Skip to main content
Beantwoord

Dagelijks zwart beeld tijdens tv kijken en geen geluid

• February 2, 2026
  • 5 reacties
  • 79 keer bekeken

Hi,

inmiddels zo'n beetje elke dag, krijg ik tijdens het tv-kijken tv (via hdmi-cec) een zwart beeld zonder geluid. Enige manier om te herstellen is stekker uit tv+kastje te halen en weer erin, dan start hij keurig op met beeld. En werkt het weer voor een paar uur. 

Kunnen jullie dit oplossen? Waarschijnlijk is er een nieuw TV+ kastje nodig.

NB: Voordat jullie aanvullende vragen gaan stellen heb ik alvast wat acties ondernomen:

• default instelling terug gezet.
  • CEC uitgezet
  • Ook op de tv CEC uitgezet
  • Smartlink uitgezet
  • Ik gebruik geen WIFI aansluiting van de STB naar Experia maar UTP cat5 zonder onderbreking
  • Ik heb al een andere HDMI kabel geprobeerd
  • Ik heb al een andere HDMI input geprobeerd
  • Ik HDR uitgezet en SDR aangezet
  • ECO stand is uit ook op TV toestel
  • Ontvanger gereset

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord door PeterG

CEC is alleen maar dat je via de HDMI verbinding de apparaten onderling kunt bedienen. De ontvanger met de afstandsbediening van televisie (niet andersom). Ontvanger schakelt tv naar juiste ingang (en indien nodig aan) als ie met de kpn afstandsbediening wordt ingeschakeld.

Zorg dat de ontvanger indien DIW7022 niet in de HDMI ARC aansluiting zit.

Mogelijk gaat er om een of andere reden iets mis met de resolutie.

Zet deze eens handmatig vast op de kpn tv box.

4k2k 50hz voor een 4k/uhd televsie

1080P 50hz voor een HD televisie

720P 50hz voor een HDready televisie.

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • February 3, 2026

CEC is alleen maar dat je via de HDMI verbinding de apparaten onderling kunt bedienen. De ontvanger met de afstandsbediening van televisie (niet andersom). Ontvanger schakelt tv naar juiste ingang (en indien nodig aan) als ie met de kpn afstandsbediening wordt ingeschakeld.

Zorg dat de ontvanger indien DIW7022 niet in de HDMI ARC aansluiting zit.

Mogelijk gaat er om een of andere reden iets mis met de resolutie.

Zet deze eens handmatig vast op de kpn tv box.

4k2k 50hz voor een 4k/uhd televsie

1080P 50hz voor een HD televisie

720P 50hz voor een HDready televisie.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 3, 2026

Hoi Peter,

bedankt voor je reactie. Ik ga dit vanavond even uitproberen.

Mvg, It's only me

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 4, 2026

Goedemorgen ​@It's only me , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Dat lijkt me ook uitermate vervelend tv kijken op die manier dus goed dat je daar via deze weg ook melding van maakt! Fijn dat je zelf ook duidelijk aangeeft welke acties jezelf al hebt ondernomen al is het natuurlijk jammer dat dit nog niet heeft geholpen, 

Heb je het advies van ​@PeterG inmiddels opgevolgd en zo ja, heeft dit ook gezorgd voor de gewenste verbetering? Ben heel erg benieuwd!

Mocht dit niet hebben geholpen, dan gaan we natuurlijk verder kijken wat er precies nodig is om ervoor te zorgen dat jij weer tv kunt kijken op de manier zoals je dat van ons mag verwachten. Mocht het probleem nog altijd actueel zijn, dan kan het in deze situatie geen kwaad om de TV+ Box eens terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Hoe je dat precies doet, lees je terug in dit artikel op onze Kennisbank! In ieder geval zie ik je bevindingen graag tegemoet 💪🏻

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 11, 2026

Hallo ​@Jan van KPN,

bedankt voor je bericht. Tot op heden heeft het geholpen. Hopelijk blijft het zo.

Mvg,

It's only me

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 12, 2026

Goedemorgen ​@It's only me en bedankt voor je terugkoppeling 💪🏻

Fijn om te lezen dat dit heeft geholpen en ik hoop (en ga daar stiekem ook een klein beetje vanuit) dat je nu weer televisie kunt kijken op de manier zoals je dat van ons mag verwachten! Mocht je onverhoopt toch weer tegen problemen aanlopen, laat het hier dan ook vooral weer weten!