juiste manier op de toslink van de DIW7022 drukken (geen kracht gebruiken.

Moet gewoon passen.

Je moet de toslink uitgang op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) wel aanzetten. (staat standaard op uit. 

Aan de rechte kant op deze foto zit hij (naast de 12 volt voedingsconnector. 

Past er maar op 1 manier in. 

Klepje gaat vanzelf naar binnen. (De optical moet je pakken).


Heb al heel wat Toslink verbindingen gemaakt maar deze op de DIW7022 werkt dus echt niet, past niet. Met speld en koplamp voorzichtig het klepje geopend om te zien waar de eventuele gleufjes zitten waar hij in moet passen, maar helaas: niets, nada, niente. Een uitvergroot voorbeeld van hoe het plugje dan wel in de poort zou moeten, zou wel handig wezen. Ga morgen naar de mediamarkt met de DIW7022 om eea uit te proberen. Misschien hebben zij een oplossing.

“Je moet de toslink uitgang op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) wel aanzetten. (staat standaard op uit."

Prima opmerking, maar waar doe je dat dan? Is er een aan/uit knopje of moet dat via de KPN-afstandbediening? Of bedoel je dat je de DIW box en de converter aan moet zetten?


De optische geluidsuitgang stel je hier in:
Menu - Instellingen - Apparaatvoorkeuren - Weergave en geluid - Geavanceerde geluidsinstellingen - Optische uitgang (S/PDIF)

In een ander topic las ik nog dit:

haal even de plastic dopjes van de uiteinden van fiberoptickabeltj e

Kan dit probleem zijn van niet passen ?

Donald


Soms is het wat lastig te zien, maar misschien zit er nog beschermingskapje over de connector van de Toslink kabel. Toslink is net als HDMI en USB gestandaardiseerd, de connectors hebben altijd dezelfde afmetingen, @SBal 

De ‘Toslink’ (optische uitgang S/PIF) activeer je als volgt:

(Tandwiel) → Apparaat Algemene  instellingen → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → geavanceerde geluidsinstellingen→ Optische uitgang (schuifje naar rechts d.m.v. de OK knop).


Allereerst dank voor de ondersteuning. Kennelijk heeft men mij een aantal keren fiberoptickabeltjes geleverd die al gebruikt waren, want die dopjes zie ik nu, dankzij jullie, voor het eerst. Het past nu wel prima in de converter.

Wel heb ik (door gebrek aan geduld) de boel zo geforceerd in de DIW7022 dat het optical poort klepje afgebroken is. Vanmorgen een nieuwe DIW besteld die morgen al geleverd wordt op het afhaalpunt om de hoek.

Op Youtube staat een aardig filmpje waarin duidelijk wordt hoe onduidelijk klein die D-vorm van dat plugje is, maar hij is er wel, dus goed kijken.

Nogmaals dank en warme groet.