Skip to main content
Beantwoord

Bij inschakelen tv ontvanger bevriest beeld als stroom eraf is geweest

• July 27, 2025
  • 9 reacties
  • 61 keer bekeken

Wanneer we de tv en tv box op stand-by zetten en vervolgens de stroom eraf halen, bevriest het beeld bij opstarten. Pas na diverse keren van kanaal wisselen hebben we normaal beeld.

Het meest vreemde is dat wanneer we na het RTL 4 weerbericht de tv op stand-by zetten we helemaal geen beeld meer hebben na opstarten????

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@jean pol, welkom op de KPN Community!

Wat gek dat het beeld bevriest bij het opstarten als je de tv-ontvanger van het stroom af is geweest. Het is doorgaan wel beter om de tv-ontvanger gewoon aan het stroom te laten. Je kunt deze eventueel in eco-stand zetten, zodat deze minder stroom verbruikt als je deze in stand-by hebt staan.

Als dit niet helpt, dan raad ik een frisse start aan. Hiermee wordt de tv-ontvanger terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Dit lost veel problemen op.

9 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 30, 2025

Hallo ​@jean pol, welkom op de KPN Community!

Wat gek dat het beeld bevriest bij het opstarten als je de tv-ontvanger van het stroom af is geweest. Het is doorgaan wel beter om de tv-ontvanger gewoon aan het stroom te laten. Je kunt deze eventueel in eco-stand zetten, zodat deze minder stroom verbruikt als je deze in stand-by hebt staan.

Als dit niet helpt, dan raad ik een frisse start aan. Hiermee wordt de tv-ontvanger terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Dit lost veel problemen op.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 31, 2025

Beste Denise,

Hartelijk dank voor je reactie en goede tip. Ik ga deze proberen en kom er dan op terug. Mvgr. Jan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2025

Helaas heeft het instellen van de fabrieksinstellingen geen oplossing gebracht. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 6, 2025

Dus als je de spanning (volksmond stroom) eraf haalt, heb je geen beeld.

En uit stand-by opstarten ook niet.

Begrijp ik uit je bericht.

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is hij verbonden met de Experiabox of Box12? of te wel wat zit daar precies allemaal tussen?
  3. Haal je ook de spanning van de KPN modem / router (Experiabox of Box12) eraf? Zo ja, dan klopt het, want die moet eerst volledig opstarten, daarna kan de KPN tv ontvanger pas werken.

Wij laten alles gewoon aan (dus de spanning (volksmond stroom) halen wij er niet af.

Ik begrijp de reden, je bespaard dan wat energie (volksmond stroom).

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025
  1. De DIW 7022, met de nieuwste updates.
  2. Direct verbonden met de Box 12 d.m.v. een ethernetkabel, niets ertussen.
  3. Ik haal niet de spanning van de Box 12.

Na het opstarten zie je op alle zenders een bevroren beeld (een foto dus i.p.v. bewegend beeld) zonder geluid. Wanneer je op RTL4 (we kijken alleen het weerbericht) de ontvanger op stand-by zet krijg je helemaal geen beeld bij opstarten. Daar mis je ook niets aan maar dat is een andere discussie.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

@jean pol 

Ik begrijp dat je de spanning (volksmond stroom (zeggen ze tegen alles)) alleen van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) haalt.

Daar houd hij niet echt van heb ik zelf bij uitval van elektriciteit (ook volksmond stroom) gemerkt.

Beste kan je hem altijd gewoon aangesloten houden en spanning er niet af halen.

In standby verbruikt hij ongeveer 1 watt in Ecostand  (zie ook hier)

KPN zet ook hier stroomverbruik neer, maar dat moet eigenlijk energieverbruik (in watt) zijn.

Stroom is in Ampère

Spanning is in volt

Vermogen is in Watt

Energie in Kwh (of WH (wattuur)) (dus vermogen per tijdseenheid) 

Ook Box uitgeschakeld kan je op het verkeerde been zetten.

KPN vermeld het niet helemaal juist, zie link boven.

Stroomverbruik KPN TV+ box

Stand-by stand: Snelle start
(Box uitgeschakeld)

2,5 Watt
Stand-by stand: Ecostand
(Box uitgeschakeld)
1 Watt
Welke stand-by stand je ook kiest, wanneer de KPN TV+ Box in gebruik is, is het stroomverbruik 3,3 ~ 4 Watt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

Bedankt voor uiteenzettiing 

TV box in stand-by laten is geen optie.

Nog even wachten en dan kunnen we weer terug naar Ziggo. Bevalt beter.

Excuses dat ik het woord stroom gebruikt heb. In de volkmond wordt wel vaker de t weggelaten achter de stam, maar dat terzijde.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik denk dat het van het stroomhalen van de tv-box inderdaad niet bevorderlijk is. Mijn advies zou dan ook zijn om hem gewoon in stand-by te zetten en laten. Kijk eens of het daarna wel goed gaat.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Bedankt voor uiteenzettiing 

TV box in stand-by laten is geen optie.

Nog even wachten en dan kunnen we weer terug naar Ziggo. Bevalt beter.

Excuses dat ik het woord stroom gebruikt heb. In de volkmond wordt wel vaker de t weggelaten achter de stam, maar dat terzijde.

Waarom kan dat niet?

Wij laten het altijd continue aan.

En de KPN modem / router laat je ook s’nachts aan begrijp ik en de koelkast, etc laat je ook continue aanstaan (toch?).

Zoveel bespaar je niet door alles uit te zetten. 

Bij Ziggo is het probleem hetzelfde als je steeds de spanning van de Next eraf haalt.