Skip to main content
Beantwoord

Zowel via Wifi als bekabeld lage snelheden met FRITZ!Box 7590 AX icm FRITZ!Repeater (1 Gbit/s)

• January 6, 2026
  • 42 reacties
  • 275 keer bekeken

Er is al een KPN monteur langs geweest maar die zegt dat de lijn die binnenkomt gewoon de juiste snelheden toont en aan de wifi niks kon doen…

Ik zal het proberen uit te leggen

ik heb een Fritzbox 7590 ax (master) (in meterkast) en Fritzbox Repeater 1750e (op 2e verdieping)beide in mesh 2.4 en 5. En abonnement 1Gbit/s

Op sommige plekken zit er een tp-link switch tussen

wifinamen zijn hetzelfde

Hierbij mijn test resultaten Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test

wifi eerste verdieping op mijn Oppo , maakt verbinding met modem beneden

Download 39.2 Mbps Upload 57.2 Mbps

met mijn vrouw haar mobiel Samsung

Download 53.2 Mbps Upload 77.3Mbps

wifi beneden op laptop 802.11n

Download 87.13 Mbps Upload 21.2Mbps

als ik in fritzbox 7590AX kijk zie ik dan er 1 Gbit/s binnenkomt

Type of connection staat op KPN glasvezel

Bekabeld is zelfde….ook laag

ik zou dan minimaal 500-700 Mbps moeten halen toch...

@Michel.uit.Arnhem misschien kan jij weer helpen?

ik zie geen vreemde errors in de event log

Beste antwoord door TDN

Ik zie dat mijn Oppo vaak switched tussen de 2,4 GHz met 20mwh ( moet ik dit nog naar andere bandwidth overzetten? ) en de 5 GHz

Even uitzoeken hoe die app werkt hoor. Wat raadt je aan als minimale dB waarde om over te stappen?

Waarom doet hij dat dan?

Bij ForceWifi5 kan je de minimale signaalsterkte instellen, als je deze stapsgewijs hoger zet tot jouw telefoon niet meer heen en weer tussen 2 banden springen. Dit komt doordat de meeting van signaalsterkte is niet precies genoeg bij jouw telefoon

Zou ik dan toch repeaters die 1200ax moeten bij kopen om alles stabielere te maken en die oude 1750 weg?

Aangezien je een 7590ax heeft, is 1200ax beter omdat hij ook Wifi6 van router ondersteunt. De oude 1750 ondersteunt alleen Wifi5 (dus Wifi4 bij 2,4Ghz) en is met afstand langzamer.

42 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@rjobaan! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt. Ik zie in je andere topic dat de TV nu goed werkt, mooi! Dan de wifi nog. 

Ik heb op de Fritzshop site wat tips gevonden voor het oplossen van trage wifi op de FritzBox. Heb je de tips daar al geprobeerd? Voor het gemak de eerste paar tips hieronder. Er zijn er nog een hoop meer, maar dan wordt het wel een hele muur tekst hier. 😅

1 FRITZ!OS en Wi-Fi-software bijwerken

Updates bevatten verbeteringen, herstelde fouten en nieuwe functies. Installeer daarom op alle FRITZ!-producten en draadloze netwerkapparaten de meest recente FRITZ!OS- en softwareversie:

Meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box installeren

1. Installeer op de FRITZ!Box het meest recente FRITZ!OS.

Meest recente FRITZ!OS van de Mesh Repeater installeren

De volgende maatregelen zijn noodzakelijk als je in het thuisnetwerk van je FRITZ!Box een of meer Mesh Repeaters gebruikt:

1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Home Network".
  2. Klik in het menu "Home Network" op "Mesh".
  3. Klik bij de betreffende Mesh Repeater op "Perform update".

• Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

ja heb ik al gedaan.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

De FB 1750e is al op leeftijd en is vervangen door de 2400, welke ook al weer aan vervanging toe is. 

Als je op de FB rechtstreeks een LAN kabeltje inprikt, zou je de volledige snelheid moeten halen. Ik ga er vanuit dat je minimaal CAT6 kabeltje gebruikt en dat de poorten op 1 Gbit/s staan. Te vinden bij netwerk → netwerkinstellingen. Als de monteur zegt dat er voldoende snelheid binnenkomt voor een 1 Gbit/s dan is dat afgedekt.

WiFi snelheidstesten zijn m.i. wat minder betrouwbaar.

• Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Ja de repeater is inderdaad met cat6 bekabeld met de modem

Ja maar ik verwacht ook een wifi snelheid te halen van rond de 500-700 en niet 80....

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 9, 2026

Eerst even dit: de snelheid die je via Wifi haalt is ook sterk afhankelijk van de clients.  Mijn 'oude' telefoon wil niet sneller dan 275. Die van mijn vrouw haalt zelfs dat niet. Die van onze schoonzoon haalt de volle Gbit. Mijn vrouw haar laptop rond 180. Dat is ook de nieuwste niet meer.

Zaak is, en dat is heel belangrijk, dat je voor de telefoons en laptop de 5 GHz band gebruikt.  Schakel als test eerst de 2.4 GHz eens uit en test opnieuw.

Mocht je nog spullen gebruiken die per se 2.4 GHz nodig hebben dan kun je de namen (SSID's) van de 5 GHz en 2.4 GHz verschillend maken. Zorg er dan voor dat de "belangrijke" clients het 2.4 GHz netwerk niet kennen. En stel op de spullen die geen 5 GHz ondersteunen het "nieuwe" 2.4 GHz netwerk in.

Als ik jouw snelheden zo zie dan lijkt het namelijk alsof jullie clients alleen met het 2.4 GHz netwerk verbinden. Dat draagt weliswaar verder maar heeft niet de snelheidspotentie van de 5 GHz band.

• Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

Hoe kan ik uitvinden welke snelheid een cliënt aan kan zoals telefoons,laptops, PS5 etc?

Bij installatie werd juist gezegd dat ik ze dezelfde naam moest geven …

"Disable the option "Different names for the Wi-Fi networks on 2.4 and 5 GHz" to use the same name (SSID) for both Wi-Fi networks. Only then can the FRITZ!Box automatically steer your wireless devices to the ideal frequency band ("band steering")."

Hoe kan ik er voor zorgen dat belangrijke clients 2.4 niet herkennen dan?

• January 9, 2026

Vergeet WiFi en zorg eerst een dat je bekabeld de juiste snelheid haalt. Wat meet je als je rechtstreeks bekabelt op de FritzBox in de meterkast meet?

• Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

@Marlon92 

ik test net op laptop op 1e verdieping die dus bekabeld is met fritzbox en via Switch is gekoppeld aan laptop dan zie ik waarde die ik verwacht..  

ik zal nu op dezelfde laptop wifi checken

en ik zit op 5ghz

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Wat de huidige (momentopname !) doorvoersnelheden naar de client zijn, kan je checken door in te loggen in de FB. Op het overzicht zie je ‘Thuiswerkapparaten’, daaronder zie je wat op dit moment verbonden is. Klik je door op ‘Naar het grafische overzicht’ (of in het menu thuisnetwerk → mesh) dan zie de doorvoersnelheden en met welke wifi (2,4 of 5) de clients zijn verbonden.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Je laptop is voorzien van 802.11n, schreef je, dat is WiFi 4. 

Wifi 4 (802.11n)

Deze standaard werd in 2009 geïntroduceerd en is vandaag de dag nog op veel plekken terug te vinden. Naast de snelheidverbetering is het voordeel van deze standaard dat hij op twee frequenties kan werken.

• Snelheid: 600 Mbps
  • Frequentie: 2,4 GHz en 5 GHz

WiFi snelheden en connecties zijn sterk afhankelijk van de omgeving. Kunnen de apparaten elkaar ‘zien’. Er zijn in de kennisbanken legio artikelen aanwezig over storingsfactoren, zoals (dikke)muren, gas- en water- en andere leidingen, dempende vloerdelen voor laminaat, etc. 

• Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

ja dat is een van de oude laptops HPdaar zat ik op dat moment op toen ik ging testen. maar zelfs dan is wifi snelheid veels te laag toch….

op mijn andere laptop  Dell zie je resultaat hierboven

ik had inderdaad gezien dat ik dat in fritzbox kon zien, dank je

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

maar zelfs dan is wifi snelheid veels te laag toch….

Met Wifi4 2,4Ghz kan je theoretisch 300Mbs bereiken, normaal is 200Mbs. 26Mbs is te laag.

• January 9, 2026

Kun je die Fritzbox misschien een stukje uit de meterkast halen? Tijdelijk op een stoel voor de meterkast zetten ofzo? Misschien word het bereik dan beter. En die repeater uit. Dan weet je zeker dat die geen rol speelt. Wat meet je dan?

• Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

Kun je die Fritzbox misschien een stukje uit de meterkast halen? Tijdelijk op een stoel voor de meterkast zetten ofzo? Misschien word het bereik dan beter. En die repeater uit. Dan weet je zeker dat die geen rol speelt. Wat meet je dan?

ga ik zo doen!

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

Met Wifi4 2,4Ghz kan je theoretisch 300Mbs bereiken, normaal is 200Mbs. 26Mbs is te laag.

Theoretisch wel ja. Maar dat hangt ook van de bandbreedte af (20 of 40Mhz) en of de cliënt meerdere MIMO-streams kan gebruiken. Ik denk dat beide hier niet optimaal gebruikt worden. 

• Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

Theoretisch wel ja. Maar dat hangt ook van de bandbreedte af (20 of 40Mhz) en of de cliënt meerdere MIMO-streams kan gebruiken. Ik denk dat beide hier niet optimaal gebruikt worden. 

Hoe kan ik dat uitzoeken hoe dat geregeld is ok laptop en of Android telefoon?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

Hoe kan ik dat uitzoeken hoe dat geregeld is ok laptop en of Android telefoon?

Bij Android kun je een app als DevCheck (flar2) of Device Info gebruiken. Bij Netwerk zie je dan je verbindingssnelheid. Bij mijn A54 is die momenteel 1200 Mbps. Met mijn 500/500 haal ik 499/781 met de speedtest app 😉 (die upload zal wel niet accuraat zijn)

Op de laptop kun je ook zien bij het netwerk icoontje wat je linksnelheid is. Vaak kun je ook wel zoeken op de specs van je hardware wat de mogelijkheden zijn (max protocol en max mini streams).

Welke Android toestel heb je en welke netwerkkaart in de laptop?

Overige zou je in de Fritzbox en AP ook moeten kunnen zien hoe de onderlinge linksnelheid is. Als die al brak is, dan kun je op clients op die AP geen hogere snelheid verwachten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Met 20Mhz en 1Mimo is 150Mbs is nog steeds haalbaar, dus 16% duidelijk te laag, onafhankelijk van band en afstand. Hier moet de oorzaak anders gezocht worden dan in Wifi4

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 9, 2026

Hierboven staan al een aantal tips maar ik zal proberen om nog wat uit te leggen of verduidelijken.

Ga sowieso uit van de 5 GHZ band als het je om snelheid te doen is.  Kijk met een app als Wifi Analyzer of jouw kanaal een beetje vrij is. Zoek desnoods een beter kanaal en stel dat in. Stel de bandbreedte in op 80 MHz als dat nog niet het geval is. Je kunt het een poosje proberen en eventueel naar 40 MHz zetten als dat beter werkt. Ook dat hangt van de clients af.

Dat veel fabrikanten adviseren om de Wifinamen op beide banden gelijk te houden is omdat men, en vaak de clients ook, sterkte en bereik de voorkeur geven in plaats van snelheid. Wifi is/was immers vooral bedoeld voor 'mobiele en dus bewegende apparaten' zoals een telefoon en tablet. En dan geldt: beter een langzamere verbinding dan geen verbinding.

Voorbeeld van hoe je de juiste clients verbonden houdt met het juiste Wifi netwerk:

Geef 2.4 GHz de naam ABCD. Vervolgens geef je 5 GHZ de naam ABCD_5. Je "belangrijke" clients laat je verbinding maken met ABCD_5 en je, qua snelheid, minder belangrijke clients met ABCD.

Zorg ervoor dat de eerstgenoemde clients het ABCD netwerk niet kennen. En andersom ook.    Op die manier kan, bijvoorbeeld, jouw telefoon geen verbinding maken met ABCD want die kent hij niet. 

Als laatste wil ik nog toevoegen dat Wifi niet per se de stabielste snelheden garandeert.

• Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

@Marlon92 Modem buiten meterkast lukt niet kabels zijn te kort 

Beneden wifi rond de 300...en opeens weer 50…geen idee waarom dat zo schommeld

Op laptop 300 en telefoon 170….nog steeds niet de snelheden die ik verwacht maar wel beter..

@rvk01 ik heb een Oppo Reno 8, ik zie daar staan bij link speed 230Mbps on 2.4 Ghz terwijl naast mijn wifi icoontje een 6 staat...begrijp er niks van

daarnaast als ik op hetzelfde moment een speedtest doe zie ik 123 mbps...hoe kan dat verschillend zijn

laptop:

De fritzbox zou dat toch allemaal zelf moeten regelen band steering..

Ik heb de repeater uit gezet nu helemaal geen wifi meer op 1e en twee verdieping….

@Sanne van KPN wat denk jij? andere repeater?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Dat kan inderdaad een oplossing zijn. 

Momenteel in de aanbieding bij FritzShop. Snelle verzending. In december ook nieuwe repeaters besteld, 3x 1200ax.

https://fritzshop.nl/60-repeater#/wifi_standaard-wifi_6_ax

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

@rvk01 ik heb een Oppo Reno 8, ik zie daar staan bij link speed 230Mbps on 2.4 Ghz terwijl naast mijn wifi icoontje een 6 staat...begrijp er niks van

De 6 staat voor Wifi 6. De 230Mbps is een link-speed, dat is niet de daadwerkelijke snelheid maar meer een overeengekomen maximum snelheid. Voor een Oppo uit 2022 lijkt me dat niet echt optimaal (die heeft 2x2Mimo op zowel 2,4 als 5Ghz). Maar misschien staat jouw 2,4Ghz op 20Mhz bandbreedte. Ik begrijp echter niet waarom die niet naar 5Ghz gaat. Is dit dichtbij de router?

Het schommelen kan in ieder geval komen door veel stoorzenders. Met een wifi analyzer kun je zien of dat misschien andere wifi zenders in de buurt zijn. Maar je kunt de suggestie van 2,4 en 5Ghz splitsen ook eens proberen en kijken wat je telefoon doet als je die naar 5Ghz forceert.

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

@Tonne2025 hoe doe je dit dan

"Zorg ervoor dat de eerstgenoemde clients het ABCD netwerk niet kennen. En andersom ook. Op die manier kan, bijvoorbeeld, jouw telefoon geen verbinding maken met ABCD want die kent hij niet. "

@rvk01 waar kan ik zien waarop 2.4 GHz staat qua MWh en 5 GHz?

Waarop zouden beide moeten staan?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 10, 2026

@Tonne2025 hoe doe je dit dan

"Zorg ervoor dat de eerstgenoemde clients het ABCD netwerk niet kennen. En andersom ook. Op die manier kan, bijvoorbeeld, jouw telefoon geen verbinding maken met ABCD want die kent hij niet. "

@rvk01 waar kan ik zien waarop 2.4 GHz staat qua MWh en 5 GHz?

Waarop zouden beide moeten staan?

Voor beide de bandbreedte en het wijzigen van de wifinamen voor 2,4 en 5Ghz moet je inloggen op de router (192.168.2.254 wachtwoord staat achterop indien niet zelf gewijzigd). 

Hoe je de wifinaam kunt splitsen zonder gebruik te maken van de wifi_extra weet ik niet (ik ken de box 12 nog niet zo goed en zie geen splits knop). ​@Tonne2025 ?

Uiteraard kun je wel die extra netwerk instellen voor 5Ghz en belangrijke apparaten daarmee verbinden (als die sneller is).

• Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Ik weet hoe te splitsen maar niet hoe clients met 5 GHz die 2.4 niet zien en andersom