Skip to main content

Sinds een aantal weken KPN totaal in huis met de nieuwe kleine Android TV units.

Standaard aangesloten met een cat 6 naar de router, en met een HDMI kabels via een HDMI input op de Yamaha RX V463 versterker naar de LG 47SBV monitorĀ  (ARC) HDMI input.

Het lijkt of dat het audio normaal werkt, echter bij verschillende uitzendingen is er in het totale audioplaatje geen spraak (conversatie) aanwezig. Dit gebeurd op diverse kanalen o.a. SBS6, ARD, BBC first, maar ook op NPO 1.

Bij bijvoorbeeld een promo van Babs, de (omroep MAX) herhaling is alles normaal, zowel audio geluid als spraak conversaties. Echter zodra de normale uitzending begint is er alleen audio achtergrond en GEEN spraak.

Als voormalig NOB audio technicus al veel problemen meegemaakt maar dit is bizar. Het is net ofĀ  bij een multitrack mix, de vocals tracks zijn vergeten open te zetten.

Wat ook opvalt zijn de flinke audioverschillen tussen de diverse zenders, Bij reclame is dit al jaren een terugkerend probleem, weet dit uit de praktijk in Hilversum, maar de audioverschillen zijn zeker groter als bij mijn vorige provider Ziggo.

De unit al hersteld naar de fabrieksinstellingen, maar niets helpt. kabels en aansluitingen zijn goed, anders werkte het audio in het geheel niet denk ik zo,

Hoop op een snelle oplossing voor dit vreemde probleem.

Ik heb dat wel eens maar dan is m'n center kanaal even van slag. Volume even goed open zetten en hij doet het weer.Ā 

Ik neem aan dat je via de televisie luidsprekers op zo'n moment wel spraak hebt.Ā 


HalloĀ  Peter,

Dank voor je snelle antwoord,Ā  Ga het proberen.Ā 

En alvast gefeliciteerd,Ā  aanstaande zaterdag wordt je dus 6.0, Heb ik zelf al een aantal jaren geleden ingevoerd,Ā  worden we elk jaar geĆ¼pdate. šŸ˜‰

J v SomerenĀ 


Ah. Je hebt in m'n profiel gekekenĀ šŸ˜ƒ.Ā 

Leeftijd is een raar ding.Ā 

Dat is een leuke. Ga ik ook invoeren.Ā 

Van versie 5.9 naar 6.0. Klinkt een stuk beter.Ā 


Wij hebben dit probleem ook, Nederland 1,2 en 3 geen probleem maar bij alle andere kanalen wel muziek maar de spraak is gemompel in de verte. Fabrieksinstellingen gereset maar dit lost het probleem niet op helaas. Ben zeer benieuwd naar de oplossing.

Wij hebben dit zowel op WiFi als via de kabel.


Check dan dus even je geluidsinstallatie. Of indien het je tv geluid betreft de instelling in je tv.Ā @FazantMaarssenĀ .

Werkt de center speaker wel?

Is er een center geconfigureerd maar er is zo'n speaker niet aangesloten.Ā 

Etc.

Dit zit bij je thuis.


Hier hetzelfde probleem. Als er sprekers zijn is het net of ze allemaal een kussen voor hun mond hebben. Geluid verzet naar stereo/pcm, daardoor is het wel verstaanbaar, maar geluidskwaliteit is om te huilen. Een oplossing zou erg fijn zijn.


Hier net hetzelfde....maandje geleden overgestapt naar KPN...nooit problemen gehad met het tv-geluid.......nu gaat het geluid uit zichzelf zachter (tot onverstaanbaar stil) en terug luider...of, je hoort achtergrondgeluid maar geen spraak, elke dag is het wel iets anders...alles is hetzelfde aangesloten als bij de vorige provider wat nooit problemen gaf (ook niet de vorige keer KPN) ik ben serieus van plan om alles terug binnenĀ te sturen en naar onze vorige provider te gaan als dit niet opgelost raakt. @KpnĀ ... graag een oplossing.


maak even een nieuw topic aan, @Gerd BeyaertĀ .Ā  Dan kunnen we je daar helpen./