Skip to main content

Tijdens het terugkijken van programmas via de TV Box lijkt het wel 720/480p (als het soms niet minder is). Zojuist tijdens het terugkijken op SBS6 werd het beeld ook niet meer 'normaal'. Het gaat dan om letterlijk (compressie) blokjes in het beeld.

 

Ik begrijp dit niet, want tijdens live TV is het beeld scherp. Nog niet zo mooi als de streamingdiensten, maar vooruit. Heb het nog niet kunnen 100% kunnen vergelijken, maar de KPN TV app lijkt er beter mee km te gaan, hoewel verre van perfect.

 

Ik kijk via een LG C3 65" televisie met alle beeldverbeteraars uit en enkel clarity op 16 voor dit HDMI signaal.

 

Wat zou de reden van deze ogenschijnlijk lage bitrate tijdens, specifiek, het terugkijken kunnen zijn? 

 

Er loopt een internetkabel van het Modem naar een unmanaged bridge en die stuurt het signaal door naar de KPN box en ook TV. Ik ga nog testen deze ertussenuit te halen, maar dit zou niet uit mogen maken als live TV wel goed werkt, lijkt me?

 

Ben benieuwd welke stappen ik kan nemen. Mogelijk de box even van het stroom halen?

Welke KPN tv decoder (ontvanger) heb je?

 

Blokkering beeld bij 720/480?

Ik denk niet dat het aan de resolutie ligt. 


Hoi Joop, ik heb de TV+ Box. Klein zwart kastje met originele hdmi kabel. 


Kan je eens een foto plaatsen van dat blokkerige beeld?

Het zou maar zo kunnen dat er tegenwoordig bij terugkijken gebruik gemaakt wordt van variabele bitrates, afhankelijk van de beschikbare bandbreedte. Dat zou dan kunnen betekenen dat de bitrate teruggeschroefd wordt als er te weinig bandbreedte beschikbaar is.

 

Edit: Er was gisteravond een storing die dit veroorzaakte.

Het zou nu dus niet meer mogen gebeuren.


Als het een storing bleek zal ik het dit weekend nog eens testen.

Over het algemeen valt de beeldkwaliteit wel wat tegen, ik hoop dat zenders op korte termijn op zijn minst 1440p/4k gaan uitzenden op zenders 1-10, - zou met een 1gbit glasvezel verbinding toch prima moeten kunnen zou je zeggen. Had ook gehoopt dat upscaling tegenwoordig wel goed zou werken met alle AI snufjes, maar helaas nog niet.


Als het een storing bleek zal ik het dit weekend nog eens testen.

Over het algemeen valt de beeldkwaliteit wel wat tegen, ik hoop dat zenders op korte termijn op zijn minst 1440p/4k gaan uitzenden op zenders 1-10, - zou met een 1gbit glasvezel verbinding toch prima moeten kunnen zou je zeggen. Had ook gehoopt dat upscaling tegenwoordig wel goed zou werken met alle AI snufjes, maar helaas nog niet.

 

Nee, ik denk niet dat dat gaat gebeuren.

Ze blijven uitzenden op 1080i (1920 x 1080) 16:9 beeld. (maar wie weet wat er in de toekomst gaat gebeuren en Digitenne heeft 1080p, maar dat is door KPN van 1080i aangepast naar 1080p)

En 1440 is niet 4K, dat is 3840x2160