Skip to main content

Op mijn telefoons wordt direct verbinding gemaakt met de laatst gebruikte apparaat (speaker, oortjes etc.). Maar dan ook ALLEEN met het laatst gebruikte apparaat.

Ik heb nooit begrepen waarom er niet direct verbinding wordt gemaakt als er één van de bekende apparaten (speaker, oortjes etc.) in de buurt is, ook als dat niet het laatst verbonden apparaat is. Want als het niet het laatst verbonden apparaat is, moet ik dat handmatig doen. Op mijn telefoon(s) is dat redelijk snel te doen, maar blijft in mijn ogen raar.

Maar sinds kort heb ik KPN TV+ met DIW7022 kastje, en daar werkt het op dezelfde manier: dus het laatst verbonden apparaat (speaker, oortjes, etc) verbindt direct, maar een eerder verbonden apparaat niet.

En dan wordt het irritant, want dan moet ik eerst ontkoppelen en daarna weer opnieuw koppelen. En dat alles zit vrij diep in de menu-structuur. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Mijn vraag is dus: wat snap ik niet?

Of wat doe ik fout? En vooral: (hoe) is dit op te lossen?

Zie hier hoe je de bluetooth op de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) kunt gebruiken.


Ik kan me heel goed voorstellen dat een Bluetooth device alleen automatisch koppelt met de laatste partner voor zijn functie. Je moet er toch niet aan denken dat jij jouw oortjes als laatste gekoppeld had aan jouw telefoon, dat je Bluetooth op de telefoon uit hebt staan en dat je de kamer binnenloopt waar de TV+ Box aan staat en nu weer even een privé gesprek wilt voeren op de telefoon of muziek wilt luisteren via Spotify op de telefoon.

Overigens gaat dit vast per rol. Zo koppelen mijn toetsenbord, muis en koptelefoon alledrie automatisch met de TV+ Box.


Ik kan me heel goed voorstellen dat een Bluetooth device alleen automatisch koppelt met de laatste partner voor zijn functie.

Ik denk inderdaad dat zowel een device als een bron dat zelf zouden moeten kunnen bepalen? Met een gebruikersinstelling dus, of dat wel of niet gewenst is?

Jouw voorbeeld van wat jij niet wilt met je telefoon, werkt precies zo met mijn Sony LinkBuds S earbuds. Die kunnen (maar) twee actieve verbinding onthouden, en dat is een instelling. Omdat ik die optie aan heb staan, schakelt mijn telefoon of Chromecast (ligt er maar net aan welke actief media afspeelt) vanzelf over naar mijn earbuds zodra ik die indoe. En als er een telefoontje binnenkomt terwijl ik de Chromecast gebruik, dan wordt er omgeschakeld. En het is dus een instelling van mijn earbuds of ik dat wil.

Ik zou het niet raar vinden als ook een bron (een telefoon, de TV+ Box, een laptop, ...) zoiets als optie ondersteunt, voor meerdere devices. Ik zou bij een mediabox trouwens ondersteuning voor meerdere gelijktijdige bluetooth koptelefoons verwachten. Maar misschien werkt dat ook zo, want ik snap bluethooth eigenlijk ook niet. 🤓


Ok, er is misschien wat voor te zeggen dat het niet direct verbindt in bepaalde situaties, maar laat dan dan een optie zijn, zoals Arjan al aangeeft. En/of dat er een zeer eenvoudige optie is om te verbinden. Net als op mijn telefoon (“eerder verbonden apparaten”). En niet dat ik ergens diep in het menu moet ontkoppelen en direct weer koppelen. Dat lijkt meer een workaround.

 


Begrijp ik goed dat je zonder problemen meerdere bluethooth luidsprekers/koptelefoons in de lijst met accessoires van de TV+ Box kunt hebben staan? En dat een niet-laatst-gebruikt apparaat ook niet vanzelf koppelt als je het in de tussentijd niet aan een andere bron gekoppeld had? Dat stap 5 hieronder dus gewoon werkt, maar stap 6 niet zonder opnieuw te koppelen?

  1. Koppel headset A aan TV+ Box
  2. Zet headset A weer uit maar gebruik ‘m daarna niet bij een andere bron
  3. Koppel headset B aan TV+ Box
  4. Gebruik headset B, en zet die weer uit (geluid weer via je televisie)
  5. Zet headset B weer aan, gebruik ‘m, zet weer uit (idem)
  6. Zet headset A aan

(Ik kan dat niet testen hier.)


@Arjan van B Ik wist ook de precieze situatie niet meer en heb jouw scenario getest. En dat werkt, dus in stap 6 verbindt headset A gewoon. Daarom nog wat andere situaties getest. Ik snapte er al niet zoveel van (daarom begon ik het topic), maar nu helemaal niet meer.

Want ik heb allerlei verschillende situaties geprobeerd (met oortjes, een speaker en een koptelefoon) en in alle situaties verbond alles direct. De situatie dat het niet verbond, heb ik dus zelfs niet meer kunnen reproduceren. Mijn DIW7022 gaat snachts van stroom af, dus dacht dat dat er misschien mee te maken had, dus dat ook getest (even de spanning eraf), maar ook daarna werkte het nog.

Zoals gezegd, ik snap er nu helemaal niks meer van, maar als het zo blijft vind ik dat natuurlijk prima.


Heb je ook de situatie getest waarbij je een device wél even met een andere bron gebruikt hebt, en daarna weer met de TV+ Box?

Dat is de situatie die bij mijn Sony LinkBuds S oortjes ook werkt, maar misschien alleen als ik de optie “Connect to 2 devices simultaneously” ingeschakeld heb. Daarover schreef ik hierboven:

 

En als er een telefoontje binnenkomt terwijl ik de Chromecast gebruik, dan wordt er omgeschakeld.

Iets preciezer: er wordt denk ik niet omgeschakeld, het ding heeft gewoon twee verbindingen tegelijkertijd (als ze aan staan). En dat heeft misschien niks te maken met het automatisch verbinden, want ik zie in de bijbehorende telefoon app ook een lijstje van andere bronnen waarmee de dingen gepaired zijn. Misschien dat ze best vanzelf verbinden met die andere bronnen als er niet al twee actieve verbindingen zijn.

 


Heb je ook de situatie getest waarbij je een device wél even met een andere bron gebruikt hebt, en daarna weer met de TV+ Box?

 

Ik dacht het wel (heb zoveel combi's geprobeerd dat het wel een beetje door elkaar heen ging lopen), maar dacht later misschien toch niet. Dat dus ook getest en dan verbindt ie idd niet, dus dat is dan weer de situatie die ik het begin beschreef. Ik begin nu te vermoeden waar mijn denkfout zit: ik dacht namelijk dat alléén een bron (telefoon, DIW kastje) onthoudt of er een (laatste) verbinding is geweest. En dat de devices in principe domme dingen zijn die verder niks onthouden. Een soort master/slave constructie dus. Maar nu denk ik (moet dat nog bevestigd zien) dat ook de devices dat (kunnen) onthouden.

Wat ik dan wel weer vreemd vond is dat de DIW een verbinding “pikte”: oortjes waren verbonden met DIW, een speaker met mijn telefoon. Ik zette de oortjes uit (verbinding met DIW werd dus verbroken) en toen “kaapte” de DIW de speaker, die op dat moment verbonden was met de telefoon! Pfff, het wordt er allemaal niet duidelijker op.

 


Ik begin nu te vermoeden waar mijn denkfout zit: ik dacht namelijk dat alléén een bron (telefoon, DIW kastje) onthoudt of er een (laatste) verbinding is geweest. En dat de devices in principe domme dingen zijn die verder niks onthouden. Een soort master/slave constructie dus. Maar nu denk ik (moet dat nog bevestigd zien) dat ook de devices dat (kunnen) onthouden.

Jij hebt het druk gehad met testen zeg 😳😅

Het is bij mijn weten (ook ik ben geen Bluetooth expert) inderdaad zo dat je devices zelf óók onthouden waar ze voor het laatst mee verbonden zijn. Ik moet zelf bijvoorbeeld altijd mijn oordopjes handmatig opnieuw koppelen als ik wissel tussen laptop en telefoon. 


 Ik moet zelf bijvoorbeeld altijd mijn oordopjes handmatig opnieuw koppelen als ik wissel tussen laptop en telefoon. 

Ik denk dat je niet opnieuw hoeft te koppelen, maar wel verbinden, toch? Opnieuw verbinden is nog redelijk makkelijk, althans zoals het op mijn telefoons gaat (laptop weet ik eigenlijk niet): je kiest de betreffende oortjes uit de lijst “eerder verbonden” en klaar. Je maakt dan dus verbinding met een al bekend apparaat.

Maar bij DIW kastje kan dat  niet, je kan in het menu niet naar de oortjes gaan (die door koppelen dus al bekend zijn) en zeggen dat je daarmee wilt verbinden. Je moet ontkoppelen om vervolgens direct weer te koppelen (als dat niet zo is dan hoor ik dat héél graag). Volgens mij is het idee van koppelen dat je dat 1x doet (om de apparaten aan elkaar bekend te maken) en vervolgens nooit meer.

Ik zou dat wel op de requestlijst willen zetten: een lijstje van gekoppelde devices waaruit je kan kiezen om te verbinden.

 


 Ik moet zelf bijvoorbeeld altijd mijn oordopjes handmatig opnieuw koppelen als ik wissel tussen laptop en telefoon. 

Ik denk dat je niet opnieuw hoeft te koppelen, maar wel verbinden, toch? Opnieuw verbinden is nog redelijk makkelijk, althans zoals het op mijn telefoons gaat (laptop weet ik eigenlijk niet): je kiest de betreffende oortjes uit de lijst “eerder verbonden” en klaar. Je maakt dan dus verbinding met een al bekend apparaat.

Er zijn veel Bluetooth oortjes die maar met één apparaat gekoppeld kunnen zijn en dat betekent dat deze bij het switchen van apparaat telkens weer opnieuw gekoppeld moeten worden.

Dat ligt niet zozeer aan het apparaat waarmee gekoppeld wordt maar aan de oortjes zelf. Die weet immers niet meer dat deze ooit met de TV+ Box gekoppeld was als hij in de tussentijd met een ander apparaat gekoppeld is geweest. Er zijn (gelukkig) ook Bluetooth oortjes die wel aan meerdere (meestal maar twee) apparaten gekoppeld kunnen worden en die zullen dan ook automatisch met de TV+ Box verbinden als deze eerder al een keer gekoppeld was en hij niet al verbonden is met een ander apparaat.


Ik zou dat wel op de requestlijst willen zetten: een lijstje van gekoppelde devices waaruit je kan kiezen om te verbinden.

Ik geef 'm door aan de juiste mensen!

En inderdaad @wjb, gelukkig bestaan er ook genoeg devices waarbij de koppeling in ieder geval blijft bestaan. Dat illustreert maar weer welke smaakjes we allemaal hebben in de bluetooth wereld!


Ik zou dat wel op de requestlijst willen zetten: een lijstje van gekoppelde devices waaruit je kan kiezen om te verbinden.

Ik geef 'm door aan de juiste mensen!

@Dofir, ik heb een update hierover. Het tv team vindt het een leuk idee, maar het heeft op dit moment geen prioriteit. Misschien in de toekomst. 


Ik kwam naar dit forum precies om deze vraag te stellen. Het is een heel gedoe om mijn Bluetooth koptelefoon te gebruiken. Eerst ontkoppelen, dan opnieuw koppelen, duurt allemaal lang en ver weggestopt, waarom niet een optie op opnieuw te verbinden?


Ik heb wel 10 apparaten verbonden auto, koptelefoon, oordopjes, Sonos speaker, oordopjes vrouw, jbl speaker enz. De speaker die aan staat en dan in de buurt is maakt toch altijd verbinding.


Ik kwam naar dit forum precies om deze vraag te stellen. Het is een heel gedoe om mijn Bluetooth koptelefoon te gebruiken. Eerst ontkoppelen, dan opnieuw koppelen, duurt allemaal lang en ver weggestopt, waarom niet een optie op opnieuw te verbinden?

 

Bij mij dus idd ook: 35-40 keer “klikken”  met de afstandbediening vind ik wel erg veel van het “goede".

 

Ik heb wel 10 apparaten verbonden auto, koptelefoon, oordopjes, Sonos speaker, oordopjes vrouw, jbl speaker enz. De speaker die aan staat en dan in de buurt is maakt toch altijd verbinding.

En als je bijv. die oortjes met je telefoon gebruikt hebt, koppelen ze dan daarna ook automatisch met het kastje? Want ik gebruik oortjes en een speaker en zolang ik ze (afwisselend) maar wel alleen voor de KPN TV+ decoder gebruik, is er geen probleem. Maar zodra ik de oortjes met mijn telefoon heb gebruikt, kan ik de hele riedel van hierboven weer doorlopen.


 

En als je bijv. die oortjes met je telefoon gebruikt hebt, koppelen ze dan daarna ook automatisch met het kastje? Want ik gebruik oortjes en een speaker en zolang ik ze (afwisselend) maar wel alleen voor de KPN TV+ decoder gebruik, is er geen probleem. Maar zodra ik de oortjes met mijn telefoon heb gebruikt, kan ik de hele riedel van hierboven weer doorlopen.

 

Wel jammer dat @Ronald31 hier dan weer geen antwoord op geeft...