Skip to main content
Beantwoord

Bij het wisselen van zender wordt het beeld 2 seconden zwart

• January 2, 2026
  • 21 reacties
  • 194 keer bekeken

Sinds enkele weken wordt ons beeld zwart voor enkele seconde als we van zender wisselen.

Meer mensen daar last van?

Firmware 0.37.6

Ik lees dat vele dit in verleden ook hadden volgens alleen niet nu ..

Wat kan ik doen?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@rjobaan 

Ik ben even verder voor je onderzoek geweest, en heb de pagina van Fritz (voorheen AVM) kunnen vinden, waarop alles staat vermeld omtrent jouw issue en de oplossingen daarvoor.
Lees deze pagina even rustig en aandachtig door, en volg het stappenplan wat hierin wordt vermeld.
Als je dat via het stappenplan gaat doen, zou het probleem opgelost moeten zijn.

Klik op de link, en je komt direct uit op de goede webpagina:

Storingen tijdens televisiekijken via IPTV-aansluiting

Laat daarna even weten of je het hiermee hebt kunnen oplossen.

21 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 2, 2026

Al een herstart van de DIW7022 gedaan? Dit lost vreemd probleempjes vaak op.

Kan op 2 manieren. 

Houd de knop rechtsboven op de afstandsbediening 5 seconden ingedrukt en kies opnieuw opstarten in de popup. 

Of

Tandwiel -> ok -> helemaal onderaan herstart 

• Auteur
  • Helper
  • January 2, 2026

Ja al gedaan

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@rjobaan. Daar zou ik ook een beetje flauw van worden, als het zappen steeds zo lang duurt. Kun je eens checken of je ‘LIVE’ in hoofdletters ziet staan in de zapbanner (infobalk na het zappen) of dat ‘Live’ (in kleine letters) tevoorschijn komt? 

Als je Live ziet staan, dan schakelt de TV+ ontvanger telkens naar de unicast stream en dat duurt eventjes. Vandaar dat het zappen zo langzaam gaat. Dat betekent ook dat er iets misgaat met het ophalen van de TV-stream, want dat hoort normaal gesproken een multicast stream te zijn. 

Een herstart van de TV+ ontvanger heb je al gedaan begrijp ik, maar heb je ook al eens het modem een herstart gegeven? Als dat niet werkt, dan kun je 'm ook nog een harde reset geven. Hoe je dat doet lees je hieronder. 

Heb je trouwens ook nog extra netwerkapparatuur in je netwerk aangesloten staan? Dat kan een switch zijn of (niet-KPN) Wifi versterkers. Laat maar weten en ook of de herstart/reset heeft geholpen! 

• Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Ik zie inderdaad Live zo staan dus niet in hoofdletters

Ik zal nogmaals tv herstarten en modem 

Harde reset twijfel ik gezien ik dan ook bepaalde settings moet aanpassen..alleen weet ik niet wat ik afgelopen tijd heb ingesteld 

Hoe kom ik daar achter?

(Misschien wel goed om harde reset te doen heb ook wifi problemen maar dat is ander verhaal haha)

Er zit ook een switch tussen , ik zal die als test ook even er tussen uit halen.

Ik zal zo update sturen

In ieder geval bedankt

• Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Modem herstart

TV herstart 

Switch er tussen uit ( zo te zien geen invloed dus)

Nu begint het met LIVE maar als ik naar andere zender schakel dan duurt het 8 dec en dan zie ik Live staan..

Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Probleem met ondersteuning IGMP Snooping door je modem. Of deze ondersteunt het helemaal niet. Zet dan bij instellingen "beeld” op unicast. Dan zal het goed werken.

• Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Bedankt voor je reactie peter 

Wat is igmp snooping?

Ik heb een Fritzbox 7590 ax 

Hoe kan ik zien of deze multicast ondersteund

Wat ik heb dat probleem niet eerder gehad is sinds enkele weken/maanden

Waar kan ik die instelling op unicast zetten?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

Hmm, de Fritzbox 7590 ax heeft kpn zelf ook. Heb je die gekocht of huur je 'm van kpn.

Daarin zou IGMP gewoon moeten werken. Met dus de tv+ box op multicast + beste kwaliteit.

Het op unicast zetten van de tv+ box zou dan niet nodig moeten zijn. Toch valt de box steeds na enkele seconden zelf terug op unicast omdat ie kennelijk de multicast stream niet te pakken krijgt.

Vooralsnog zou je wel de tv+ box op unicast kunnen zetten om voor nu sneller zenders aan te zetten.

Ergo: misschien staat IGMP Proxy (de modem versie: snooping is voor switches) uit op de Fritzbox.

Volgens mij is ​@Michel.uit.Arnhem een Fritzbox fan/gebruiker. Mogelijk weet jij het Michel?

• Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Denk dat ik het huur geen idee.. heb nog nooit een modem gekocht.

Ik kreeg deze dacht ik omdat mijn vorige modem 7390 dacht ik te oud was en deze modem zou mijn problemen oplossen mbt wifi

( Ik zal daar aparte topic van opstarten)

Ik ga even zoeken in de tv box waar ik die instelling kan vinden

• Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Instelling gevonden nu op unicast gezet gaat wel sneller maar niet altijd…

Maar je geeft aan dat ik het eigenlijk gewoon op multicast moet zetten.

In log van modem zie ik iig geen error mbt IGMP

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PeterG & ​@rjobaan 

Ik zag dat mijn hulp welkom is binnen deze topic, aangezien ik inderdaad veel afweet van de Fritz!Box en er ook een grote fan van ben.

Hierbij de informatie omtrent IGMP Proxy op de Fritz!Box:

Op een Fritzbox is de IGMP Proxy functie vaak standaard ingeschakeld voor IPTV en multicast streaming, en wordt het aangeraden deze aan te laten tenzij je specifieke problemen ondervindt, omdat het de efficiëntie verbetert.

Direct een knop om het uit te zetten is er meestal niet, maar het is wel te beheren via de IPTV-instellingen onder het Internet-menu; je zoekt naar opties zoals IGMP-Proxy of Multicast en kunt de router laten zoeken naar de IPTV-instellingen of de IGMP-versie aanpassen, of in sommige gevallen de IGMP-Proxy functie direct uitschakelen als die beschikbaar is, vaak om problemen op te lossen.

Stappen om IGMP Proxy te beheren:

1. Open het menu van de Fritzbox: 
    Ga naar fritz.box in je browser en log in.
  2. Navigeer naar Internet Instellingen: 
    Ga naar het menu Internet.
  3. Zoek naar IPTV/Multicast Instellingen: 
    Hier vind je vaak een sectie voor IPTV.
    Soms staat hier een optie om IGMP proxy in of uit te schakelen, of om de IGMP-versie te kiezen.
  4. Actieve Zoekopdracht: 
    Als je het niet direct ziet, gebruik dan de zoekfunctie binnen het menu van de Fritzbox en zoek dan op "IGMP" of "IPTV".
  5. Pas Instellingen aan:
    Als je problemen hebt met TV-streams, kun je proberen de instellingen aan te passen, zoals het veranderen van de IGMP-versie of de proxy-functionaliteit deactiveren, hoewel dit meestal niet de standaard oplossing is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

Dank je ​@Michel.uit.Arnhem 👍🙂

• Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Kan die instelling helaas niet vinden

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Ga naar Internet → Toegangsgegevens en kies KPN als provider.

• Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

En dan daar staat niks over igmp ....

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@rjobaan 

Ik ben even verder voor je onderzoek geweest, en heb de pagina van Fritz (voorheen AVM) kunnen vinden, waarop alles staat vermeld omtrent jouw issue en de oplossingen daarvoor.
Lees deze pagina even rustig en aandachtig door, en volg het stappenplan wat hierin wordt vermeld.
Als je dat via het stappenplan gaat doen, zou het probleem opgelost moeten zijn.

Klik op de link, en je komt direct uit op de goede webpagina:

Storingen tijdens televisiekijken via IPTV-aansluiting

Laat daarna even weten of je het hiermee hebt kunnen oplossen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

En dan daar staat niks over igmp ....

Ja, je kan ook niet instellen (in tegenstelling van Michael post), als je KPN kiest, wordt automatisch IGMP en VLAN juist geactiveerd. Als andere provider of aangepast kiest, kiest je fout en werkt KPN multicast niet

• Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

@Michel.uit.Arnhem 

Modem is nu ingesteld op KPN manual.

ik ga die instellingen nu doen maar bij de eerste stap kiezen internetprovider heb ik keuze tussen KPN en KPN manual. Welke moet ik nu kiezen?

ik heb KPN gekozen, het lijkt nu beter te gaan!

ik kijk het nog even aan en dan kan ik dit afsluiten

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Gaat het nog steeds goed ​@rjobaan? Dan kan dit topic de archieven in onder het kopje ‘opgelost’ 🤞

• Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Ja is opgelost. Heb wel ander issue met wifi misschien kan je daar ook bij helpen

In ieder geval bedankt!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Top. Voor je Wifi probleem heb je al een topic lopen als ik goed kijk. Als dit toch nog een andere vraag is, dan kun je het beste een nieuw topic aanmaken.