Skip to main content
Vraag

De DIW7022 maakt geen wifi verbinding met een verborgen netwerk

• September 3, 2026
  • 18 reacties
  • 142 keer bekeken

Hallo,

Wij maken gebruik van de dichtgetimmerde zTV (Zakelijk) met een DIW7022.
Bij het selecteren van een WiFi netwerk loop ik echter tegen een probleempje aan.
Ik heb zelfs het vermoeden dat het een bug is.

Wat zijn de stappen die ik doorloop:
1) Open het tandwieltjes menu
2) Selecteer WiFi submenu
3) Hier zie ik alle beschikbare WiFi netwerken
4) Ik scroll naar onderen om een verborgen WiFi netwerk toe te voegen met het "+”
5) Hij laat mij de naam van het SSID invullen
6) Hij vraagt mij welke encryptie daar bij hoort.
7) Ik selecteer WPA3-Personal (de juiste)
8) Hij vliegt uit het menu en heeft niet gedaan. Ik verwacht hier eigenlijk een stap met het wachtwoord invullen. Hij vliegt gewoon naar home vanuit settings.

Note: Als ik bij stap 4 ons gasten netwerk selecteer, kan ik wel gewoon een wachtwoord invullen en werkt de TV ontvanger. echter zit de ontvanger dan in het verkeerde VLAN.
Ik wil mijn TV WiFi netwerk graag verborgen houden.
Note 2: Ik maak geen gebruik van het KPN modem, maar van UniFi WiFi AP's.
Note 3: Al selecteer ik bij stap 7 WPA, WPA2 of WEP, hij vliegt gewoon uit het menu.
Hij lijkt dus enkel te willen verbinden met niet niet verborgen netwerken, dan laat hij mij wel een wachtwoord invullen en verbinden. 
Note 4: Het verborgen WiFi netwerk werkt prima op alle andere devices.
Note 5: Hiervoor had ik dezelfde DIW7022, maar dan de consumenten variant, daar had ik dit probleem niet.
Note 6: Gisteren een factory reset uitgevoerd met een pinnetje aan de achterkant, LAN kabel tijdelijk aangesloten (is niet beschikbaar op de permanente plek), Hij download dan opnieuw de firmware. Dan komt hij terug als een consumenten DIW7022, dan kan je hem niet gebruiken omdat het S/N geregistreerd staat als Zakelijk device, dan kan je met een trucje hem terugzetten naar de Zakelijke omgeving en logt hij automatisch in. Kortom, het lijkt niet een tijdelijk foutje o.i.d.

Hij laat mij dus niet het wachtwoord invullen, daar komt hij niet. Dus het is niet dat hij niet kan verbinden of niet compatible is met 3th party netwerk devices.

Het lijkt mij hier om een specifieke een software bug van de zakelijke DIW7022 te gaan.
Meer mensen last van?

18 reacties

JanD
Wijsgeer
  • September 3, 2026

Beste ​@ASSVT even met de zakelijke helpdesk contact opnemen voa 0800 0403.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2026

Hallo ​@JanD 

Dat begrijp ik, maar ik las ook ergens dat de zakelijke community en deze community samengevoegd zijn.

De zakelijke helpdesk zal dit niet kunnen verhelpen ben ik bang.
Ik vraag hier gewoon af of er meer zijn met dit probleem of dat de juiste afdeling dit kan gaan testen.
Daarom heb ik het stappenplan er ook bij gezet om het reproduceerbaar te maken.

In mijn KPN zakelijk krijg ik het niet voor elkaar om een nieuw service verzoek te openen en wordt je om de oren geslagen met AI assistent die het over hele andere producten gaat hebben helaas.

Gisteren 3x gebeld en dan krijg een AI stem, die “Medewerker spreken / Technische vraag” niet begrijpt en uiteindelijk krijg je een automatische sms met een link hoe je TV installeert en "wordt de verbinding verbroken”, mijn telefoon vloog bijna dwars door HR+++ glas heen…

Vandaar dat ik het hier maar post als laatste strohalm.

Ik hoop hiermee de juiste afdeling te porren binnen KPN of dit inderdaad een bug is.

JanD
Wijsgeer
  • September 3, 2026

Beste ​@ASSVT het verborgen netwerk even zichtbaar maken, verbinding maken en daarna weer op verborgen zetten, is dat misschien een idee?

Waarom netwerk verborgen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2026

@JanD 
Dat heb ik inderdaad nog niet getest. Goede opmerking.

Waarom verborgen? Ik hoef het SSID lijstje hier in de buurt niet te overspoelen met al mijn verschillende SSID. (dat zijn er nog al wat, minimaal 1 per vlan.)

Daarbuiten moet naast het wachtwoord ook het SSID geraden worden qua security. (alle kleine beetjes helpen..)

Ik heb inmiddels iemand van de zakelijke servicedesk gesproken en die zetten het door naar hun partner.
Hopelijk hebben er meer last.

Ik meld mij weer als het opgelost is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 3, 2026

Heb je 't al geprobeerd met een zichtbaar netwerk? Maakt ie dan wel verbinding?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2026

@PeterG 

Ja, dat werkt.

Als je mijn originele vraag leest, zeg ik daar ook dat verbinding met mijn zichtbare Gasten netwerk prima verloopt. echter zit de ontvanger dan in het verkeerde VLAN.

Verkeerde vlan? hij werkt toch gewoon. Ja hij werkt.
Maar ik vind het niet zo prettig dat hij in het gasten netwerk zit.
Hij moet in het TV/IPTV VLAN wonen, net als de rest van onze streaming devices.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 3, 2026

Wat is het bezwaar dat ie op het gasten netwerk zit? Behalve dat ie dan niet in de rubriek tv/iptv zit.

Waarschijnlijk heeft je tv/iptv netwerk ook niet het goede vlan. Voor de box moeten het 4 en 6 zijn.

Voor casten naar de box kan ie ook beter op het hoofdnetwerk zitten. In gasten wifi zien apparaten elkaar niet. 

Ik heb mijn netwerken gewoon een naam bestaande uit cijfers en letters gegeven. En niet Peters wifi ofzo. Od tv/iptv. Dan weten m'n buren ook niet wat van mij is. En waarvoor ik het gebruik. Of ik van hun trouwens. 

Tja. Je maakt het leven mijns inziens onnodig moeizaam met netwerken voor elke toepassing. En ook nog eens verborgen ook.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2026

De zakelijke DIW7022 kan niet eens casten, en ook geen extra apps installeren.
Je kan niet eens kiezen tussen Multicast of Unicast stream.
Sterker nog, je ontvangt niet eens VLAN4 (IPTV) op je WAN verbinding, alleen VLAN6 (DATA).
Dus een multicast stream kan je niet eens ontvangen.

Zakelijke DIW7022 = TV kijken/terugkijken + Narrowcasting (eigen slideshow/video en RSS feed uploaden via mijn KPN). thats it! Daarnaast krijg je ook geen toegang tot de TV+ app op je telefoon/SmartTV 

Ik denk dat je er overheen gelezen hebt dat het hier allemaal om zakelijk gaat.
Daar wil je dingen echt gaan scheiden van elkaar.

Voor de doodnormale consument ben ik het met je eens dat een hoofdnetwerk en een gastennetwerk voldoende is. Daarom is de KPN Experiabox (die ik niet gebruik) ook zo dummyproof gemaakt.

Je hebt:
Consumenten KPN TV+
Klein zakelijk KPN TV+ (Zelfde als Consument, maar administratief krijg je dan een BTW factuur op de zaak) - gebruikelijk voor ZZPers.
KPN EEN MKB - Voor ZZP/MKB en dit wel degelijk een ander netwerk + andere productporfolio en SLA.
KPN Groot zakelijk - Voor gemeente's, overheid en grote multinationals.

Ik heb het hier over de KPN EEN MKB variant. Hoewel de hardware hetzelfde is als die van consument/klein zakelijk, is het software matig wel degelijk een ander product en netwerk.

Ik probeer hier een bug aan te kaarten, ik kan alleen het loket niet vinden waar ik dat het beste kan doen. Daarom kaart ik het hier om te kijken of er nog meer mensen last van hebben.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 3, 2026

Poeh. Ik wist dat de "apparaat instellingen" niet beschikbaar zijn. Maar dat ie zo beperkt is wist ik niet. Afschuwelijk. Dan zou ik 'm niet eens willen hebben. Ook dat je niet eens over de mobiele app en smart-tv app kunt beschikken. 

Het lijkt wel de vorige eeuw.

Dat ie niet wil koppelen met verborgen netwerk de zakelijke helpdesk contacteren. Via dit forum kunnen alleen klanten helpen. Voor zakelijke aansluitingen is hier geen professionele hulp van kpn medewerkers beschikbaar. En dit lijkt me zo'n issue waar dat wel nodig is. De klanten hier op dit forum zijn ook allemaal consumenten. 

Als je niet geïnteresseerd bent in sport zou je nog NLZIET op je andere streaming apparaatjes kunnen overwegen. Dan heb je ook (wel) app voor telefoon en televisie. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2026

Thuis heb ik het anders geregeld inderdaad.

Hij is niet voor niets zo dichtgetimmerd, jou lijkt het niets, maar dit is een feature waarom je dit juist wilt! Daar is hij voor bedoeld.

Denk bijvoorbeeld aan Hotelkamer, waar je niet wil dat Gast1 de mogelijkheid heeft om in allerlei apps zoals netflix etc in te loggen, of apps met verkeerde bedoeling kan installeren.

Gast vertrek uit het hotel, dag later komt Gast2 in die zelfde hotelkamer en kan vrolijk netflix kijken op het account van Gast1 omdat die vergeten is overal op uit te loggen.

Zelfde als streaming via deze ontvanger.. 
Gast3 in de hotelkamer boven of naast Gast1, gaat vrolijk zijn telefoon even casten naar de TV in de kamer naast hem.

Daarnaast is het zo dat je de S/N van deze ontvangers in mijn KPN zelf beheerd!
Dus als bijvoorbeeld een gast denk.. hey, die is handig. Neem ik mee naar huis, kan ik gratis thuis TV kijken op kosten van het Hotel! - Je zal ze de kost geven wat men allemaal meeneemt na een bezoekje.. 

Of locatie X wil op alle ontvangers ook het ESPN Compleet pakket, dat kan je zelf bij bestellen op de juiste of meerdere ontvangers, zonder tussenkomst van telefonisch de KPN orderdesk.
Dit kan je als IT partij dus zelf beheren, verkopen en activeren.

Dan log je in op mijn KPN Zakelijk, je drukt op een knopje bij het juiste S/N (waar je ook zelf een label aan kan hangen, bv Hotelkamer 209) en hij is onklaar gemaakt.
Je besteld een nieuw kastje, vult het juiste serie nummer in op mijn KPN zakelijk portaal.
Zodra het kastje online komt, logt hij automatisch in, dus je kan hem zo naar een vestiging aan de andere kant van het land sturen, zonder technische instructie.

Zo kan je als IT partij in Friesland/Groningen een hotel in Zeeland/Limburg bedienen. Bijvoorbeeld een landelijk concern die bij de vertrouwde IT partij zijn diensten wil afnemen op 1 verzamelfactuur ipv voor elke vestiging een andere IT partij te kiezen.
Waar je alleen portokosten rekent voor een nieuw tv kastje ipv a zoveel euro per uur in de auto stapt, die kant op rijdt.

Nou is dit verhaal puur hypothetisch. Maar ik denk dat dit wel goed uitlegt waarom hij zakelijk zo dichtgetimmerd is. Kortom heel andere usecase, dan thuis.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2026

Update:

Gisteren geprobeerd om het wifi netwerk tijdelijk zichtbaar te maken.

Dan verbind hij prima met het juiste netwerk, net als het gastennetwerk.

Daarna wifi weer onzichtbaar gemaakt en dan verbind hij niet meer.

Kortom: De zTV DIW-7022 verbind met geen enkele hidden ssid.

Dat maakt het dus heel concreet.

• September 5, 2026

Dat de DIW 7022 niet met een verborgen ssid wil verbinden lijkt mij eerder algemeen gedrag dan specifiek zakelijk. Wat ik mij wel afvraag kan de diw7022 wel met wpa3 overweg? Ik kan hier niets over vinden in de diverse kennisbanken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2026

Ja, dat kan ie.

- ssid zichtbaar met WPA3 verbind prima. (Dat verander ik namelijk niet).

- geen enkele ssid onzichtbaar verbind. (Maakt niet uit wat je gebruikt)

- ssid verborgen met WPA3 en consumenten DIW7022 verbind prima

Het is dus echt de zakelijke DIW7022, waar dit probleem zich voor doet.

Omdat de KPN Launcher op het device zo dicht getimmerd is en bij het kiezen van WPA3/WPA2/WPA of WEP, vloept hij terug uit het menu naar Home.

Het lijkt wel een rechten issue.. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 5, 2026

@ASSVT Wat wil je bereiken met jouw wifi te verbergen? Jouw wifi netwerk is nog steeds met een scanner te zien, bovendien broadcasten jouw apparaten (laptops, telefoons...) continue jouw wifi SSID om hem te zoeken en maken niet alleen jouw router maar ook deze apparaten kwetsbaarder.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2026

Waarom het in deze situatie zo is, laten we daar maar over ophouden.

De een vind broccoli lekker, de ander totaal niet. Smaak verschilt per persoon.

Feit blijft dat dit niet werkt en dat het wel mag gaan werken. Tis niet heel gek wat ik probeer toch?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 5, 2026

De een vind broccoli lekker, de ander totaal niet. Smaak verschilt per persoon.

Als deskundige mag toch iemand waarschuwen dat broccoli niet goed zijn voor mensen, de bloedverdunners gebruiken of schildklierproblemen hebben.

Feit blijft dat dit niet werkt en dat het wel mag gaan werken.

Je creëert onnodig een probleem zonder direct een voordeel te krijgen. Vele apparaten (niet alleen de DIW) hebben problemen met verborgen wifi-netwerken.

• September 5, 2026

Knip

- ssid verborgen met WPA3 en consumenten DIW7022 verbind prima

Het is dus echt de zakelijke DIW7022, waar dit probleem zich voor doet.

Helder. Ik heb op eerdere modemrouters ook wel eens het ssid verborgen en meteen verloren al mijn apparaten (Tablets en Smartphones)  de verbinding en ik kon niet eens verbinden al gebruikte ik handmatig de correcte benaming en wachtwoord. Mede daarom had ik niet verwacht dat het consumenten model zich anders zou gedragen.

JanD
Wijsgeer
  • September 5, 2026

Beste ​@ASSVT onderstaand citaat uit Apple optimale instellingen voor veilige wifi:

Verborgen netwerk

Ingesteld op ‘Uitgeschakeld’.

Een router kan worden geconfigureerd om de netwerknaam (SSID) te verbergen. Je router gebruikt mogelijk de onjuiste aanduiding ‘gesloten’ in plaats van ‘verborgen’, en ‘uitzenden’ in plaats van ‘niet verborgen’.

Het verbergen van de netwerknaam zorgt er niet voor dat het netwerk niet kan worden gedetecteerd, en het beveiligt het netwerk ook niet tegen ongeoorloofde toegang. Vanwege de manier waarop apparaten zoeken naar en verbinding maken met wifinetwerken, kan het gebruik van een verborgen netwerk bovendien informatie opleveren die kan worden gebruikt om jou en de verborgen netwerken die je gebruikt (bijvoorbeeld je thuisnetwerk) te identificeren. Vanwege dit privacyrisico geeft je apparaat bij verbinding met een verborgen netwerk mogelijk een privacywaarschuwing.

Als je de toegang tot het netwerk veilig wilt afschermen, moet je in plaats daarvan de juiste beveiligingsinstelling gebruiken.