Skip to main content

Al sinds vele jaren erger ik mij groen en geel aan de waardeloze audio die bij sport wordt weergegeven. Met name bij het huidige voetbal moet ik mijn center kanaal bij 5.1 audio met +6 dB versterken wil ik de commentator kunnen verstaan.  Dit is zowel bij KPN alsook bij andere providers al lang zo dus ik vermoed dat de NPO het signaal dus veel te zwak aanlevert maar wie moet ik daar eens om de oren draaien om dat onder de aandacht te krijgen ?

Of zijn het de providers die van een stereo signaal een incompleet en slecht gebalanceerd 5.1 signaal aanleveren ? 
 

wie kan hier licht op schijnen ??? 

Ik zet mijn centerspeaker vaak 6 tot 8 dB harder dan bij bijvoorbeeld Netflix nodig is.

Providers kunnen niets met het 5.1 signaal of überhaupt de audio in het aangeboden tv signaal. 

Met de radiozenders kan dat wel enigszins. 

Nu bij Engeland - Slowakije is het commentaar wel goed qua volume. Centerspeaker maar 2 dB harder.


Ik zet mijn centerspeaker vaak 6 tot 8 dB harder dan bij bijvoorbeeld Netflix nodig is.

Providers kunnen niets met het 5.1 signaal of überhaupt de audio in het aangeboden tv signaal. 

Met de radiozenders kan dat wel enigszins. 

Nu bij Engeland - Slowakije is het commentaar wel goed qua volume. Centerspeaker maar 2 dB harder.

 

Hoi

Dat bedoel ik dus, dat je de center +6 moet zetten om het te kunnen verstaan. Maar wat mij onduidelijk is, is of het originele signaal van het NOB, wat de NPO dus uitzend, dus WEL of NIET in dolby 5.1 is. 

Als dat wel 5.1 is dan kunnen ze in de regie het center kanaal harder zetten en daarmee de balans in orde maken.

Als ze ( NPO ) Stereo uitzenden dan zou het kunnen dat de provider ( KPN ) middels een software tool er AC3 ( dolby 5.1 ) van maakt en dat men in die tool de balans moet bijregelen. 

Dus wie levert nu wat voor signaal…. @KPN hoe zit dit ???? 

Peter

 

 


Het 5.1 komt van de NPO/NOB eindregie. 

Maar je vraagt je bij sport, met name voetbal, wel eens af of ze daar überhaupt een 5.1 speaker opstelling hebben...


Ik zet mijn versterker op Dynamic Volume, een keer met een meetmicrofoon kalibreren, nooit last van wisselende geluid


Ik zet mijn versterker op Dynamic Volume, een keer met een meetmicrofoon kalibreren, nooit last van wisselende geluid

@TDN ,

Dat kunnen sommige versterkers zoals Pioneer o.a. maar niet iedere versterker heeft die optie.
Daarbij zijn er ook TV toestellen die 5.1 kunnen weergeven die met hetzelfde probleem zitten.

De bron moet goed zijn, alles wat daarna gebeurd is daar van afhankelijk. Dat schijnt men bij de NOS nog steeds niet te snappen, alle uitzendingen , zelfs het Journaal, zijn te zacht.

Peter

 


Het 5.1 komt van de NPO/NOB eindregie. 

Maar je vraagt je bij sport, met name voetbal, wel eens af of ze daar überhaupt een 5.1 speaker opstelling hebben...

@PeterG ,

Die NEP vrachtwagens hebben complete surround sets erin zitten, daar zou je voor je woonkamer jaloers op kunnen worden :) 

Maar het is vaak dat ze niet gebalanceerd  uitsturen. Op Links en Rechts staat het veldgeluid, de joelende menigte en meer...dat is feitelijk achtergrond geluid maar wordt door hun onbalans versterkt waardoor de center Channel dus weggedrukt wordt. Als ze dan op dat center Channel ook nog eens zacht insturen, dan hou je niets over, maar ZIJ horen dat niet, dus who-cares…

Het zou al veel oplossen als ze zulke wedstrijden gewon, net als bijvoorbeeld de BBC of iTV het commentaar met een limited/compressor over de audio heen zetten, waardoor het geluid van het stadion tijdelijk verzwakt wordt als de commentator spreekt. Hetzelfde als gedaan wordt bij alle radio stations… simpel lijkt mij…

 

peter


Hoi @MusicIsMyLife . Ik weet niet of het zoden aan de dijk zet maar je kunt eens overwegen om er een mailtje naartoe te sturen. 

https://over.nos.nl/uw-vragen-reacties/uw-vragen-of-reactie/


Die NEP vrachtwagens hebben complete surround sets erin zitten, daar zou je voor je woonkamer jaloers op kunnen worden :) 
 

Voor meer informatie, kan ik je deze pagina van harte aanbevelen

https://www.nepworldwide.nl/producten-en-diensten/broadcast-services/outside-broadcast-vans/ 


Die NEP vrachtwagens hebben complete surround sets erin zitten, daar zou je voor je woonkamer jaloers op kunnen worden :) 
 

Voor meer informatie, kan ik je deze pagina van harte aanbevelen

https://www.nepworldwide.nl/producten-en-diensten/broadcast-services/outside-broadcast-vans/ 

 

In de UHD Wagen :

Monitoring Audio 5.1 Surround, main: Genelec 8340 APM

 

Dus zoals ik verwachtte :)

 


Hoi @MusicIsMyLife . Ik weet niet of het zoden aan de dijk zet maar je kunt eens overwegen om er een mailtje naartoe te sturen. 

https://over.nos.nl/uw-vragen-reacties/uw-vragen-of-reactie/

Erwin, gedaan… nu eens kijken of ik reactie krijg.
heb ook meteen verteld dat 1920x1080 geen UHD is…

 

:)

P


1920 x 1080 i en p is inderdaad geen UHD. 

1920 x 1080P 50 met HDR/HLG en WCG2020 mag volgens de EBU wel UHD worden genoemd. 


1920 x 1080 i en p is inderdaad geen UHD. 

1920 x 1080P 50 met HDR/HLG en WCG2020 mag volgens de EBU wel UHD worden genoemd. 

😮 … zelfs de standaarden zijn niet standaard meer… “ Wij van WC Eend ….” 

Binnenkort mag je een pannenkoek ook pizza noemen ...🤣

Jeetje...zo komen we toch nooit uit die impasse van slechte video kwaliteit … 

 

Peter


Slechte video kwaliteit?

Ik kom nog uit de zwart wit tijd.

Later kleur. Maar 4:3.

Ook nog enkele jaren 16:9 alleen SD. 576i dus. Digitaal mpeg 2.

Het huidige HD beeld vind ik heel mooi. Netflix HD spat zelfs van het scherm. 

Heb ook een tijdje 4k gekeken, maar ik kan niet tegen al de details. Kijk ook alleen nog Nederlands elftal via het UHD kanaal. HD is rustiger aan mijn ogen. 

Zo zijn we allemaal verschillend. 


1920 x 1080 i en p is inderdaad geen UHD. 

1920 x 1080P 50 met HDR/HLG en WCG2020 mag volgens de EBU wel UHD worden genoemd. 

😮 … zelfs de standaarden zijn niet standaard meer… “ Wij van WC Eend ….” 

Binnenkort mag je een pannenkoek ook pizza noemen ...🤣

Jeetje...zo komen we toch nooit uit die impasse van slechte video kwaliteit … 

 

Peter

 

Dat is appels en peren vergelijken.

Sorry van deze uitdrukking.

 

FULL HD, 1080i of 1080P is zelfs mooi zonder HDR.

Met HDR mag het UHD heten en is het inderdaad iets mooier.

4K is leuk, maar voor deze resolutie moet je heel dicht bij de tv zitten.

En ook hier geld hetzelfde als bij Full HD, met HDR of Dolby Vision is het beeld mooier.

 

Maar slecht, wil ik het absoluut niet noemen.

 

Dus je hebt resolutie, om dat verschil te zien moet je echt steeds dichter bij de tv zitten. Voor 4K resolutie op een afstand van ongeveer 2 meter bij een 55” scherm.

 

En je hebt methoden om het beeld mooier te maken.

HD was zo wie zo mooier dan SD, omdat ook de kleuren, contrast en helderheid vooruit gingen.

Maar met te veel compressie, verlies je hier weer veel mee.

HDR en ook Dolby Vision maken het beeld nog mooier, want ook hier wordt kleur, helderheid en contrast verbeterd.

 

En net zoals @PeterG kom ook ik uit de Zwart wit tijdperk met 4:3 beeldverhouding.

Kleur kwam eind jaren '60 (1969) en ook in 4:3 formaat) en halverwege de jaren '70 werd kleur pas standaard.

Eind 20 ste eeuw kwam breedbeeld (16:9) zoals wij het nu allemaal kennen, maar pas 2007 of 2008 werd dat standaard.

2007 of 2008 werd er gestart met HD en dat werd pas ongeveer 2014 standaard.

 

Voor 4K zal niet snel een standaard komen voor tv zenders, omdat de bandbreedte te groot is.

UHD (HD met HDR) misschien wel.

Maar je kan via streamingdiensten 4K met HDR of Dolby Vision kijken (volgens kenners (en daar ben ik het mee eens) is Dolby Vision mooier dan HDR10


Reageer