Skip to main content
Beantwoord

Box 14, traag bij overschakelen TV zender

• October 29, 2025
  • 20 reacties
  • 163 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Op dit moment  is bij ons het overschakelen naar een andere TV zender erg traag geworden, dit was altijd snel, maar laatste tijd is dit erg traag geworden, duurt nu ongeveer 10 seconden. Ik hoor graag van u hoe dit kan woreden opgelost.

Beste antwoord door Erik van KPN

@Cheerens, vertraagd zappen wijst over het algemeen op een niet ideale verbinding tussen de TV+ Box en je modem. Uit je titel maakt ik al op dat je een Box 14 hebt. En uit je berichten dat je twee TV+ Boxen hebt. Waarvan eentje direct bekabeld is aangesloten, en de andere via wifi. Ik ben dan nog even benieuwd naar het volgende:

• is er recentelijk iets veranderd in je thuisnetwerk? Heb je bijvoorbeeld een apparaat toegevoegd of verwijderd?
  • is er een switch in jouw thuisnetwerk aanwezig? Zo ja, welke is dat? 

20 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 29, 2025

Welkom ​@Cheerens.

Staat uw decoder op Multicast ingesteld ?

Dit vind u onder Video Mode.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

Dank je wel, ik heb hem nu overegeschakeld naar unicast en nu is het weer snel. Klopt dit?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 29, 2025

Dank je wel, ik heb hem nu overegeschakeld naar unicast en nu is het weer snel. Klopt dit?

Het zou andersom moeten zijn, wat als u hem weer terug zet op Multicast ? Is het dan nog steeds langzaam ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

Nee, als ik hem weer terugzet naar multicast, wordt het weer langzaam?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 29, 2025

Vreemd, het zou just andersom zo moeten zijn.

Heb je de decoder achter een switch liggen of direct op het kpn modem?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 29, 2025

Wat staat er rechtsonder bij de voortgangsbalk als de zender eenmaal loopt bij de instelling multicast?

LIVE of Live 

Hoe is de ontvanger verbonden met het modem. Bekabeld, zit daar dan nog een switch tussen?

Direct op de wifi van de Box14?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

Nee, als ik hem weer terugzet naar multicast, wordt het weer langzaam?

Het heeft niets met de Box14 te maken, dat is een KPN router.

Ik denk dat je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hebt.

Hoe is deze met de Box14 verbonden? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

Ik denk dat daar het probleem zit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

Deze zit direct verbonden met een utp cat.7 S/FTP kabel, lijkt mijn toch wel snel genoeg!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

En boven in de slaapkamer via WiFi, gebruik makende van de KPN Super WiFi 2.0.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 29, 2025

CAT 7 is overkill voor de tv ontvanger. Die 'verbruikt’ nooit meer dan 45 Mb/s en is begrensd op 100 Mb/s.

Voor de tv ontvanger is CAT 5e te adviseren. Een 'te snelle’ kabel kan ook weer storingen veroorzaken indien die snelheid (bandbreedte mogelijkheid) van de kabel niet nodig is.

Een switch die niet IGMP Snooping ondersteund kan dit (traag zappen) ook veroorzaken.

Of gebruik ook dié ontvanger via wifi. Werkt in mijn ervaring uitstekend. Test het eens! 😉

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

Als ik boven op de slaapkamer (aangesloten via WiFi) het systeem terugzet naar Multicast, dan is hij ook weer traag, dus dat maak geen verschil!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 29, 2025

Dus je hebt het op twee ontvangers ?

En wat zie je in beeld wanneer hij op multicast staat, LIVE of Live ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

In beeld zowel in unicast als in multicast staat LIVE.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 29, 2025

Dan blijft ie dus wel de multicast stream pakken. Aangegeven door LIVE.

Als ie zou switchen naar de unicast stream wordt dat met Live aangegeven.

Als ik boven op de slaapkamer (aangesloten via WiFi) het systeem terugzet naar Multicast, dan is hij ook weer traag, dus dat maak geen verschil!

Is het wifi punt dáár aangesloten via die switch? Dan is dat wel verklaarbaar. 

Zet de boxen vooralsnog in videomodus unicast. Dan zijn ze gewoon snel. 

》 Haal ter test die switch ertussenuit. Dam zal het vast beter gaan in multicast. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

Als ik switch naar unicast, dan blijft hij LIVE aangeven

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 29, 2025

Dat kan niet. 

Bij mij staat er dan bij alle zenders LiveDus één hoofdletter en drie kleine letters. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

Voor de tv ontvanger is CAT 5e te adviseren. Een 'te snelle’ kabel kan ook weer storingen veroorzaken indien die snelheid (bandbreedte mogelijkheid) van de kabel niet nodig is.

@PeterG Dit is niet waar. Of heb je onderbouwing? Ik heb hier nog nooit van gehoord namelijk. Een kabel leggen doe je liever voor een tijdje, dus dan is een CAT hoger nooit verkeerd. - Ook niet voor TV. 

@Cheerens Je hebt niet heel toevallig de Smart TV geinstalleerd op je Soundbox VSB3918 of kleine box DIW7022? Want bij de app blijft ‘ie volgens mij wel altijd op LIVE staan, omdat daar unicast/multicast niet uitmaakt. 

En als je anders een foto kunt delen van wat je op je TV ziet, zou wellicht ook helpen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 30, 2025

Ach. Als bij iemand Box 12 niet werkt met cat 6.... Het was zoals de Engelsen zeggen "educated guess"

En een goede opmerking over de app. Dat is heel wat anders dan de Launcher in unicast...

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 30, 2025

Hartelijk dank voor u help

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 3, 2025

@Cheerens, vertraagd zappen wijst over het algemeen op een niet ideale verbinding tussen de TV+ Box en je modem. Uit je titel maakt ik al op dat je een Box 14 hebt. En uit je berichten dat je twee TV+ Boxen hebt. Waarvan eentje direct bekabeld is aangesloten, en de andere via wifi. Ik ben dan nog even benieuwd naar het volgende:

• is er recentelijk iets veranderd in je thuisnetwerk? Heb je bijvoorbeeld een apparaat toegevoegd of verwijderd?
  • is er een switch in jouw thuisnetwerk aanwezig? Zo ja, welke is dat?