Skip to main content
Beantwoord

Bij gebruik van de tweede ontvanger regelmatig wegvallend beeld

• August 18, 2025
  • 18 reacties
  • 137 keer bekeken

Sinds enkele weken valt bij gebruik van de 2de t.v. het beeld steeds weg. Na enkele minuten start het weer. Heb via “mijn KPN” alle herstelmogelijkheden al diverse malen doorlopen. Herstarten, herstarten herstarten, herstarten, kabels verwisselen, stroom eraf etc. Aantal pixels op de t.v. verlaagd...etc. etc. Alles zonder resultaat. Vele jaren ( meer als 10 )  geen probleem gehad. Ligt het niet gewoon aan een verouderde experia Box v10 ?  

Beste antwoord door Denise van KPN

Wacht, je gebruikt een Draadloze Verbindingsset (DVS)? Dat heb je ons niet verteld. Dat is wel cruciale informatie. Dan had ik je gelijk kunnen vertellen dat het waarschijnlijk daar aan lag. Een DVS is namelijk erg storingsgevoelig. De manier van aansluiten is daarom extra belangrijk. In dit artikel lees je hoe je de meeste voorkomende storingen met de DVS kunt oplossen: Storing oplossen Draadloze Verbindingsset [DVS].

18 reacties

• August 18, 2025

Het kan aan de Experiabox V10 liggen (weet je zeker dat het een V10 is en geen V10A). Het is apparatuur en dat kan na een tijd gewoon stuk gaan.  

Herstarten is een methode om het memory leeg te maken. De oorzaak hiervan is meestal een software bug. (Memory leak meestal).

Voor helpdeskers is het vaak de oplossing om de klant een eerste poging te geven als ze weten dat het buggy software is. 

Maar het wordt nu gebruikt als Haarlemmer olie. Het helpt niet bij een hardware storing. Hiervoor moet je Experiabox worden vervangen. Meldt gewoon aan de helpdesk dat het er wel erg op lijkt dat die box stuk is en er waarschijnlijk een monteur moet langskomen. (0800-0402)

Ze zullen dan zelf wel voorstellen om een vervangende box te sturen (router/modem) want dat is vele malen goedkoper voor KPN. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 18, 2025

Bedankt “Dommeke” voor je reactie / advies.

Ik heb meteen contact opgenomen met KPN, en er wordt een nieuwe Experia box opgestuurd...

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

@Nickeles 

Om je goed te kunnen helpen, hebben we wat meer informatie nodig;

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de Experiabox V10? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  3. Wat is jouw echte downloadsnelheid? (zie hier om te meten)

Ik denk niet dat het aan de Experiabox V10 ligt, dat is een goede KPN modem / router.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 18, 2025

….Joop, dank voor het antwoord.

De 2 t.v.'s vallen steeds gelijktijdig uit. Maar na vrijdag weet ik of het een de experia box ligt. Zo niet, dan de bekabeling naar de box ? We zullen zien.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 19, 2025

….Joop, dank voor het antwoord.

De 2 t.v.'s vallen steeds gelijktijdig uit. Maar na vrijdag weet ik of het een de experia box ligt. Zo niet, dan de bekabeling naar de box ? We zullen zien.

Wil je mijn 3 vragen beantwoorden, daarna kan ik gerichter met je meedenken.

Wij kunnen dit niet zien.

Ik zie het graag tegemoet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2025

Glasvezel FTTH 200/200. KPN tv+ abonnement. 2 x DIW7022. Alles bekabeld aangesloten. Joop. Klant KPN sinds 2011 glasvezel FTTH https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/64fd9c80-7cc1-11f0-b4ec-31c0a0580c81

9
ms

jitter

1
ms

download

37.6
Mbps

upload

18.6
Mbps
KPN B.V.
Amstelveen

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 19, 2025

@Nickeles 

Je hebt glasvezel FTTH.

Dan is jouw download en upload veel en veel te laag.

Dat is waarschijnlijk ook de reden van het probleem.

Bel gratis 0800-0402, dan kunnen zij het probleem voor je oplossen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2025

Bedankt voor het meedenken en advies. Morgen krijg ik een nieuwe experia box. Zal hierna verdere maatregelen weten. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 19, 2025

Bedankt voor het meedenken en advies. Morgen krijg ik een nieuwe experia box. Zal hierna verdere maatregelen weten. 

Als je de nieuwe Experiabox of Box12 hebt geïnstalleerd, doe dan zo wie zo de snelheidstest (speedtest). 

Mocht het weer laag zijn, dan zit het aan de kant van KPN en moet KPN in de hoofdkast iets aanpassen.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Nickeles, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt. We denken graag met je mee, zoals je ziet.

Ik begrijp dat er inmiddels een nieuw modem onderweg is. Mooi. Laat je weten of dit het probleem oplost?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2025

Dat laat ik zeker weten...👍🏽

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 24, 2025

Helaas, nog niet het gewenste resultaat. Maar : enkele jaren geleden werden hier aan de straatzijde glasvezelkabels in de grond gelegd. Echter voor mijn appartement ( een klein appartementsgebouw, 1 hoog ) kwamen de kabels op de verkeerde plek boven de grond. We zijn ruim 3 jaren verder, vele e-mails, vele onnodige onderzoeken, andere aannemer etc. Ik kan me suf bellen en mailen. Maar ik heb alle kastjes en muren al gezien, maar de robots van KPN laten mij gefrustreerd achter. Ruim 1 jaar geleden heb ik de moed opgegeven. Nu echter mijn verbinding kuren gaat vertonen, overweeg ik ( en met mij andere bewoners ) naar een andere provider over te stappen. Want nu moet er wel actie worden ondernomen….

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Je hebt dus nog geen glasvezel, ​@Nickeles? Wat is de maximaal haalbare snelheid op jouw adres? Het klinkt mij nu namelijk alsof je te weinig snelheid haalt voor 2 tv-ontvangers.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Te weinig snelheid, klopt. Maar enkele weken geleden was dat geen enkel probleem. 

Download ong. 36, upload ong. 17….Intussen heeft een kennis van mij ( ik heb er geen verstand van, nieuwe netwerk adapters besteld…

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

9
ms

jitter

1
ms

download

36.9
Mbps

upload

21.0
Mbps
KPN B.V.
Amstelveen

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Die snelheid zou wel voldoende moeten zijn om 2 tv-boxen aan te sluiten en ook tegelijk te kijken zonder problemen. Hieronder nog een aantal dingen die je kunt proberen:

• Ik lees dat je al een aantal keren herstart hebt. Maar heb je de tv-boxen ook al eens voorzien van een frisse start? Hiermee zet je ze terug naar de fabrieksinstellingen. Dit wil vaak helpen.
  • Het is aan te raden om de tv-boxen bekabeld aan te sluiten. Het liefst ook zonder tussenkomst van andere apparatuur. Als je toch iets van een switch wilt gebruiken, zorg er dan voor dat deze IGMP-snooping ondersteunt.
  • Vervang de kabels tussen modem en tv-box eens. Het kan zijn dat een kabel is beschadigd waardoor je problemen met de verbinding ervaart.
  • Ik ben ook nog benieuwd of het probleem aanhoudt als je de tv-boxen wisselt van plek.
  • Hoe heb je de speedtest trouwens gedaan? Heb je dit via wifi gemeten of via een bekabelde verbinding? Om een goed beeld te krijgen van de snelheid, is het aan te raden om deze op een bekabeld apparaat te doen, omdat wifi altijd afhankelijk is van omgevingsfactoren. En heb je ook een speedtest gedaan vanaf het nieuwe modem of alleen nog van het oude modem?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 1, 2025

Met het nieuwe modem was de up load ook slechts 19. Dat dit voldoende moest zijn, daar zijn wij het niet mee eens. En dat bleek ook. Nu ook de KPN netwerkadapters verwijderd. En twee AV 1300 3-port Gigabit aangesloten. En de draden vervangen door ronde draad met 100 % koperen kern. ( Het eerste was enkele jaren geleden door KPN zelf aangelegd / aangesloten ). Nu download 39,9 en upload 28,7. Dus duidelijk verbeterd. Kostte me wel ong. € 100,00. Maar gisteren voor het eerst sinds tijden ongestoord t.v.  kunnen kijken…. Mogelijk had KPN  dit aan een al tientallen jaren klant aan kunnen bieden / voor kunnen stellen…..

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 3, 2025

Wacht, je gebruikt een Draadloze Verbindingsset (DVS)? Dat heb je ons niet verteld. Dat is wel cruciale informatie. Dan had ik je gelijk kunnen vertellen dat het waarschijnlijk daar aan lag. Een DVS is namelijk erg storingsgevoelig. De manier van aansluiten is daarom extra belangrijk. In dit artikel lees je hoe je de meeste voorkomende storingen met de DVS kunt oplossen: Storing oplossen Draadloze Verbindingsset [DVS].