Skip to main content

Sinds enkele weken ben ik van oud Telfort glas abo overgestapt naar TV+ glas. Uit diverse posts op dit forum maak ik op dat de ESPN zenders met TV+ net als 1 t/m 10 een hogere bitrate zouden moeten hebben. Een duidelijke bron kan ik daar van KPN zelf niet voor vinden.

 

1 t/m 10 is bij mij inderdaad zo’n 15 Mbit met de TV+ ontvanger, de espn zenders echter maar rond de 7 (met het bijbehorende slechte beeld).

De ontvanger staat op multicast en automatisch de beste kwaliteit.

 

Iemand die weet hoe dit nu precies zit?

Hallo @riksmith ,

Precies wat jij zelf hebt gemeten. Alleen de eerste tien zenders hebben een hogere bitrate van ruim 14 Mbit/s. De ESPN-zenders hebben de standaard bitrate. 

Er is wel één ESPN-UHD-zender beschikbaar voor abonnee's van het 4K-pakket.  Die zender (nummer 694) heeft uiteraard ook een betere beeldkwaliteit in vergelijking met de standaard-zenders.  

 Een duidelijke bron kan ik daar van KPN zelf niet voor vinden.

 

Er is wel iets over te lezen op dit forum : 

De TV+ Box heeft HD+ kwaliteit zenders voor de meest bekeken zenders. Dit zijn dezelfde zenders die op de oudere ontvangers als HD Glas aangeduid werden.

Deze zenders zijn op de TV+ Box vanaf kanaal 1 te bekijken (in plaats van vanaf 661). En ook nog eens voor iedereen met voldoende bandbreedte, ook als je geen glasvezel hebt. En daarnaast zijn ze ook nog in betere kwaliteit dan HD Glas is. 

bron : (veelgestelde vragen)  

 


Toch zie ik op diverse plekken mensen iets anders melden.

Zoals hier bijvoorbeeld: 
 

en hier lijkt het ook (wel onduidelijk verwoord) te staan vanuit KPN zelf:
 

 


In dat onderste topic lees ik een bericht van een KPN-moderator : 

De HD-kwaliteit van live tv bij de eerste 10 kanalen is al enige tijd geleden verbeterd door de bitrate te verhogen naar 14 Mbit/s. 

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

We hopen natuurlijk dat in de toekomst ook -naast sport- alle andere soorten content in de hoge 14Mbit/s kwaliteit te zien zijn. Of dat nu live en uitgesteld is.

 

Hier worden dus ook de eerste tien zenders benoemd plus bij terugkijken en opnames de ESPN-en Ziggo Sport kanalen. Die sportkanalen dus niet bij Live-TV. 

 

De bewering van PeterG in dat andere topic is (zover ik weet) onjuist. Ik zal daar ook nog even reageren.  


Dus begrijp ik het nu goed? Zenders 1-10 bij tv+ lineair op 14 Mb/s, de rest nog niet; terugkijken en opnames voor die zenders op 7,5 Mb/s behalve specifieke sportuitzendingen, die dan wel op 14 Mb/s. Bij ESPN en Ziggo Sport net andersom: lineair op 7,5 Mb/s maar terugkijken en opnames op 14 Mb/s?

Of begrijp ik het niet goed? 


Kpn schreef 

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

Het lijkt mij toch echter volslagen onlogisch dat de LIVE wedstrijden op espn en Ziggo Sport in 7,2 zouden zijn maar terug te kijken in 14,2 !

Ik vind het beeld van live voetbal via espn en Ziggo Sport via TV+ juist veel mooier dan via de oude ontvanger. 43" tv.

Om overigens HD 7,2 Mbps 'slecht beeld' te noemen slaat de plank ook mis naar mijn mening. 


Destijds was dit ook reden voor een discussie. O.a.:

 

PeterG schreef:

De HD-kwaliteit van live tv bij de eerste 10 kanalen is al enige tijd geleden verbeterd door de bitrate te verhogen naar 14 Mbit/s. 

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

Wat staat dit raar, Paul.

Zijn de live kanalen van ESPN en Ziggo Sport dan niet in de hoge 14,2 Mb/s kwaliteit….

wjb schreef:  

Ik heb het vermoeden dat er bedoeld wordt dat dergelijke opnames in de oorspronkelijke bitrate beschikbaar zullen komen en dat is wat anders dan dat ze allemaal met een bitrate van 14,2Mbps.

https://forum.kpn.com/product%2Dupdates/tv%2Dbox%2Dupdate%2Dnaar%2Dkpn%2Dtv%2Dapp%2D1%2D122%2D3%2D600016


Voor voetbal vind ik het wel veel slechter beeld dan noodzakelijk. Veel beweging, veel uitgezoomd beeld en dus kleine poppetjes . Dan heb je baad bij een hogere bitrate. 

Ik zie daadwerkelijk (compressie) artefacts bij dit soort beelden, vooral rond de spelers bij torencamera (heet dat zo?). Ik vermoed toch dat deze komen doordat KPN de stream knijpt / herencodeerd. Maar goed, ik heb wel een flink grotere tv dus valt het meer op.

Als uitgesteld kijken wel hogere bitrate heeft zal ik daar eens mee vergelijken. Ik hoop in ieder geval dat KPN dit alsnog ook live gaat aanbieden. Alles van ESPN in UHD (zonder 2,50 bijbetalen) of 1080p zonder HDR zou nog beter zijn.

 

Ik denk in ieder geval met heimwee terug aan de schitterende kwaliteit van het tijdelijke NPO kanaal tijdens het WK. En kijk met verwachting uit naar het komende EK.


Ik zit nu de wedstrijd Ajax - AEK te kijken. Ik zie live duidelijk een verschil in beeldkwaliteit tussen Veronica en ESPN2. Waarbij Veronica dus beter is.

De stream bij ESPN2 wordt inderdaad beter als je hem even pauzeert en dus de hogere bitrate krijgt. Tussen dat en Veronica zie ik niet direct een verschil in kwaliteit.


Ah, bijzonder nieuws. Die tweede alinea, @riksmith .

Kan het nu niet beoordelen. De TV+ zit tijdelijk op een mini tv: 23 inch en maar HDready. Heb 'm derhalve nu op 720p 50 ingesteld staan.

Maar eh, ook een tip. Even pauzeren die ESPN kanalen en je krijg via unicast een betere stream (14,2) dan via multicast (7,2 kennelijk) nota bene!

Ik kies van oudsher voor de beeldkwaliteit voor Veronica (HD glas eerst) dan voor het ESPN 2 kanaal waar zo'n wedstrijd dan altijd ook op is.


Die tip is toch precies wat ik al beschreef in alinea 2?


Ik zeg toch ook dat het ook een tip is?


Dan hebben we wat spraakverwarring. Ik dacht dat je mij niet goed begrepen had en dat je mij daardoor een goed bedoelde tip gaf voor iets wat ik dus zelf al had gedaan en geconstateerd. Geen probleem verder, volgens mij is het helemaal helder hoe het werkt. Al snap ik niet waarom KPN dit zo doet en niet gewoon live ook die hogere kwaliteit geeft.


Inderdaad, een ietsie pietsie spraak/typ/lees verwarring. Geeft niet. Ik was misschien niet duidelijk genoeg (bij nader lezen...).

Al snap ik niet waarom KPN dit zo doet en niet gewoon live ook die hogere kwaliteit geeft.

Dat snap ik ook totaal niet. Maar zo zijn het voor alle decoders wel dezelfde Multicast streams DSL en FttH wat natuurlijk ook weer scheelt.

Je gaat er toch vanuit dat Live het beste is. Vroeger met de VHS was het opgenomen ook maar zo'n 60 % van de live kwaliteit. Daar hoorde je bijna niemand over.

Al had ik later wel Super-VHS, wat gewoon 625 lijnen had, net als de live uitzending. Want ik zag het bij VHS wel.