Skip to main content
Vraag

Blikkering geluid bij SBS6 via de KPN TV+ Box in combinatie met JBL luidsprekers

• January 20, 2026
  • 5 reacties
  • 85 keer bekeken

robdammers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Hoe komt het dat het geluid van SBS6 de laatste tijd blikkerig klinkt? Het is me voor het eerst opgevallen toen ik onlangs een muziek programma keek. Het geluid op andere zenders klinkt gewoon goed. 
Ik heb een DIW7022 ontvanger en het geluid loopt via JBL luidsprekers. 

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 22, 2026

Geluid van alle Dolby 5.1 zenders is zachter dan de zenders met stereo geluid. 

Met zenders met stereo tv hier op circa 35 /100. De Dolby zenders op 60 /100.

Ook op m'n HTS is het verschil navenant. 

Blikkerig zou ik het dan weer niet willen noemen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo Rob, ik kwam jou topic tegen en was even nieuwsgierig of dit probleem nog steeds speelt. Ik heb het even getest, zowel thuis als op kantoor en ik kan dit blikkerige geluid niet reproduceren op dit moment. Ervaar je die problemen nog steeds?

Je zou eens naar de geluidsinstellingen van de Box kunnen kijken met behulp van dit artikel:

robdammers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Het heeft geen zin, alle zenders en apps klinken verder goed, behalve SBS6. Met name fragmenten waar muziek in zit. Ik kan het wel bijstellen, maar dan zijn alle andere zenders ontregeld. Het lijkt me niet de bedoeling. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 3, 2026

Afgelopen zaterdag nog the winner takes it all gezien. Dat klonk hier prima via de HTS. Met de DIW7022. 

Raar dat jij het als blikkerig ervaart.

Ik ervaar geluid muziek programma's via SBS6 stukken beter dan via RTL4. The voice vrij doods, veel center. Lijkt wel mono.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik zal jouw feedback terugkoppelen ​@robdammers want ik snap dat je daar van baalt. Ik heb zelf nog even zitten luisteren via mijn Sonos Arc naar SBS6, maar ik krijg dit effect niet direct gereproduceerd vrees ik.