Skip to main content

Als ik wil casten via de app van kpn, lukt het in eerste stantie wel. Ik klik een zender in, je ziet dat hij gaat laden op de tv, maar nadat hij aan het laden is, zie je 2 seconden later ineens weer het zwarte beeld met het cast icoon op de tv staan. Dat blijft ook staan. Ik heb alles al geprobeerd, chromecast opnieuw opgestart, telefoon etc. Maar niks werkt. Iemand? 

Betreft dit een ingebouwde chromecast in een Philips tv?


Hey Peter!

Nee, gewoon een Chromecast HD kastje, op een niet Philips smart tv :) 


Welke type Chromecast HD?

Al zo'n nieuwe witte met afstandsbediening?

Of nog een oudere:

 


@E.L 

Je kan niet alle zenders via de iTV app casten.

 

Gaat het met een streamingdienst of YouTube wel goed? 

 

Welke Chromecast heb je? 


Ik heb de nieuwste Chromecast, de witte, met afstandbediening. Iemand die ik ken, kan wel gewoon alles streamen via kpn, en diegene heeft precies dezelfde Chromecast. 


Als je gewoon thuis bent, dus het adres van het abonnement, is casten van KPN TV helemaal niet nodig. Je kunt op de Chromecast de kpn tv app downloaden vanuit de Play Store (wel op de box registreren met je Google Account daarvoor).

De KPN TV app op de Chromecast werkt alleen thuis.

Waarom het casten niet lukt kan ik de vinger niet achter krijgen.


Hi @E.L, welkom op het forum. 

Ik vind het ook vreemd dat het casten niet lukt met dat model Chromecast, ik gebruik toevallig dezelfde versie als ik niet thuis ben. Werkt het casten naar de Chromecast met andere apps wel? Denk aan Youtube of Netflix. 

Heb je ook geprobeerd om de app te verwijderen en opnieuw te installeren? Een optie is wat Peter aangeeft; instelleer de KPN app rechtstreeks op de Chromecast als je dit thuis gebruikt, maar dit zou ook vanaf je telefoon moeten werken. 

Ik hoor graag van je. 


Hey @Alex_P, dankjewel.

Ik zit niet op het thuisnetwerk, ik heb zegmaar mijn chromecast gekoppeld met een andere wifi, waarop ook mijn telefoon op zit. Of ik zet mijn 5g aan, en ook op de chromecast. Dan wil ik casten via de app, maar sinds het begin lukt het al niet. Youtube werkt wel gewoon en die dingen. Ik heb ook al contact opgenomen met kpn zelf, maar die konden me niet helpen helaas. 


@Alex_P,

Dit gebeurd er dan: 

eerst begint hij met zoeken, 2 seconde later gebeurd dit: zie 2de foto. Hoe kan dit? 

 


Via de WiFi is de juiste manier, 4/5G is niet nodig. Heb je ook geprobeerd om de KPN app te verwijderen van je telefoon en opnieuw te installeren?  Als dat ook niet helpt, zou de de Chromecast eens helemaal willen resetten? 


@E.L Zou je je profiel willen invullen op dit forum? Anders vrees ik dat we alleen generiek kunnen reageren; dit is niet iets waar anderen recent over klaagden.

Casten buitenshuis is helemaal goed en dient te werken, zoals dat ook bij velen netjes werkt ja. 

In een privé bericht stuurde je dat NPO1 wel werkte. En wat doen NPO2, NPO3? En een gratis film of serie uit onze bibliotheek, als je die cast? En iets terugkijken van gisteren en dat casten?

Zou je ook het Chromecast built-in versienumer willen posten van jouw Chromecast-HD-met-GoogleTV waarmee dit gebeurt? Iets in de vorm zoals 1.68.374976 (maar dan net anders waarschijnlijk).


Hi @TV Apps Team , 

 

hoe bedoelje profiel? 🙂, email? 
OS build is: STTK.230808.004

Serienummer: 2B19105GN4HLM8

meer kan ik niet vinden. 
Ik hoor het wel, alvast bedankt :) 

 


Hi @Alex_P,

De app op telefoon heb ik al meerdere keren verwijderd, en de chromecast al een paar keer gereset, maar niks helpt helaas. Ik heb net nog geprobeerd te casten, maar nogsteeds pakt ie m niet. 


Hi @TV Apps Team , 

 

hoe bedoelje profiel? 🙂, email? 
OS build is: STTK.230808.004

Serienummer: 2B19105GN4HLM8

meer kan ik niet vinden. 
Ik hoor het wel, alvast bedankt :) 

 

@E.L Als je je eigen E.L. profiel bekijkt op dit forum (je eigen icoon aanklikt) en dan ‘Bewerk profiel’ doet, kun je gegevens invullen zoals postcode en huisnummer, klantnummer etc. Daarmee kunnen we dan je cast sessie van zojuist (25-10 ~12:10) bijvoorbeeld opzoeken en pogen te achterhalen wat er mis gaat.
Zulke data hoort en blijft privé, vandaar dat dat in het profiel kan waar niemand anders het kan zien.  


Vul even je profiel hier in via onderstaande link @E.L . Dan weten ze wie je bent. Met alleen E.L. gaat dat niet lukken. 

https://forum.kpn.com/settings/profile

Onderaan dat formulier vervolgens opslaan met de knop daar.

PS

als je klikt op je avatar dan kun je ook je profiel vinden (mijn profiel).

 

 


Hi @TV Apps Team ,

 

Ik heb mijn profiel ingevuld! Ik hoor het wel :)


Hi @TV Apps Team, ik heb het ingevuld. Wanneer krijg ik antwoord? 


We zien inderdaad bijvoorbeeld vanmorgen nog wat pogingen om te casten, althans een chromecast die probeert een video op te halen. Maar dat ziet er inderdaad niet helemaal uit zoals het hoort… maar het is niet een scenario die we meteen herkennen, maar ideeën waar het fout kan gaan hebben we wel.

Allereerst nog een paar vragen:
-Met welk app probeer je de cast te starten? De app op iOS, Android of tv.kpn.com via een browser?
-Werkt het afspelen van video via die app wel gewoon?
-Verloopt het e.e.a. of voor die chromecast, of op die app via een VPN of proxy? 

Andere hypothese die ineens te binnen schiet (best effort, we ondersteunen het niet actief):
Zet je toevallig een hotspot aan op een mobiel en is je chromecast dan verbonden met die hotspot én gebruik je de app op dat mobieltje met de hotspot?
Dan werkt het doorgaans alleen als je dan een ánder apparaat (mobiel of pc) óók verbindt met die hotspot en dan gaat casten vanaf dat andee apparaat. Dus niet de app gebruiken op het apparaat welke de hotspot vormt.
Dat heeft te maken met dat een hotspot vaak aan ander IP heeft dan het apparaat zelf. Oftewel, twee netwerken.
Maar dit testen we niet en een OS update kan hotspot functionaliteit ook zomaar andersom gooien (als in, Windows, iOS of AndroidOS update). 

‘Basis voorwaarden’ voor correct casten: zowel caster (iOS-, Android of web-app) als de chromecast dienen verbonden te zijn met hetzelfde lokale (LAN/WLAN) als externe netwerk (zelfde WAN IP).

Netflix, Spotify, Youtube en andere gote diensten casten doorgaans niet naar een AndroidTV/GoogleTV device, maar gebruiken het cast icoon om app-to-app functionaliteit te faciliteren. Omdat het cast-device al een eigen app heeft (in tegenstelling tot ouderwets casten).


Hi @TV Apps Team, 

ik gebruik de app op iOS, iPhone 15. 
via de App lukt inderdaad wel gewoon alles, zodra ik cast naar de Chromecast werkt het niet. Het is verschillend, want de ene keer pakt hij een aantal zenders wel, en dan pakt hij ineens geen zenders meer. 
via een vpn of proxy gebruik ik niet. 
hotspot gebruik ik niet zodra ik wil casten, dan gebruik ik gewoon de wifi, dezelfde wifi op de telefoon, als op de chromecast. 
aan de software update van iOS kan het niet liggen, die heb ik namelijk up to date :)
 


Zou je dan je chromecast-built-in versie kunnen opzoeken in de instellingen van je chromecast en deze hier posten?
En welke iOS versie op je iOS device heb je? iPhone 15, welk modelnummer exact? (voorbeeld: A2846).

En het zou helpen de  volgende videotypen proberen te casten als er zich problemen voordoen:
1. NPO1 live
2. RTL4 live
3. NPO1 terugkijken (iets van gisteren)
4. RTL4 terugkijken (iets van gisteren)
5. Een gratis serie of film uit de gelijknamige secties uit de KPN bibliotheek

Misschien dat je een patroon kan ontdekken? Welke van de types hierboven het nooit doen of welk type het altijd doet. Of het is altijd hetzelfde.

Ook als één van de 5 hierboven het niet doet, benoem dan dit in ieder geval één moment, datum + tijdstip (op de minuut, dus 31-10 16:06 b.v.), zodat we dat verzoek kunnen proberen te onderzoeken.

Zou je ook kunnen kijken naar de tijdzone en tijdinstelling van je iOS apparaat?
Wat óók nog een mooi inzicht kan geven is proberen te casten met een ander apparaat; dat kan b.v. tv.kpn.com zijn in Chrome, dat mag op een pc, maar werkt ook in Chrome op een iOS toestel. Werkt het casten via chrome wél altijd?

We hebben weinig aanknopingspunten omdat anderen dit niet melden. Dus de vraag lijkt te zijn, waarom het specifiek in jouw geval zo (te) vaak mis gaat. 

NB: ook Google en Apple zijn niet feilloos en brengen met updates wel eens problemen met zich mee; up to date is niet gelijk aan probleemloos. :)


Hi @TV Apps Team , 

nu ben ik niet in de buurt van de Chromecast, dat is donderdagavond pas weer. Donderdag avond / vrijdag zorg ik dat ik alles wat jullie hebben gevraagd, ga opzoeken en ga doen. Dus dan zien jullie binnenkort een berichtje 😉, alvast heel erg bedankt, hele goede service! 


Hi @TV Apps Team .. 

 

sorry voor het lange wachten, ik was tijdelijk niet beschikbaar. Ik heb vandaag een nieuwe Chromecast binnengehad omdat de andere niet goed was. Nu heb ik het opnieuw geprobeerd, en het werkt nogsteeds niet. Zou je willen zeggen wat ik precies moet doen, doorgeven etc? Bedankt alvast


Hi @TV Apps Team .. 

 

sorry voor het lange wachten, ik was tijdelijk niet beschikbaar. Ik heb vandaag een nieuwe Chromecast binnengehad omdat de andere niet goed was. Nu heb ik het opnieuw geprobeerd, en het werkt nogsteeds niet. Zou je willen zeggen wat ik precies moet doen, doorgeven etc? Bedankt alvast

Zie het laatste bericht. Je pogingen van gisteravond zien we wederom niets raars aan en er zijn geen andere signalen bekend met klanten met issues die hierop lijken. Alle vragen/opmerkingen ten opzichte van die eerdere post zijn nog steeds van toepassing en geven waardevolle info. Aanvullend zelfs nog op die post:
-Je weet ook zeker dat in de andere apps probleemloos dezelfde kanalen wel werken op hetzelfde Wifi netwerk?
-kun je bijvoorbeeld video's vanuit nos.nl (of NOS app) wel casten? (Spotify, Youtube, NEtflix, HBO etc zijn geen goede vergelijkingmaterialen; NOS wel)


Hi @TV Apps Team ,

ik heb even alle vragen terug gekeken van n maandje geleden. Hierbij alle vragen van jullie: 

 

chromecast build in: STTK.230808.004

iOS up to date: 17.2

Modelnummer iPhone 15: MTP03ZD/A

NPO 1 Live: Doet het de eerste keer, 16:44. 2de keer geprobeerd, toen deed hij het niet. 16:49. 
RTL 4 Live: Doet het niet, 16:45. 
NPO 1 Terugkijken: Doet het niet, 16:46. 
RTL 4 Terugkijken: Doet het niet, 16:47.

Gratis Film / Serie kijken ( Plus Pakket ), Doet het niet, 16:48. 
Op pc geprobeerd ( tv.kpn.com ), NPO 1 Live: Doet het, 16:58. 
SBS 6 geprobeerd, doet het niet, 16:57. 
 

heb ik zo alles gehad? Laat maar weten 🙂. Alvast bedankt! 
 

 


Hi @TV Apps Team ,

ik heb even alle vragen terug gekeken van n maandje geleden. Hierbij alle vragen van jullie: 

 

chromecast build in: STTK.230808.004

iOS up to date: 17.2

Modelnummer iPhone 15: MTP03ZD/A

NPO 1 Live: Doet het de eerste keer, 16:44. 2de keer geprobeerd, toen deed hij het niet. 16:49. 
RTL 4 Live: Doet het niet, 16:45. 
NPO 1 Terugkijken: Doet het niet, 16:46. 
RTL 4 Terugkijken: Doet het niet, 16:47.

Gratis Film / Serie kijken ( Plus Pakket ), Doet het niet, 16:48. 
Op pc geprobeerd ( tv.kpn.com ), NPO 1 Live: Doet het, 16:58. 
SBS 6 geprobeerd, doet het niet, 16:57. 
 

heb ik zo alles gehad? Laat maar weten 🙂. Alvast bedankt! 
 

 

Dank! Voor zover mogelijk e.e.a. onderzocht. Het is natuurlijk opvallend dat NPO1 live het de tweede keer niet deed, maar dat kan een false-positive zijn. Want buiten dat, zou hier een patroon te zien zijn, in twee losstaande apps, dat verkeer voor DRM content (alles behalve NPO123 live) niet werkt. Om die werkend te krijgen is voor die kanalen een extra call nodig t.o.v. NPO123 live. Het is niet zo dat die call niet gedaan wordt of niet beantwoord wordt, want dat kunnen we wel zien, maar aankomen bij zowel je chromecast als pc lijkt het niet te doen en daarmee kan de player op zowel de chromecast als op web, niet afspelen. 
De link tussen zowel je pc als chromecast is het zelfde IP, oftewel die zaten op hetzelfde netwerk, niet zijnde thuis.
Het blijft erg gissen, maar het klinkt toch heel erg als een filtering van bepaalde type verkeer op dat netwerk (of dat vanuit WAN of LAN komt valt niet te zeggen). Mijn suggestie zou dan ook nu (met de info van nu) zijn: kun je dit reproduceren op je eigen netwerk thuis bijvoorbeeld of een ander netwerk dan dit netwerk? 
Minderzeggend maar niet oninteressant: werken RTL4 live en SBS6 live op je iPhone in de KPN app wel, áls deze verbonden is met hetzelfde wifi netwerk op die locatie als de chromecast en zonder proxy/vpn.