Skip to main content
Beantwoord

Bij muziekzenders en NPO5 valt met regelmaat de bas uit

• December 22, 2025
  • 31 reacties
  • 210 keer bekeken

Ik heb glasvezel en bij muziekzenders en npo5 valt met regelmaat de bass uit. Als TV of netflix, YouTube aan staat is er geen last. Wat zou de oorzaak zijn?

Beste antwoord door Maja van KPN

Je bedoelt je glasvezelverbinding doormeten? Dat gaat niet zo veel nut hebben ​@Fireman58, als daar iets mis mee is dan uit zich dat op een andere manier dan deels wegvallend geluid bij enkel de radiozenders. 

Wat ik wel graag wil doen, is een check op de streams om na te gaan of het daar wellicht in kan zitten. Zou je me daarvoor een aantal data en tijdstippen door kunnen geven waarop dit gebeurt? Dan kan de betreffende afdeling het echt even goed onderzoeken!

31 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 22, 2025

Je bedoelt de losse subwoofer? Van je soundbar?

• Auteur
  • Topper
  • December 22, 2025

Klopt, de soundbar is rechtstreeks aangesloten op tv en subwoofer werkt via Bluetooth, check op de hdmi is al gebeurd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 22, 2025

Als de subwoofer uitvalt lijkt mij dat de Bluetooth verbinding tussen de soundbar en z'n subwoofer. Daar lijkt me het kpn gebeuren of zelfs de televisie buiten te staan. 

Ronald31
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Welke soundbar en subwoofer gebruik je? Misschien kun je op dat forum eens vragen bij andere gebruikers. 

• Auteur
  • Topper
  • December 22, 2025

Nee klopt niet, want bij tv en andere kanalen of app werkt alles wel, is alleen bij npo5

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 22, 2025

NPO Radio 5 is stereo en heeft geen apart subwoofer kanaal. 

Het zal dus zitten in het scheidingsfilter in je soundbar/subwoofer systeem. 

• December 22, 2025

Al weer een tijd geleden heb ik ook vreemde dingen gehoord bij radio5, de geluidprocessor ( compressor, platmaker, . . . ) had toen duidelijk moeite met de oude 2 kanaals plaatjes, zang links, instrumenten rechts oid.
Uit de overgangstijd van 2 kanaals opnemen naar “stereo” platen.
Daar heb ik toen ook een bericht over gestuurd ( omdat het blijkbaar niet opgelost werd of niemand het melde of zo ? ), nvt was het weer weg.
Of er nu zoiets speelt dat weet ik niet.

Kun je een voorbeeld met tijd noemen ?
En dan terug luisteren.
Ik heb de opnamen van zondagmiddag hier.

PeterG : foutzoeken is uitsluiten waar bij je niets moet uitsluiten :-)
( waar je nu je conclusie op baseert dat zie ik niet )

• Auteur
  • Topper
  • December 22, 2025

Het zit in alle radio kanalen, maar ik heb meestal npo5 opstaan. Bij muziek via de tv kanalen is het niet.

Dus npo5, 538, enz, daar valt met regelmaat de bass ff uit voor 3,Tot 5 sec en komt dan weer terug.

Tv check gedaan goed, soundbar check goed, bassbox goed hdmi vervangen goed. Bassbox gewisseld is goed Dus.....

• Auteur
  • Topper
  • December 22, 2025

Nog aanvulling, als ik via m'n mobiel stream naar tv voor formule 1 dan doet de bassbox het ook goed, dus naar mijn idee ligt aan de glasvezel doorvoer !!

• December 22, 2025

Het zit in alle radio kanalen, 

O ! . . . .

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 22, 2025

Hmm 🤔

Welke ontvanger heb je eigenlijk? Arris VIP2952, Arcadyan HMB2260, Sagemcom DIW7022 (TV+)?

Hoe verbonden met je soundbar? Optisch digitaal of, indien Arris danwel Arcadyan, analoog.

Ik heb nu NPO Radio 5 aan en prima weergave van het laag. Via TV+ ontvanger DIW7022. 

Doef, doef, doef bij "Rudolph, the red nosed reindeer".

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 26, 2025

Welkom op de community ​@Fireman58, leuk dat je ons gevonden hebt om je vraag te stellen!

Wel een vreemd probleem, dit gebeurt dus alleen bij álle radiozenders begrijp ik. En het betreft dan ook enkel een dip van de bass, alle andere geluid blijft op hetzelfde moment wél goed?

Welk merk en type soundbar heb je? En welke tv-ontvanger? Dit horen we graag, zodat we wat gerichter met je mee kunnen denken!

• Auteur
  • Topper
  • December 26, 2025

De TV is van LG, en de soundbar ook LG net als bassbox ook LG. De kpnontvanger is Arris vip5202 de aansluiting is glasvezel met een cat6 naar de tv ontvanger en een hdmi naar tv en hdmi naar soundbar.

Muziek op tv kanalen is oke, ook app zoals YouTube of netflix is muziek goed.

Maar de radiokanalen in de 800 serie geven dip van enkele seconden 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 26, 2025

Geluid gaat via de tv begrijp ik? Heb je de tv aan of uitstaan als je radio luistert?

• Auteur
  • Topper
  • December 26, 2025

Tv moet aan omdat de aansluiting zo hoort. Kpn tv ontvanger naar tv en via hdmi naar soundbar 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 26, 2025

Als je soundbar ook een optische ingang heeft, kun je overwegen een optische (toslink) kabel tussen tv ontvanger en soundbar te leggen. Dan kun je de tv uitlaten tijdens radio luisteren. En héél misschien lost het ook je bas problemen op…

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 29, 2025

Als je soundbar ook een optische ingang heeft, kun je overwegen een optische (toslink) kabel tussen tv ontvanger en soundbar te leggen. Dan kun je de tv uitlaten tijdens radio luisteren. En héél misschien lost het ook je bas problemen op…

Dit is absoluut het proberen waard ​@Fireman58, als dit mogelijk is met jouw soundbar! Laat je weten of het lukt zo?

• Auteur
  • Topper
  • December 29, 2025

Dit gaat ten kosten van de totale geluidskwaliteit.

Het gaat alleen maar npo5 de rest doet het goed dus ga niet alles omgooien

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 29, 2025

Je kunt tijdens TV kijken blijven luisteren via hdmi als je die geluidskwaliteit beter vindt. Met een toslink kabel erbij heb je de keuze om tv uit te zetten tijdens radio luisteren. De meeste radio zenders zijn in stereo, dat zou niet (veel) uit moeten maken qua geluidskwaliteit lijkt me.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 8, 2026

Hoe staat het er nu voor ​@Fireman58? Is het nog gelukt om te testen hoe het gaat als je een optische/toslink kabel aan hebt gesloten? 

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2026

Ook via optische kabel werkt het niet correct.

Enige optie is glasvezel doormeten maar dat kan ik niet

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 9, 2026

Je bedoelt je glasvezelverbinding doormeten? Dat gaat niet zo veel nut hebben ​@Fireman58, als daar iets mis mee is dan uit zich dat op een andere manier dan deels wegvallend geluid bij enkel de radiozenders. 

Wat ik wel graag wil doen, is een check op de streams om na te gaan of het daar wellicht in kan zitten. Zou je me daarvoor een aantal data en tijdstippen door kunnen geven waarop dit gebeurt? Dan kan de betreffende afdeling het echt even goed onderzoeken!

• Auteur
  • Topper
  • January 9, 2026

Zo dat is best lastig omdat er geen regelmaat in zit.

Ik zou zeggen enkele keren elke ochtend tussen 10.00uur en 12.00uur van maandag t/m vrijdag 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 9, 2026

Ik snap dat dat nu achteraf lastig te zeggen is ​@Fireman58, lukt het je wellicht om een lijstje te maken van de eerste 5 momenten dat het vanaf nu weer gebeurt? 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 5, 2026

Is het nog gelukt om wat momenten te noteren ​@Fireman58?